معاون شهردار تهران: فرایند ساختمان‌سازی باید تسهیل شود

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: وضعیت ساختمان‌سازی فرایند پیچیده‌ای است که با تسهیل این روند، معماران می‌توانند ایده‌های خلاقانه‌تری ارائه دهند.
  • شنبه 28 تیر 1399 ساعت 13:16

گلپایگانی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در گردهمایی طراحان و سازندگان منطقه ۳ که در باغ‌موزه دفاع مقدس برگزار شد اظهار داشت: معماران؛ خالقان فضای باکیفیت هستند که در زیباسازی محیط شهری نقش بسزایی دارند.

وی با اشاره به وضعیت نامناسب ساختمان‌سازی تصریح کرد: مراحل روند ساختمان‌سازی فرایند پیچیده‌ای است که برای تسهیل این روند باید توجه ویژه‌ای به این حوزه صورت بگیرد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران با اشاره به اینکه ۱۷ هزار کارگاه ساختمانی هم‌اکنون در حال فعالیت هستند، ادامه داد: سالانه حدود ۱۲ میلیون مترمربع پروانه ساختمانی صادر می‌شود که باید نسبت به مقوله معماری ساختمان‌ها توجه ویژه‌ای شود چراکه با دستورالعمل‌های حاکمیتی نمی‌توان آثار هنری خلق کرد‌.

گلپایگانی با تاکید بر کوتاه کردن زمان صدور پروانه گفت: صدور پروانه در شهر لندن بر اساس نقشه‌های تایید شده مدیریت شهری است که پس از ارائه نقشه، شهرداری موظف است در مدت ۴۸ ساعت تغییرات را اعلام کند و درصورتی‌که تغییرات اعلام نشود بر اساس نقشه پیش طراحی‌شده کار شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه به‌کارگیری چنین روش‌هایی در صدور پروانه نتایج خوبی دارد اضافه کرد: در همین راستا اقدامات خوبی داشتیم و در سال ۷۶ در قیام دشت که زمین‌ها به‌صورت قطعه‌بندی بود، نقشه‌هایی را در منطقه ۱۵ از پیش آماده کرده بودیم و صدور پروانه در مدت یک روز انجام می‌شد.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در ادامه تصریح کرد: درروند کنونی به اعتقاد من حدود ۹۰ درصد ازآنچه ساخته می‌شود توسط معماران صورت نمی‌گیرد بلکه در فرایند امضافروشی‌ها انجام می‌شود لذا باید نقشه‌های گونه‌های پرتکرار زمین را بررسی و بانک نقشه تهیه کنیم.

گلپایگانی با بیان اینکه تهیه بانک نقشه می‌تواند مکانی برای خلق کیفیت و رقابت کیفی باشد اذعان کرد: برای راه‌اندازی بانک نقشه، بیش از ۱۰ هزار نقشه پرتکرار را کنترل کردیم تا نقشه‌های باکیفیت را شناسایی و به مراجعه‌کنندگان ارائه دهیم اما متاسفانه نتوانستیم از بین آن‌ها بیش از ۱۰۰ نقشه واجد کیفیت معماری شناسایی کنیم.

وی بیان کرد: جریان ساخت‌وسازها در گذشته و حال دست معمارهای خوب نبوده و لذا مجبور شدیم کمیته‌هایی برای ارتقای کیفیت ایجاد کنیم.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در پایان خاطرنشان کرد: در بحث معماری ساختمان‌ها از یک سال پیش در برخی نقاط شهر طرحی را شروع کرده‌ایم که متناسب با پهنه ازنظر مساحت قطعات طبق ظرفیت‌های اجتماعی و زیست‌محیطی و آن چیزی که مطابق ضوابط ساخته‌شده طراحی و ساخت‌وساز صورت بگیرد.


ثبت نظر

ارسال