انتخاب فن‌پلاست؛ انتخاب کیفیت است

پنجره ایرانیان:شرکت فن‌پلاست توس در سال 1384 پس از تحقیقات و مطالعات وسیع و اخذ مشاوره‌های فنی از کارشناسان خبره صنعت متولد شد، پس از آن بود که تیم مدیریت، مهندسان و کارشناسان فن‌پلاست تصمیم گرفتند تا تحولی نو در صنعت ساختمان ایران آنهم در زمینه تولید پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی، پانل‌های ساختمانی و ... رقم بزنند به نحوی که محصولی به بازار عرضه شود که هم از یک سو توان رقابت با محصولات خارجی به ویژه اروپایی را داشته باشد و هم از سوی دیگر بتواند با شرایط آب و هوایی و اقلیمی کشور ایران مطابقت کامل داشته باشد.
  • پنجشنبه 23 آبان 1392 ساعت 10:55

اشاره:مهندس یحیی طوسی در مقام نایب رییس هیات مدیره و مهندس مسعود برازنده‌نیا در مقام مدیربازرگانی و فروش شرکت فن‌پلاست توس همراه و همگام با یکدیگر با تکیه بر تجربه مهندس حسین طوسی در مقام مدیرعاملی شرکت، تلاش زیادی دارند تا همچون همیشه، راز استقبال تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی از محصولات با نشان معتبر و شناخته‌شده فن‌پلاست همچنان «انتخاب کیفیت» باشد و نه قیمت. بهره‌گیری از آخرین تکنولوژی در خط تولید، مجهز بودن به آزمایشگاه تخصصی، دریافت عالی‌ترین نشان‌های کیفیت فنی ایران، تنوع در محصول و خدمات متفاوت در برآورده ساختن نیاز مشتریان و نگاه عمیق و بلندمدت به آینده تنها بخشی از دغدغه تیم مدیریتی شرکت فن‌پلاست توس است. خبرنگار پنجره‌ایرانیان فرصت را مناسب دید تا در حاشیه چهارمین نمایشگاه بین‌المللی در و پنجره ایران دقایقی به گفتگو با مهندس یحیی طوسی و مهندس مسعود برازنده‌نیا بنشینید که آنچه می‌خوانید نتیجه این گفتگوی صمیمی است.

 از روندتاسیس شرکت بگویید که چرا این صنعت را انتخاب کردید؟

شرکت فن‌پلاست توس در سال 1384 پس از تحقیقات و مطالعات وسیع و اخذ مشاوره‌های فنی از کارشناسان خبره صنعت متولد شد، پس از آن بود که تیم مدیریت، مهندسان و کارشناسان فن‌پلاست تصمیم گرفتند تا تحولی نو در صنعت ساختمان ایران آنهم در زمینه تولید پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی، پانل‌های ساختمانی و ... رقم بزنند به نحوی که محصولی به بازار عرضه شود که هم از یک سو توان رقابت با محصولات خارجی به ویژه اروپایی را داشته باشد و هم از سوی دیگر بتواند با شرایط آب و هوایی و اقلیمی کشور ایران مطابقت کامل داشته باشد.

 اشاره کردید به اهداف اولیه تاسیس شرکت فن‌پلاست، این حساسیت بر روی کیفیت سرانجام به کجا انجامید؟

ببینید ما در همان ابتدا به دنبال این بودیم که طراحی خاصی از پروفیل‌های در و پنجره و پانل‌های یوپی‌وی‌سی رادر اختیار داشته باشین که هم با معماری مدرن و هم معماری سنتی ایران همخوانی داشته باشد. از حیث کیفیت هم موفق شدیم تا استاندارد RAL GZ716 اروپا را دریافت کنیم که معتبرترین نشان استاندارد جهان محسوب می شود.

 در تولید پروفیل یوپی‌وی‌سی با نشان شناخته‌شده و معتبر فن‌پلاست از چه تکنولوژی و ماشین‌آلاتی در خط تولید استفاده می‌شود؟

ما در شرکت فن‌پلاست توس برای رسیدن به اهداف از پیش طراحی و تعریف خویش اقدام به مطالعه کیفیت و تکنولوژی ماشین‌آلات کردیم به نحوی که آخرین و پیشرفته‌ترین ماشین‌آلات با تکنولوژی روز جهان را در اختیار  داشته باشیم و پس از مقایسه فنی و ارزیابی تخصصی زیاد بین شرکت‌های اروپایی دست به انتخاب نهایی زدیم و ماشین‌آلات مورد نیاز را از شرکت‌های کراس مافای (KRAUSS MAFFI) آلمان، گرینر (GREINER) اتریش، و الوماتک (ELUMATEC) آلمان  خریداری و نصب کردیم.

در حال حاضر پروفیل‌های تولیدی با نشان فن‌پلاست دارای چه مزیت‌ها و تنوعی در مقاطع است؟

ما هم پروفیل‌های بازشو و هم کشویی تولید می‌کنیم و از حیث مقطع هم پروفیل چهارمحفظه‌ای یا چهارکاناله با یک درزگیر اضافه را تولید و عرضه می‌کنیم در حالی که برخی از پروفیل‌های تولید داخل و وارداتی از این ویژگی برخوردار نیستند. از دیگر مزیت‌ها و برتری‌های پروفیل فن‌پلاست می‌توان به درزبندی کامل در و پنجره، تنوع بالا در محصول، رعایت اصول زیبایی شناسی متناسب با معماری سنتی و مدرن، سهولت در نصب، عایق بودن، ضد اشتعال و برق گرفتگی، مقاوم در برابر تهدیدهای مکانیکی، شیمیایی و خطرات آتش‌سوزی و مهمتر از همه برگشت‌پذیر به طبیعت اشاره کرد.

 به عنوان یک تولیدکننده شناخته شده پروفیل یوپی‌وی‌سی، کیفیت‌های پروفیل‌های تولید داخل را چگونه می‌بینید؟

قاطعانه و صریح می‌گویم که پروفیلهای  تولید داخل از نظر کیفیت خیلی بهتر از پروفیلهای خارجی هستند و به راحتی قدرت رقابت را دارند. به ویژه اینکه این پروفیل‌ها مطابق با شرایط آب و هوایی ایران تولید می‌شود و به راحتی می‌توان از کیفیت آنها اطلاع گرفت. در حالی که برخی از پروفیل‌های وارداتی به ویژه از کشورهای منطقه و آسیا فاقد اصالت هستند و تنها یک برند محسوب می‌شوند و وقتی پس از مدتی با عدم اقبال بازار مواجه می‌شوند، خیلی راحت برچسب روی این پروفیل‌ها تغییر می‌کند و با برندی دیگر به بازار معرفی می‌شود. در این شرایط این خطر وجود دارد که در صورت افت کیفیت و مشخص شدن غیراستاندارد بودن پروفیل یادشدهف حقوق مصرف کننده نهایی نادیده گرفته شود و زیاد هم نباید روی ضمانت‌نامه‌های برخی پروفیل‌های وارداتی حساب باز کرد.

در حال حاضر پروفیل فن‌پلاست چه گواهی‌نامه‌هایی را در اختیار دارد؟

افزون بر در اختیار داشتن استاندارد RAL که به آن اشاره شده، ما موفق به دریافت گواهینامه فنی تولید پروفیل از مرکز تحقیقات راه، ساختمان و مسکن شده‌ایم که بالاترین و معتبرترین گواهینامه فنی است که نشان از درجه یک بودن پروفیل‌ها از جنبه‌های گوناگون دارد و نشان‌ها و استانداردهای تشویقی زیادی را هم گرفته‌ایم که جزو ویترین افتخارات فن‌پلاست محسوب می‌شود.

برای بسیاری از تولیدکنندگان در و پنجره ایران مهم این است که زمان تحویل پروفیل در فن‌پلاست چگونه است ؟

خوشبختانه ما دپوی بسیار خوبی از محصولات و پروفیل‌ها داریم که حداکثر یک هفته پس از قطعی شدن سفارش خرید، کالا را در اختیار مشتریان قرار می‌دهیم.نکته مهم در بحث کیفیت و رعایت استانداردها باید به مجهز بودن کارخانه فن‌پلاست به آزمایشگاه مستقل در داخل کارخانه و البته تست‌های فنی در آزمایشگاه‌های همکار اشاره کنم نه نتیجه آن هم روشن است؛ سربلندی پروفیل‌های فن‌پلاست در شرایط آب و هوایی مختلف در شهرهای ایران و رضایت بالای مشتریان.

 اشاره کردید به آزمایشگاه‌های مجهز و رعایت استانداردهای فنی در تولید. مشخصا پروفیل‌های فن‌پلاست تحت چه تست‌های فنی قرار می‌گیرد؟

ابتدا باید تاکید کنم که آزمایش کیفیت محصولات در روند تولید و حصول اطمینان از مرغوبیت کالا و حفظ استانداردهای لازم جزئی از اهداف کلی شرکت فن پلاست محسوب می‌شود و برای همین منظور آزمایشگاهی با تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی و پرسنل متخصص کلیه مواد اولیه و محصولات تولیدی را با برنامه ریزی خاص و براساس ضوابط تدوین شده بین المللی و استاندارد RAL GZ716/1 اروپا مورد آزمایش قرار می دهد .برخی از آزمایشات که در آزمایشگاه فن پلاست انجام می گیرد عبارتند از :

  1. تست فرمولاسیون و ترکیب مواد اولیه
  2. تست رطوبت مواد اولیه
  3. تست رفتار پروفیل در مقابل حرارت
  4. تست رفتارپروفیل در مقابل برودت
  5. تست ابعاد پروفیل
  6. تست انحنای ابعاد
  7. تست جرم واحد طول
  8. تست مقاومت جوش
  9. تست ضربه و فشار در دمای پایین
  10. تست مقاومت در مقابل عناصر شیمیایی بازی و اسیدی
  11. تست رنگ و پایداری در مقابل اشعه (uv)

 از حیث تنوع محصول در حال حاضر و به طور دقیق چه پروفیل‌های تولید می‌کنید و در چه مواردی کاربرد دارد؟

از حیث تنوع می‌توان به تولید و عرضه پروفیل پانل، پروفیل اورهانگ، پروفیل مولیون، پروفیل فریم توری، پروفیل قفل میانی، پروفیل پایپ، پروفیل فریم کشویی، پروفیل آداپتور گرد، پروفیل فریم بازشو، پروفیل آداپتور گرد، پروفیل زهوار سه‌جداره، پروفیل زهوار شیشه دوجداره، پروفیل زهوار شیشه تک‌جداره، پروفیل سش پنجره بازشو، پروفیل سش توری، پروفیل سش کشویی و پروفیل سش درب اشاره کرد که جزییات فنی ودقیق آن در وب سایت این شرکت به نشانی http://www.fanplast.ir در اختیار همگان قرار دارد. از حیث کاربرد هم در تولید پنجره یو‌پی‌وی‌سی، پنجره لولایی، پنجره دوجداره، پنجره هلال، درب کشویی، پنجره گرد، درب و پنجره، پنجره‌های کشویی، در و پنجره‌های کشویی ریلی، پنجره آرکدار، پنجره tilt & turn، پنجره tilt & slide، پنجره sliding و پنجره Bending مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 اجازه دهید این سوال را مطرح کنم که با درنظر گرفتن استقبال بازار از پروفیل‌های تولید داخل، فکر می‌کنید دولت و دستگاه‌های مسوول چه حمایتی از تولیدکنندگان داخلی باید انجام دهند؟

انتظار ما در سالی که به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده بود، حمایت‌های واقعی و عملیاتی بود، دستکم به نحوی که واحدهای تولیدی با مشکل تامین نقدینگی و سرمایه برای افزایش ظرفیت و اشتغال‌آفرینی مواجه نشوند.به طور مثال در شرکت فن‌پلاست ما آمادگی افزایش ظرفیت خطوط تولید تا 12 خط را فراهم کرده‌ایم که در صورت مساعدت دستگاه‌های دولتی و بانک‌ها به راحتی می‌توانیم بخشی از نیاز بازار را پاسخ دهیم. فراموش نکنیم که بخشی از رونق تجارت پروفیل‌های فاقد کیفیت خارجی در بازار ایران به واسطه عدم پوشش تقاضا از سوی تولیدکنندگان داخلی است که برای افزایش ظرفیت تولید با مشکلاتی در زمینه تامین نقدینگی و واردات و نصب ماشین‌‌آلات مواجه هستند. از سوی دیگر انتظار از دولت این است که حساسیت بیشتری روی کیفیت به خرج دهد نه اینکه متاسفانه در پروژه‌های مسکن مهر به دلیل تثبیت قیمت‌ تمام شده ساخت، به گونه‌ای عمل می‌شود که پیمانکاران و انبوه‌سازان ناچار به استفاده از در و پنجره‌های ساخته شده با پروفیل‌های فاقد کیفیت شوند.

تولید‌کنندگان داخلی پروفیل‌ یو‌پی‌وی‌شی در اثر نوسانات ارزی با چه مشکلاتی مواجه شده‌اند؟

مشکل اصلی تولیدکنندگان داخلی به تامین مواد اولیه تولید داخل یا وارداتی برمی‌گردد که سهولت در دسترسی به این مواد اولیه و مناسبت بودن قیمت برای تولید هم یک موضوع کلیدی است.انتظار این است که دستکم پتروشیمی‌های داخلی با تولیدکننده ایرانی همراهی داشته باشند نه اینکه به صورت یک‌جانبه و آمرانه تصمیم‌گیری شود. از سوی دیگر می‌توان در ابن شرایط دشوار اقتصادی در نتیجه یک تعامل بین واحد‌های پتروشیمی، بانک‌ها و تولیدکنندگان داخلی، یک خط اعتباری برای تامین مواد اولیه تولید داخل در نظر گرفت و این‌گونه نباشد که که نقدینگی موجود در واحدهای تولیدی به حساب پتروشیمی‌ها واریز شود و پس از گذشت یک ماه پراسترس مواد اولیه آنهم به صورت ناقص در اختیار آنها قرار گیرد.از حیث تامین مواد اولیه وارداتی از کشورهای خارجی هم اختیار دست شرکت‌های بازرگانی واردکننده است که نوسانات نرخ ارز و تنگناهای ناشی از تحریم باعث شده تا قیمت‌ها مدام تغییر کند. در این شرایط هم تولیدکننده داخلی تحت فشار قرار دارد و هم منافع و حقوق مصرف‌کننده نهایی دستخوش تغییراتی می‌شود. همه این موارد و  مسایل دیگر ترمز تولیدکنندگان داخلی شده است

 علت استقبال از محصولات فن‌پلاست را در چه می‌بینید؟

مهمترین عامل بحث کیفیت است. کیفت در انتخاب مواد اولیه، رعایت دقیق استانداردها در تولید و البته احترام به حقوق مشتریان و انتظارات آنها و تلاش برای ارائه خدمات متنوع و متناسب با نیاز هرکدام از تولیدکنندگان در و پنجره یوپی‌وی‌سی ایران از جمله اصول بنیادین فن پلاست است و افتخارما این است که انتخاب فن‌پلاست به دلیل کیفیت است و قیمت در اولویت انتخاب‌ها قرار ندارد.البته در سیاست بازرگانی و فروش فن‌پلاست مهم این است که حقوق مشتریان رعایت شده و قیمت‌ها متعادل باشد و به همین دلیل محصولات و پروفیل‌ها را با قیمت مناسب با حاشیه سود منطقی عرضه می‌کنیم.

ماهنامه پنجره ایرانیان – شماره65-اسفند 91

 


ثبت نظر

ارسال