همزمان با هفته محیط زیست از سوی شهرداری منطقه سه تهران صورت گرفت

افتتاح پارک انرژی در محله قلهک تهران

پنجره ایرانیان: شهرداری تهران در خردادماه امسال طی مراسمی، اقدام به افتتاح پارک انرژی در بوستان خلیج فارس کرد.
  • شنبه 21 شهریور 1394 ساعت 8:39

 این مراسم که همزمان با هفته محیط زیست بود با حضور یکی از اعضای شورای شهر تهران و مقامات شهرداری منطقه برگزار شد. با توجه به نیاز مبرم شهر تهران به راهکارهایی برای برون‏ رفت از شرایط زیست محیطی وخیم فعلی، کلیه سازمان‏ های دولتی، به‏ ویژه شهرداری تهران، وظیفه خطیری را برای برنامه ریزی در این خصوص بر دوش دارند. در یکی از اقدامات شایسته شهرداری منطقه 3 تهران، و در جهت اهداف تحقق کمپین "آسمان آبی، زمین پاک"، این پارک در محله قلهک گشایش یافت. آنچه در ادامه می ‏خوانید گزارش اختصاصی خبرنگار پنجره ایرانیان از این مراسم است:

برای مشاهده فایل پی دی اف کلیک کنید.

شهرداری تهران در هفته محیط زیست، به عنوان بخشی از فعالیت‏ های زیست محیطی خود و در جهت اهداف تحقق کمپین "آسمان آبی، زمین پاک"، اقدام به افتتاح پارک انرژی در بوستان خلیج فارس کرد.
به گزارش خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان، شهرداری منطقه 3 تهران در 18 خردادماه، مراسم گشایش پارک انرژی را در بوستان خلیج فارس، واقع در محله قلهک برگزار کرد. در مراسم افتتاح پارک انرژی محمد حقانی عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران، علی محمد شاعری، رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، سمیه سادات تارا معاون محیط زیست شهرداری منطقه 3 شهرداری تهران و سید مرتضی روحانی معاون خدمات شهری منطقه 3 حضور داشتند.
محمد حقانی به عنوان یکی از سخنرانان این مراسم به ایراد سخنانی پرداخت. وی در بخشی از سخنان خود، با اشاره به بحران محیط زیست در کشور، اظهار داشت: «با توجه به جمعیت 80 میلیونی کشور، این بحران منحصر به امروز نیست، بلکه مربوط به گذشته و آینده است».
وی در ادامه سخنان خویش به تاکید مقام معظم رهبری بر مقولۀ محیط زیست و اصرار ایشان بر اهتمام ویژه مسئولان به معضلات موجود در این حوزه اشاره کرد.
حقانی ضمن ابراز خرسندی از افتتاح نخستین پارک انرژی در پایتخت، گفت: «خوشحالم که اقدامات ارزشمندی هر چند کوچک انجام شده اما قطعا این کار گامی بزرگ در راستای حفاظت از محیط زیست خواهد بود.»
رئیس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران اظهار امیدواری کرد که این اقدامات همچنان تداوم یابد تا بتوان از نیروهای فکری کشورمان به ‏نحو مطلوب استفاده کرد.
عضو چهارمین دوره شورای شهر تهران، با بیان اینکه انجام چنین پروژه‏ هایی می ‏تواند در کاهش آلودگی هوا و همچنین صرفه جویی در هزینه ها اثرگذار باشد، یادآور شد: «در حال حاضر در جامعه ‏ای که زندگی می ‏کنیم تک تک افراد به این نتیجه رسیده ‏اند که باید فعالیت‏ های مطلوبی درخصوص بحران محیط زیست صورت گیرد که امیدواریم مسوولان توجه ویژه‎ای به این امر داشته باشند.»
علی محمد شاعری، به عنوان یکی دیگر از سخنرانان این مراسم، با اشاره به بحران جهانی محیط زیست، بیان داشت: «انتشار گازهای گلخانه‏ ای و گرم شدن زمین، انتشار آلودگی‏ ها و انباشت زباله، کاهش دسترسی به آب شیرین و سالم، افزایش جمعیت و نابودی تنوع زیستی، مهمترین مخاطراتی است که در حال حاضر سیاره زمین را تهدید می ‏کند و آن را به ‏سوی نابودی پیش می‏ برد.»
وی اذعان داشت: «توسعه انرژی‎های نو را در بوستان‎ها، ساختمان‏ های دولتی و بخش ‏های خصوصی و همچنین واحدهای صنعتی به‏ تدریج عملیاتی خواهیم کرد و مشوق‏ هایی را در این زمینه خواهیم داشت.»
رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران ادامه داد: «امیدواریم که توسعه انرژی‏ های نو بتواند گامی مهم در جهت کاهش آلودگی هوا و نیز تقویت اقتصاد مقاومتی باشد.»
سمیه سادات تارا معاون محیط زیست شهرداری منطقه 3، در خصوص احداث این پارک در گفتگوی اختصاصی به خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان گفت: «این مجموعه با هدف استفاده از انرژی‎‎های نو و به ‏دلیل بحران کمبود انرژی ‏های فسیلی توسط ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری منطقه 3 تهران افتتاح شده است.
این پروژه را شرکت انرژی‎سازان آفتاب بدون آسیب به بافت طبیعی پارک و به ‏وسیله فناوری ‏های نوین همچون پنل‎های خورشیدی احداث کرده است».
لازم به ذکر است که این پنل‎‎های خورشیدی در روز به ذخیره انرژی می پردازند و در ساعات اوج مصرف، انرژی ذخیره شده در اختیار توانیر قرار داده می‏ شود.
تارا در ادامه اظهارداشت: «انرژی کلیه بخش‎های پارک همچون ساختمان خلیج‎فارس، و همچنین آبگرم سرویس‎های بهداشتی این مجموعه از پنل‎های خورشیدی تامین می‎شود.»
معاون محیط زیست شهرداری منطقه 3، ضمن بیان این مطلب که سازمان محیط زیست شهرداری منطقه 3 توانسته به‏ وسیله پنل ‏های خورشیدی ضمن صرفه‏ جویی در مصرف برق از این طریق درآمدزایی نیز داشته باشد، به خبرنگار نشریه پنجره ایرانیان گفت: «این مجموعه با استقرار بیش از 100پنل خورشیدی در طول روز انرژی خورشیدی را ذخیره کرده و کلیه انرژی مجموعه را تامین می‏ کند، و مازاد این انرژی در ساعت ‏های پیک مصرف به شرکت توانیر فروخته می ‏شود.»
وی در ادامه گفت: «در این پارک یک فواره 4 متری وجود دارد. که با انرژی خورشیدی کار می‏ کند.
همچنین در این مجموعه آلاچیق‎هایی ساخته شده که درون آنها تجهیزات لازم برای شارژ انواع گوشی‏‎های همراه به ‏وسیله انرژی خورشیدی، تعبیه شده است. حتی انرژی ساختمان خلیج فارس نیز که در این مجموعه واقع شده است، تماما از این طریق تامین می‏ شود.»

نشریه پنجره ایرانیان ــ سال هشتم ــ شماره 95 ــ شهریور 94


ثبت نظر

ارسال