جرقه‌های بهبود در بازار پلیمرها تقویت شد

بازگشت خریداران به تالار پتروشیمی

پنجره ایرانیان: در روزهای اخیر و مخصوصا پس از اعلام قیمت‌های پایه فعلی در هفته گذشته، تاکنون متوسط قیمت‌ها کاهشی بوده و شاید یکی از مهمترین‌ دلایل افزایش حجم خرید در بورس و بازار نیز به شمار بیاید.
  • پنجشنبه 15 مرداد 1394 ساعت 9:20

 به گزارش دنیای اقتصاد: بازار محصولات پلیمری پس از هفته‌ها رکود نسبی با افزایش حجم معاملات در بورس، مواجه و بازار وارد فاز بهبود شده و برای دومین هفته پیاپی با تقویت خرید به کمک رشد تولید در صنایع پایین‌ تکمیلی شاهد تقویت ساز‌و‌کارها هستیم. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت‌ها هنوز هم زمینه برای بهبود حجم معاملات وجود خواهد داشت.

در فاصله روز دوشنبه و سه شنبه (12 و 13 مرداد) قیمت اغلب گریدهای پلیمری در بازار داخلی افزایش ناچیزی پیدا کرد ولی برخی گریدهای خاص و محدود نیز کاهش قیمت ناچیزی پیدا کردند. این در حالی است که این روند رو‌به‌رو رشد قیمتی که تا پیش از اتمام معاملات سیگنال مثبت و مهمی به بورس تزریق کرد، نویدبخش روزی پر رونق در بورس کالای ایران بود.

کاهش حجم خرید از بورس کالا را می‌توان مهمترین‌ دلیل برای کاهش تزریق کالا به سمت بازار دانست که به کاهش موجودی انبارها منجر خواهد شد. از سوی دیگر بورس کالا لیست و حجم فروش شرکت‌های بزرگ پتروشیمی‌ را به سازمان امور مالیاتی اعلام می‌کند. بنابراین فروش در خارج از بورس می‌تواند داده‌ای برای عدم استفاده از معافیت‌های مالیاتی به شمار بیاید.‌

پس از بارها تلاش برای خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا این بار به نظر می‌رسد که شرکت‌های بزرگ عرضه‌کننده دیگر تمایلی به پرداخت هزینه برای این رویکرد کهنه نداشته و این بار دیگر به‌صورت رسمی ادامه عرضه‌ها را در بورس کالا به‌عنوان استراتژی طولانی مدت خود برگزیده‌اند. به نظر می‌رسد شرکت‌های پتروشیمی از دوران پساتحریم نگران هستند؛ زیرا شرکت‌ها و رقبای خارجی آنها می‌توانند بازارهای سنتی داخلی را تحت‌الشعاع قرار دهند. بنابراین باید فکری کرد.

در این شرایط و برای حفظ بازار داخلی عرضه‌کنندگان اصلی به فکر انعقاد قراردادهای بلند‌مدت از طریق بورس کالا هستند تا خریداران پیشین خود را حفظ کنند؛ هر‌چند تاکنون حمایتی از این قبیل شرکای تجاری خود به‌صورت واقعی به عمل نیاوردند. این موارد در حالی است که در آمارهای رسمی حجم تولید محصولات پلیمری کاهش محسوسی را نشان می‌دهد البته دلیل اصلی آن نیز ضعف تقاضا عنوان شده است.


ثبت نظر

ارسال