عضو هیئت مدیره تعاونی صنایع پلاستیک استان تهران:

حکمرانی آپارتاید پلیمری در ایران

پنجره ایرانیان: شیرازیان با بیان اینکه در کشور ما تبعیض و آپارتاید پلیمری وجود دارد، گفت: امکانات نفت و گاز کشور به سهولت، ارزان‌ترین قیمت و روش اعتباری در اختیار پتروشیمی‌هاست اما سیستم قیمت گذاری مناسبی وجود ندارد که قیمت به دست ما برسد.
  • چهارشنبه 1 اردیبهشت 1395 ساعت 9:5

به گزارش ایلنا، مسعود شیرازیان، عضو هیئت مدیره تعاونی صنایع پلاستیک استان تهران درباره وضعیت تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی پتروشیمی‌ها گفت: شرکت تعاونی صنایع پلاستیک ۸۰۰ عضو دارد و بزرگ‌ترین هلدینگ مصرف کننده محصولات پلیمری در کشور است که به جهت عدم تامین محصولات مورد نیاز از جانب پتروشیمی‌ها دچار رکود شده و از آن‌ها گلایه دارد.

وی افزود: پتروشمی‌های خارجی آماده‌اند که امکانات در اختیار ما قرار دهند حتی آمادگی دارند که محصولاتشان را در کارخانه به ما تحویل دهند ولی در کشور خودمان با این همه امکانات به دلیل واگذاری‌های سال‏های گذشته پتروشیمی‌ها نمی‌توانیم محصولات مورد نیازمان را تهیه کنیم و پتروشیمی‌ها از تامین خواست ما سر باز می‌زنند.

شیرازیان تصریح کرد: شرکت تعاونی صنایع پلاستیک که یکی از بزرگ‌ترین هلدینگ‌هایی است که ۸۰۰ واحد تولیدی دارد ابدا از نحوه عملکرد پتروشیمی‌ها در رابطه با تحویل محصول رضایت نداریم.

وی در ادامه با اشاره به مزیت‌های عرضه محصولات پتروشیمی در بورس اظهار داشت: مزیت عرضه در بورس این است که شفافیت دارد و هر کس که ظرفیت بالاتری دارد به فراخور مواد اولیه مورد نیاز خود را خریداری می‌کند. اما نکته منفی عرضه در بورس این است که شرکت‌های پتروشیمی داخلی حتی یک درصد از امکاناتی که دارند را در اختیار ما قرار نمی‌دهند، باید حتما پول‌مان را نقد پرداخت کنیم یا طبق مقررات آن‌ها کار انجام دهیم و حتما ضمانت نامه بانکی بیاوریم.

عضو هیئت مدیره تعاونی صنایع پلاستیک استان تهران با بیان اینکه در کشور ما تبعیض و آپارتاید پلیمری وجود دارد، افزود: صنایع پایین دستی پتروشیمی که فرزرندان خانواده پتروشیمی هستند از ارث و امکانات این خانوار برخوردار نیستند.

وی توضیح داد: امکانات نفت و گاز کشور به سهولت، ارزان‌ترین قیمت و روش اعتباری در اختیار پتروشیمی هاست اما سیستم قیمت‌گذاری مناسبی وجود ندارد که قیمت به دست ما برسد و صنایع پایین‌دستی نیز سودی از کیمیاگری پتروشیمی‌ها نمی‌برند به این صورت که سر آن‌ها که بزرگ شده و بدنه که صنایع پایین دستی باشد به سبک افریقایی‌ها رشد کرده‌اند.

شیرازیان با بیان اینکه باید بین صنایع بالادستی و پایین دستی تعادل برقرار شود، به زمان قبل از واگذاری پتروشیمی‌ها نیز اشاره و اظهار داشت: در زمان قبل نیز که هنوز پتروشیمی‌ها واگذار نشده بودند این صنایع در اختیار بورس نبود و پتروشیمی‌ها در آن زمان نیز از رانت و لابی برخوردار بودند الان هم که خصوصی شده‌اند به بهانه اینکه مصوبه هیات مدیره تعیین کننده است توجهی به درخواست ما ندارند.

وی تاکید کرد: دولت و کسانی که امکانات را در اختیار پتروشیمی‌ها قرار می‌دهند باید مقرراتی بگذارند که این امکانات شامل تمام اصناف شود، باید بدانیم چرا صنایع پایین دستی پتروشیمی رو به رکود و تعدیل کارگر هستند و در مقابل پتروشیمی‌ها آنقدر دارایی دارند که حکومت می‌کنند و اجناس خود را صادر می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال