مدیرعامل همارشتن: ۸۰ درصد ظرفیت صنعت پروفیل تقاضا ندارد

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت همارشتن عنوان کرد: ظرفیت تولید پروفیل کشور در شرایطی که با رکود اقتصادی و افت میزان ساخت‌وساز مواجهیم، کاهش چشمگیری پیدا کرده است. به همین دلیل برای ۸۰ درصد ظرفیت صنعت پروفیل تقاضا وجود ندارد.
  • یکشنبه 16 آذر 1399 ساعت 1:2

محسن صفایی در گفتگو با دنیای‌اقتصاد گفت: یکی از بزرگ‌ترین مشکلات صنعت پروفیل سرمایه‌گذاری بیش‌ازحد نیاز بود. به‌گونه‌ای که حتی برخی از سرمایه‌گذاران از کشورهای خارجی برای احداث واحد‌های تولیدی پروفیل در ایران اقدام کردند. نتیجه اینکه سالانه حدود ۳۵۰ هزار تن ظرفیت تولید پروفیل در کشور ایجاد شد درحالی‌که نیاز واقعی به کمتر از ۲۰ درصد این رقم می‌رسد. به‌طورمثال در سال ۹۳ که اوج ساخت‌وساز و احداث مسکن مهر بود، ۴۵ هزار تن پروفیل مورداستفاده قرار گرفت و امروز که با رکود اقتصادی و ساخت‌وساز مواجهیم، این عدد به‌مراتب کاهش پیدا کرده است؛ بنابراین با قاطعیت می‌توان گفت برای ۸۰ درصد ظرفیت صنعت پروفیل تقاضا وجود ندارد.

وی ‌افزود: در چنین شرایطی اغلب شرکت‌ها در دام رقابت منفی و ارزان‌فروشی بی‌رویه (دامپینگ) افتاده‌اند و با توجه به افت قدرت اقتصادی خریداران سعی می‌کنند به هر طریق ممکن از قیمت‌ها بکاهند، اما با توجه به رشد چند برابری قیمت مواد اولیه انجام این کار از طریق تخفیف دادن امکان‌پذیر نیست؛ بنابراین سراغ کاهش کیفیت می‌روند و به‌طور نمونه از مواد اولیه چینی و هندی در تولید پروفیل استفاده می‌کنند. طبیعی است که در شرایط کنونی سازندگان سراغ پروفیل‌های ارزان‌قیمت می‌روند و متاسفانه با این وضعیت بازار در اختیار تولیدکنندگان زیرپله‌ای قرار گرفته و شرکت‌هایی همچون همارشتن که به‌هیچ‌وجه حاضر به کاهش کیفیت نیستند، دچار مشکل می‌شوند. آن‌قدر این وضعیت ادامه پیدا کرده که به‌جرئت می‌توان گفت ۸۰ درصد پروفیل‌های مورداستفاده در ساختمان‌ها غیراستاندارد هستند؛ بنابراین پروفیلی که باید حدود ۳۰ سال عمر مفید داشته باشد، بعد از سه ماه دچار تغییرات مختلفی ازجمله اعوجاج، تغییر رنگ و سایر مشکلات می‌شود.

صفایی به دیگر مشکلات صنعت پروفیل اشاره کرد و گفت: تامین مواد اولیه پروفیل به‌رغم جهش قیمت‌ها به‌صورت قطره‌چکانی اتفاق می‌افتد و این معضل تولیدکننده‌ها را با مشکلات عدیده‌ای مواجه کرده است. درواقع به‌رغم اینکه قیمت‌ها به نرخ دلار عرضه می‌شود، اما پتروشیمی‌ها اولویت را به صادرات داده‌اند و تولیدکننده داخلی که بار اشتغال را بر دوش می‌کشد، برایشان در اولویت دوم است. متاسفانه اخیرا نامه‌ای از طرف یکی از مدیران صنایع تکمیلی پتروشیمی ‌برای اتاق بازرگانی تهران ارسال شده که توپ را در زمین تولیدکنندگان انداخته و عنوان کرده کمبود مواد اولیه با واقعیت منطبق نیست، چراکه بخشی از مواد اولیه که به بازار عرضه شده فاقد تقاضا بوده است؛ درحالی‌که این ادعا صحت ندارد. راه‌حل ساده‌ای برای تامین مواد اولیه وجود دارد. به این صورت که دولت می‌تواند با همکاری انجمن پروفیل، میزان پودر پی‌وی‌سی کارخانه‌های صنعت را برآورد کند و در اختیار آن‌ها قرار دهد.

مدیرعامل همارشتن با اشاره به اینکه تحریم‌ها مانع خرید مواد اولیه از خارج کشور شده است، تصریح کرد: در چند دهه پیش که تحریم‌ها به‌شدت امروز نبود، مواد اولیه را از پتروشیمی‌های خارج از کشور خریداری می‌کردیم و هیچ‌گونه مشکلی در این خصوص نداشتیم. حتی بعد از چند سال می‌توانستیم به‌صورت اعتباری خرید کنیم.

 


ثبت نظر

ارسال