مدیرعامل همارشتن: صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی به دست نااهل افتاده است

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل همارشتن با انتقاد از عدم نظارت جدی و بی‌توجهی مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی، سازمان ملی استاندارد و انجمن‌های مرتبط با صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی گفت: شرکت‌هایی در بازار حضور دارند که نشان استاندارد را دریافت کرده‌اند، اما محصولی که تولید می‌کنند فرسنگ‌ها با استاندارد فاصله دارد. متاسفانه صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی به دست نااهل افتاده است.
  • چهارشنبه 1 مرداد 1399 ساعت 18:7

محسن صفایی در گفتگو با دنیای اقتصاد گفت: با شروع فعالیت در اوایل دهه 80 تصمیم گرفتیم استاندارد جهانی رال آلمان را با همکاری مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد تدوین کنیم تا مبنای کار تولیدکنندگانی شود که در آینده وارد این صنعت می‌شوند؛ بنابراین به‌عنوان اولین تولیدکننده این گواهی را دریافت کرده و بعدازآن نسل اول شرکت‌های تولیدکننده پروفیل یوپی‌وی‌سی وارد بازار شدند که خوشبختانه این استاندارد (RAL716 آلمان) را در فرآیند تولید لحاظ کردند.

وی با بیان اینکه 25 درصد مواد اولیه ما از شرکت‌های اروپایی تامین می‌شود، افزود: با توجه به اینکه شرکت همارشتن در ادامه صادرات پروفیل به کشورهای سردسیر مانند اوکراین و همچنین کشورهای با آب و هوایی گرم مانند قاره آفریقا را در پیش گرفت، گواهینامه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برای شرایط آب و هوایی حاد را با نام «S» دریافت کردیم.

صفایی یادآور شد: از زمان آغاز به کار همواره برای فرهنگ‌سازی عامه مردم و سازندگان تلاش کردیم اما در زمان آغاز طرح مسکن مهر و زمانی که عده‌ای مسیر تولید پروفیل را هموار می‌دیدند، صرفا بدون رعایت کیفیت و با قیمت ارزان‌تر محصولات خود را وارد بازار کردند؛ بنابراین پروفیل‌هایی که باید 40 سال عمر مفید داشته باشند ظرف چند ماه دچار مشکلات عدیده‌ای شدند.

مدیرعامل همارشتن با اشاره به اینکه حضور شرکت‌های فاقد صلاحیت عملا صنعت را به دو قسمت تقسیم کرده است، گفت: یک دسته از شرکت‌ها که استانداردها را رعایت می‌کردند و به دنبال ارتقای این صنعت بودند رقابت سازنده‌ای برای تولید پروفیل فراتر از استانداردها داشتند و گروه دیگر که صرفا دنبال سوداگری افسارگسیخته و سودهای غیرمنطقی بودند، با همدیگر برای فروش بیشتر در رقابت بودند حتی وضعیت گروه دوم به‌گونه‌ای پیش رفت که برای فروش پروفیل‌های بی‌کیفیت تا 40 درصد تخفیف می‌دادند بنابراین به آبروی صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی چوب حراج زدند.

وی با انتقاد از انجمن پروفیل یوپی‌وی‌سی، مرکز تحقیقات مسکن و شهرسازی و سازمان ملی استاندارد، خاطرنشان کرد: تلاش محسوسی در رابطه با حذف این شرکت‌ها صورت نگرفته تا جایی که شرکت‌هایی بدون تولید یک متر پروفیل ادعا می‌کردند که 18 برند را تولید می‌کنند. علاوه بر این شرکت‌هایی در بازار حضور دارند که نشان استاندارد را دریافت کرده‌اند، اما محصولی که تولید می‌کنند فرسنگ‌ها با استاندارد فاصله دارد چون محصولی که به سازمان برای تست و آزمایش ارسال شده اصولا مربوط به شرکت‌های دیگری است.

صفایی با اشاره به اینکه هنوز هم تولید باکیفیت در دستور کار این شرکت است، گفت: بخش ساختمان‌های لوکس عمده‌ترین مشتریان این شرکت هستند و پروژه‌های لوکس خارجی هم مقصد صادرات پروفیل‌های یوپی‌وی‌سی ما به شمار می‌روند. بااین‌وجود حتی در کشورهای همسایه نظیر عراق و افغانستان برخی از شرکت‌ها با محصولات بی‌کیفیت باعث ایجاد دیدگاه‌های منفی نسبت به تولیدکننده ایرانی شده‌اند.

صفایی در پایان با بیان اینکه صنعت پروفیل یوپی‌وی‌سی به دست نااهل افتاده است، افزود: یکی از اصلی‌ترین تست‌های پروفیل برای صدور تاییدیه فنی، تست زنون نام دارد که این تست تا 6 سال پیش انجام می‌شد، اما از آن زمان تاکنون به خاطر اینکه لامپ دستگاه دچار مشکل شده و خرید آن از کشورهای دیگر 200 میلیون تومان هزینه دارد، صدور گواهینامه‌ها بدون این تست بسیار مهم انجام می‌شود و به همین خاطر نمی‌توان به تاییدیه‌هایی که بدون انجام این تست صادر شده‌اند، اطمینان کرد.

 

 


ثبت نظر

ارسال