روزهای خوب در انتظار صنعت آلومینیوم کشور

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو) گفت: آینده صنعت آلومینیوم کشور روشن به نظر می‌رسد و در این مسیر، صنایع بالادستی آلومینیوم موظف هستند با افزایش تولید و عرضه محصولات در بازار داخلی، زمینه توسعه را برای تمام حلقه‌های زنجیره فراهم کنند.
  • چهارشنبه 30 مهر 1399 ساعت 14:18

علی عبدالله‌نژاد، در گفتگو با فلزات آنلاین مهم‌ترین برنامه‌ها و اولویت‌های شرکت صنایع آلومینیوم جنوب در 6 ماهه دوم سال «جهش تولید» را این‌گونه برشمرد: اصلی‌ترین برنامه ما برای تحقق وعده جهش تولید، بهره‌برداری از فاز دوم تولید کارخانه است. به‌این‌ترتیب تا پایان سال جاری ظرفیت تولید شمش آلومینیومی در سالکو به 200 هزار تن خواهد رسید. ظرفیت تولید قبلی کشور به‌صورت اسمی در حدود 600 هزار تن بوده است که تا پایان سال 40 درصد به ظرفیت تولید این فلز در کشور افزوده خواهد شد. در آغاز سال آتی نیز سومین خط تولید 100 هزار تنی را به مدار وارد خواهیم کرد که باعث افزایش ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور نسبت به سال گذشته خواهد شد.

وی افزود: با افتتاح و ورود شرکت صنایع آلومینیوم جنوب به عرصه تولید آلومینیوم کشور، می‌توان با قاطعیت گفت که ازنظر تامین آلومینیوم و مصرف داخلی خودکفا هستیم. اتفاق و دستاورد مهم‌تر این است که ما بتوانیم آلیاژهای آلومینیومی موردنیاز داخل کشور را نیز تامین کنیم. محصول اصلی شرکت سالکو، شمش آلومینیومی است که در کارگاه ریخته‌گری شماره یک تولید می‌شود اما در کارگاه ریخته‌گری شماره دو که در نیمه دوم سال جاری وارد مدار تولید خواهد شد، بیلت و اسلب آلومینیومی تولید می‌شود. با توجه به بررسی‌های صورت گرفته در موردنیاز صنایع پایین‌دستی، تمرکز خود را بر تامین نیاز بازار داخلی معطوف کرده‌ایم و در این راستا، علاوه بر شمش‌های یک هزار و 50 پوندی آلومینیوم، اسلب و بیلت آلومینیومی نیز در آینده نزدیک تولید و عرضه خواهد شد.

عبدالله‌نژاد بیان کرد: همچنین راه‌اندازی واحد آنُدسازی با ظرفیت 164 هزار تن در برنامه قرار دارد که این پروژه در حال حاضر در مرحله پیش‌راه‌اندازی قرار گرفته است و ظرف دو ماه آینده راه‌اندازی آزمایشی و تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید. امیدوار هستیم که در فصل پایانی سال واحد آنُدسازی نیز به بهره‌برداری برسد.

مدیرعامل شرکت سالکو چشم‌انداز صنعت آلومینیوم کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در سند چشم‌انداز 1404 در نظر گرفته شده است تا در این سال ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به 1.5 میلیون تن برسد که در حال حاضر، ظرفیت تولید این فلز با احتساب ظرفیت تولید سالکو، 850 هزار تن در سال برآورد می‌شود. به‌طورکلی، آینده این صنعت روشن به نظر می‌رسد و در این مسیر، صنایع بالادستی آلومینیوم موظف هستند تا با افزایش تولید و عرضه محصولات در بازار داخلی، زمینه توسعه را برای تمام حلقه‌های زنجیره فراهم کنند.

عبدالله‌نژاد در پایان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد بخش خصوصی باید در این صنعت به‌خصوص در حوزه پایین‌دست بیش‌ازپیش فعال عمل کند و بتواند در تولید محصولات آلومینیومی نظیر کابل، ظروف بسته‌بندی (غذایی و دارویی)، خودروسازی و... عملکرد مطلوبی را از خود به‌جا گذارد زیرا با تولید محصول با ارزش‌افزوده بالاتر، علاوه بر افزایش تولید ناخالص ملی، هم نیاز کشور به واردات و در ادامه ارزبری کاهش خواهد یافت، هم با صادرات این محصولات به کشورهای همسایه، ارزآوری مطلوبی برای کشور رقم خواهد خورد.


ثبت نظر

ارسال