مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز: وعده‌ها برای «جهش تولید» نباید در حد شعار باقی بماند

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز گفت: برای توسعه هر صنعتی لازم است دولت به وظیفه حمایتی خود عمل کند اما مشخص نیست که دولت چه ملاکی برای حمایت خود از تولیدکنندگان به‌خصوص در شرایط بحرانی دارد. تولیدکنندگان تنها در حال تلاش هستند که بتوانند با حفظ سرمایه مالی و نیروی انسانی خود از بحران اقتصادی فعلی عبور کنند که بعدازآن بتوانند با جبران خسارات گذشته که بخشی از آن ناشی از شیوع ویروس کرونا است، نقدینگی خود را به میزان مورد توقع برسانند.
  • یکشنبه 6 مهر 1399 ساعت 12:35

حبیب‌الله کوچک‌نیا در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت آلومینیوم کاران البرز در مهرماه سال 1395 به بهره‌برداری رسیده است و در زمینه ریخته‌گری قطعات آلومینیومی، چدنی و همچنین تولید قطعات خودرو فعالیت دارد. با توجه به شرایط کنونی اقتصاد کشور و جهش قیمت مواد اولیه که متاثر از افزایش نرخ ارز است، شرکت با 40 درصد از ظرفیت اسمی خود فعالیت می‌کند.

کوچک‌نیا ادامه داد: ماده اولیه اصلی شرکت، شمش آلومینیوم بوده که پیش‌تر آن را از شرکت آلومینیوم ایران خریداری می‌کردیم، اما در حال حاضر از منابع مختلف دیگری مواد اولیه خود را تامین می‌کنیم. باید توجه داشت که شرکت‌های تولیدکننده شمش آلومینیوم کشور مطابق با استاندارهای جهانی فعالیت می‌کنند و محصولاتی که در بازار عرضه می‌کنند، از کیفیت‌ بسیار بالایی برخوردار است که موجب هیچ‌‌گونه کاستی در کیفیت تولید و محصول ما در طی این سال‌ها نشده است.

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز عنوان کرد: شیوع ویروس کرونا علاوه بر آنکه تبعات منفی برای اقتصاد جهانی ایجاد کرده، هزینه‌های دیگری را نیز به واحدهای تولیدی تحمیل کرده است. شرکت‌ها برای حفظ فعالیت و تامین سلامتی کارکنان خود، باید تمام پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و به‌طور مرتب ورودی‌ها، خروجی‌ها و سطوح کارگاه‌ها را ضدعفونی و گندزدایی کنند.

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز در ارتباط با جبران خسارت و یا احتمال برگشت هزینه‌های صرف شده طی این مدت، بیان کرد: به‌هیچ‌عنوان هزینه‌ها و خسارات تحمیل‌شده به شرکت در طی این مدت به شرکت برگشت داده نخواهد شد و در این رابطه هیچ‌گونه حمایتی از سوی نهادهای دولتی تاکنون صورت نگرفته است.

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز با اشاره به عمل نکردن دولت به نقش حمایتی خود، عنوان کرد: ابتدای سال جدید دولت دستور‌ داد که تمام کارخانه‌ها موظف هستند کارکنان خود را حفظ کنند و حقوق را کامل پرداخت کنند و در این صورت دولت به ‌آنها تسهیلات ارائه می‌کند. بعد‌ از مدتی فهرستی از تعداد کمی شرکت منتشر شد که مشمول دریافت تسهیلات هستند. مشخص نیست که دولت چه ملاکی برای حمایت خود از تولیدکنندگان به‌خصوص در شرایط بحرانی دارد و چگونه برخی از شرکت‌ها با هیچ‌گونه چالشی در مسیر بروکراسی‌های اداری نمی‌شوند؟!

وی در خصوص وضعیت بازار صنعت آلومینیوم، یادآور شد: در کشور متاسفانه همه‌چیز بستگی به نوسانات نرخ ارز دارد. به‌عبارت‌دیگر، قیمت‌ محصولات با افزایش نرخ‌ ارز بالا می‌رود اما با کاهش نرخ ارز، نزول پیدا نمی‌کند! سال گذشته مواد اولیه آلومینیوم با قیمت 28 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم برای صنایع آلومینیومی به‌راحتی قابل‌دسترسی و تامین بود، اما در سال جاری با جهش قیمت شمش آلومینیوم به بیش از 40 هزار تومان به ازای هر کیلوگرم، تولیدکنندگان محصول آلومینیومی نمی‌توانند کاری از پیش ببرند و قدرت خرید آنها کاهش یافته است.

مدیرعامل آلومینیوم کاران البرز اظهار کرد: مسئولان باید تلاش کنند تا «جهش تولید» فقط در حد شعار باقی نماند و محقق شود. باید نگاه مسئولین در جهت سامان‌بخشی به وضعیت بازار باشد تا مسیر تولید به‌خصوص برای بخش خصوصی تسهیل شود. بازار آلومینیوم گرفتار عدم تعادل در عرضه و تقاضا است؛ به‌گونه‌ای که در زمان افزایش قیمت‌ها برخی شرکت‌ها میزان عرضه خود را کاهش می‌دهند تا روند افزایشی به ثبات برسد و متضرر نشوند اما کاهش میزان عرضه مشکلات عدیده‌ای را برای مصرف‌کنندگان محصول مورد نظر ایجاد می‌کند به‌خصوص در شرایطی که این محصول، میانی تلقی شود. تولیدکنندگانی که در شرایط کاهش عرضه با کمبود مواد اولیه مواجه می‌شوند، برای حفظ تولید خود متوسل به بازار آزاد و دلالان می‌شوند که این نیز هزینه‌های تولید را برای آنها افزایش می‌دهد.


ثبت نظر

ارسال