رونق تولید انرژی‌های پاک در عصر پساکرونا

پنجره‌ایرانیان؛ صنعت جهانی انرژی تجدیدپذیر سال گذشته و باوجود همه‌گیری کووید-۱۹، شاهد سریع‌ترین سرعت از سال ۱۹۹۹ بود و ممکن است استاندار تازه‌ای برای رشد در آینده ایجاد کرده باشد.
  • دوشنبه 17 خرداد 1400 ساعت 12:51

به گزارش فلزات آنلاین، آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد که تحویل پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر ازجمله مزارع بادی و انرژی خورشیدی در سال گذشته به میزان ۴۵ درصد رشد داشت که این مسئله، تحولی برای این صنعت جهانی به شمار می‌رود.

ظرفیت انرژی بادی در سال گذشته بیش از دو برابر شد، درحالی‌که انرژی خورشیدی به میزان حدود ۵۰ درصد بیش از میزان رشدش قبل از همه‌گیری کووید-۱۹ رشد داشته است که دلیل آن اشتیاق زیاد به انرژی پاک از سوی دولت‌ها و شرکت‌ها بود.

روزنامه گاردین در گزارشی در این مورد نوشت: رونق انرژی پاک، آژانس بین‌المللی انرژی را بر آن داشته است تا پیش‌بینی‌هایش در زمینه انرژی تجدیدپذیر برای سال‌های آینده را به میزان تقریبا ۲۵ درصد از رقم رشد قبلی و به‌واسطه استفاده سریع‌تر از حد انتظار انرژی‌های تجدیدپذیر در چین، اروپا و آمریکا، مورد بازنگری قرار دهد.

چین با احراز بیش از ۴۰ درصد از رشد جهانی در این بازار در سال‌های گذشته، در قلب رشد صنعت انرژی تجدیدپذیر مانده است. این کشور همچنین یکی از بزرگ‌ترین عرضه‌کنندگان مواد خام موردنیاز برای ساخت توربین‌های بادی و پنل‌های خورشیدی ازجمله سیلیکون، شیشه، فولاد، مس و دیگر موارد خاکی کمیاب است.

بااین‌همه چین همچنین بزرگ‌ترین انتشاردهنده گاز‌های گلخانه‌ای در جهان است که به دلیل استفاده از نیروگاه‌های زغال‌سنگ برای تامین نیاز رو به رشد انرژی در این کشور ایجاد می‌شود. در این میان، «هیمی باهار» کارشناس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی، رونق انرژی‌های تجدیدپذیر در سال گذشته را بی‌سابقه خواند، زیرا اگرچه با میزان مشاهده‌شده در سال ۱۹۹۹ مطابقت دارد، این صنعت در دو دهه گذشته بسیار بزرگ‌تر شده است.

این گزارش در ادامه حاکی از آن است که در انگلیس پیش‌بینی شده است، رشد صنعت باد دریایی تا سال ۲۰۲۲، یک‌چهارم ظرفیت باد دریایی جهان را به خود اختصاص خواهد داد و این کشور را به تنها کشوری در جهان تبدیل خواهد کرد که نیروی بادی را بیش از خشکی از سواحل‌ تامین می‌کند.

دراین‌بین، انجمن تجاری «سولارپاور یوروپ» (SPE) از اتحادیه اروپا خواسته است سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در تقاضای نهایی انرژی را به دست‌کم ۴۵ درصد تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد، اقدامی که این نهاد را در مسیر تحقق هدف توافق پاریس قرار می‌دهد.

توافق پاریس در نظر دارد تا چند سال آینده از افزایش بیش از دو درجه سانتی‌گراد دمای زمین پیشگیری کند اما برخی فعالان محیط‌زیست این هدف را غیرواقعی خوانده‌اند. صلح سبز جهانی اعلام کرده هدف توافقنامه این است که گرمایش جهانی را تا حد امکان به زیر دو درجه و باهدف 5.1 درجه سانتی‌گراد بالاتر از سطوح پیش از صنعتی شدن نگه دارد.

تا پایان سال ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا ۱۳۷ گیگاوات ظرفیت خورشیدی نصب‌شده داشت، درحالی‌که ظرفیت خورشیدی ترکیبی در برنامه‌های ملی انرژی و اقلیمی کشور‌های عضو برای سال ۲۰۳۰، رقم ۳۳۵ گیگاوات در نظر گرفته شده است.

 

اتحادیه اروپا قصد دارد انتشار گاز‌های گلخانه‌ای را تا سال ۲۰۳۰ به میزان دستکم ۵۵ درصد در مقایسه با سطح سال ۱۹۹۰ کاهش دهد. سایر سیاست‌های پیشنهادی شامل چارچوبی پیشرفته برای تاسیسات انرژی تجدیدپذیر با اندازه متوسط برای افزایش مصرف داخلی است.

به‌رغم تاثیر کووید – ۱۹، اروپا رکورد دومین بهترین سال در زمینه استقرار سیستم‌های خورشیدی در سال ۲۰۲۰ را ثبت کرد و با افزودن 7.18 گیگاوات از این انرژی، این میزان را به افزایش ۱۱ درصدی در مقایسه با سال ۲۰۱۹ رساند. پیش‌بینی می‌شود که رشد دو رقمی در زمینه نصب پنل‌های خورشیدی طی چهار سال آینده ادامه یابد.

در این میان، نخستین مزرعه شناور تولید انرژی خورشیدی در ارتفاعات کوهستانی سوئیس آغاز به کار کرده است. این پنل‌ها، ۵۰ درصد بیش از نمونه‌های مشابه خود در ارتفاعات پایین، انرژی تولید می‌کنند.

به گفته «ماکسیم رامشاین» مدیر پروژه از شرکت «روماند انرژی»، این پروژه آزمایشی، ۸۰۰ هزار کیلووات در سال برق تولید می‌کند که معادل انرژی موردنیاز برای ۲۲۰ خانه است. این مزرعه پنل‌های خورشیدی، یک هزار و ۸۱۰ متر بالاتر از سطح دریا احداث شده است و شرایط کوهستانی، قدرت تابش اشعه خورشیدی را تقویت می‌کند. این پروژه نه‌تنها در ارتفاعات بالای سوئیس، چشم‌اندازی خیره‌کننده ایجاد می‌کند، بلکه جایزه معتبر Watt d’Or سوئیس را نیز به‌عنوان بهترین ابتکار عمل انرژی تجدیدپذیر در سال ۲۰۲۰ از آن خود کرده است.


ثبت نظر

ارسال