پایان مهرماه آخرین‌مهلت ثبت انبار در سامانه جامع انبارها

پنجره‌ایرانیان؛ بورس کالای ایران برابر تصمیم ستاد مرکزی قاچاق کالا و ارز، پایان مهرماه 99 را به‌عنوان آخرین فرصت برای دارندگان کد معاملاتی در بازار فیزیکی جهت ثبت انبار در سامانه جامع انبارها تعیین و اعلام کرد.
  • سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 12:9

به گزارش صنایع پلاستیک، از سال گذشته که خریداران پلیمرها و محصولات شیمیایی (یا سایر اقلام عرضه‌شده در بازار فیزیکی بورس کالا) ملزم شدند تا یک انبار مشخص را برای خریدار و دپوی محصولات خود اعلام کنند، عرصه بر دلالان و سفته‌بازانی که به هر شکل توانسته‌اند با دریافت کد معاملاتی در بازار فیزیکی حاضر شده و اقدام به خرید سهمیه‌ای کنند، تنگ‌تر شد.

آن‌ها روش‌های گوناگونی را برای فرار از ثبت انبار در سامانه جامع انبارها پیش گرفتند که یکی از آن‌ها، استفاده از انبار پتروشیمی‌ها به‌عنوان انبار خود بود و در عوض پتروشیمی‌ها هم مدت نگهداری محموله‌های فروخته‌شده را کاهش داده و برای تاخیر در ترخیص محموله‌های خریداری‌شده، خسارت‌های سنگین مقرر کردند.

حال، بورس کالای ایران با ارسال ابلاغیه‌ای به کارگزاری‌های خود، از آن‌ها خواسته است تا نسبت اطلاع‌رسانی به مشتریانی که بنا به هر دلیلی تابه‌حال نسبت به ثبت یک انبار در سامانه جامع انبارها اقدام نکرده‌اند، مبادرت ورزند و الا تا پایان مهرماه، هر کد معاملاتی که یک انبار را در سامانه جامع انبارها برای خود تعریف نکرده باشد، با تعلیق کد معاملاتی خود مواجه خواهد شد.

مسلما تعلیق کد معاملاتی تمامی افرادی که در بازار فیزیکی مجوز معامله دارند، ولی نسبت به ثبت یک انبار به‌عنوان محلی که محموله‌های خریداری‌شده‌شان، به آنجا می‌رود می‌تواند عرصه را بر دلالان و سفته‌بازانی که با استفاده از ضعف‌های بهین‌یاب، سهمیه‌های تولیدکنندگان را می‌خرند و در بازار آزاد به چند برابر قیمت می‌فروشند، تنگ و تنگ‌تر کنند.


ثبت نظر

ارسال