نقش‌آفرینی دوباره المهدی- هرمز جنوب در معاملات آلومینیوم؛

معامله ۳ هزار تُنی آلومینیوم پس از یک ماه صورت گرفت

پنجره‌ایرانیان؛ پس از ماه‌ها انتظار بالاخره شرکت المهدی- هرمز جنوب شمش خود را روانه بورس کالا کرد تا بار دیگر این شرکت به نقش‌آفرینی در این بازار بپردازد. هرچند که بیش از یک ماه بود که بنا به دلایل مختلف بورس کالا حتی رنگ آلومینیوم را به خود ندیده بود؛ اما حضور شرکت آلومینیوم المهدی- هرمز جنوب می‌تواند به این بازار جانی دوباره ببخشد. به‌شرط اینکه عرضه شمش مقطعی نباشد و تداوم داشته باشد.
  • چهارشنبه 14 شهریور 1397 ساعت 14:22

به گزارش فلزات آنلاین، بازار آلومینیوم دنیا پس از سقوط قیمت این فلز به زیر 2 هزار دلار در هر تن، طی یکی دو هفته گذشته شاهد رشد قیمت بود و هم‌زمان با آن بسیاری از فلزات اساسی دیگر نیز ازجمله مس و روی، شاهد رشد قیمت بودند. بااین‌حال افت قیمت آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات کمتر بوده است. بازار آلومینیوم دنیا به‌واسطه تغییرات بزرگ در چین در حال تحول است و بسیاری از واحدهای ذوب آلومینیوم این کشور به دلیل سخت‌گیری‌های زیست‌محیطی به دنبال بهبود فرآیندهای تولید جهت کاهش آلودگی هستند؛ بنابراین برخی از این واحدها تعطیل شده و برخی دیگر ظرفیت خود را افزایش داده‌اند.

در بازار ایران آلومینیوم و سایر فلزات در میان سیاست‌گذاران، تولیدکنندگان، خریداران و مصرف‌کنندگان نهایی سرگردان است و هر از چند گاهی بخشنامه جدیدی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به نهادهای ذی‌ربط مانند بورس کالا و ستاد تنظیم بازار ابلاغ می‌شود. بنا به گفته مدیران وزارت صمت، این بخشنامه‌ها در جهت حمایت از حقوق تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان است. به‌طور مثال در مورد بازار آلومینیوم، مس و فولاد، وزارت صنعت، معدن و تجارت مقرر کرده است تنها آن دسته از خریدارانی مجاز به معامله در بورس کالا هستند که اولا میانگین خرید 2 سال گذشته آن‌ها طی سال‌های 1395 و 1396 مشخص باشد و حداقل در بورس معامله داشته باشند، در ثانی به سایت بهین‌یاب مراجعه و پس از تکمیل اطلاعات درخواستی، نسبت به دریافت کد معاملاتی از این سایت اقدام کنند. این بخشنامه مهلت آن را نیز تا 20 شهریور اعلام کرده است. بدین ترتیب بخش عمده‌ای از تقاضای مس، آلومینیوم و فولاد کاهش خواهد یافت و تقاضا به‌سمت واقعی‌تر شدن پیش می‌رود.

 بااین‌حال طی یک ماه گذشته بنا به دلایلی همچون عدم ثبت کد برای برخی از متقاضیان در بورس کالا، لغو عرضه‌ها از سوی بورس کالا و مصوبه شورای عالی بورس آلومینیوم در بورس کالا عرضه نشد و یا عرضه‌ها لغو شدند؛ اما نمودار 1 نشان می‌دهد که سرانجام در روز گذشته 2 هزار تن شمش آلومینیوم از سوی شرکت آلومینیوم ایران با قیمت پایه 98 هزار و 117 ریال در هر کیلوگرم عرضه شد که با تقاضای 4 هزار و 700 تنی مواجه شد و با رقابت صورت گرفته این محصول به میزان 2 هزار تن و با میانگین قیمت 198 هزار و 946 ریال در هر کیلوگرم رقابت و معامله شد. یک هزار تن شمش آلومینیوم نیز از سوی شرکت هرمزال با قیمت پایه 97 هزار و 817 ریال در بورس کالای ایران عرضه شد که با رقابت نیز این محصول تماما با میانگین قیمت 173 هزار و 292 ریال مورد معامله قرار گرفت.


ثبت نظر

ارسال