تولید آلومینیوم با میزان کربن صفر

پنجره‌ایرانیان؛ هدف نهایی برای تولید آلومینیوم سبز حرکت به سمت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. هدفی که ممکن است برای انجام آن نیاز به تعریف مجددی در فرآیند ذوب هال ـ هرولت داشته باشیم.
  • سه شنبه 1 مهر 1399 ساعت 11:55

به گزارش گسترش‌نیوز، آلومینیوم به دلیل وزن کم و استحکام آن، یکی از مواد انتخابی در خودروی الکتریکی به‌شمار می‌رود که مزیت بهره‌گیری از آن میزان به دلیل افزایش مسافت پیموده شده و ایمنی آن است. اهمیت استفاده از آلومینیوم نه‌تنها در حمل‌ونقل بلکه در تأمین مواد اولیه در منابع انرژی تجدیدپذیر نظیر ساخت صفحات خورشیدی در انقلاب سبز مؤثر خواهد بود.

یکی از مسائل مهم در تولید آلومینیوم، میزان کربن تولیدی آن است که این بخش تقریبا ۳ درصد از انتشار کربن در فضا را به خود اختصاص داده است.

درحال‌حاضر رقابت برای تولید آلومینیوم با هدف کاهش کربن در شرایطی است که تولید‌کنندگان به‌دنبال تمایز در تولید محصولات خود در فضایی رقابتی و به‌نفع مصرف‌کنندگان هستند.

ایجاد شکاف بین تولید آلومینیوم سبز و سیاه سبب می‌شود تا مدل قیمت‌گذاری فعلی در بازار شکسته شود. همچنین حرکت به سمت تولید آلومینیوم سبز از چیزی که فعالان صنعتی به آن فکر می‌کنند نیز سریع‌تر اتفاق خواهد افتاد.

احیاء آلومینیوم فرآیندی انرژی‌بر است که تولید کربن آن در درجه اول به منبع انرژی که در ساخت آن استفاده می‌شود بازمی‌گردد. در تولید آلومینیوم بهره‌گیری از انرژی برق‌-‌آبی کمترین و استفاده از انرژی زغال‌سنگ بیشترین میزان کربن را به خود اختصاص می‌دهد و در این میان انرژی حاصل از گاز میانه این طیف را شامل می‌شود.

Hongqiao که یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آلومینیوم در جهان به‌شمار می‌رود. قرار است واحد ۲ میلیون تنی تولید آلومینیوم در استان شاندونگ که انرژی موردنیاز خود را با استفاده از زغال‌سنگ تأمین می‌کند را تعطیل کند و یک واحد ذوب آلومینیوم سبز را در استان ینان چین که قطب انرژی برق‌-آبی به‌شمار می‌رود، احداث کند.

هدف نهایی برای تولید آلومینیوم سبز حرکت به سمت کربن صفر تا سال ۲۰۵۰ است. هدفی که ممکن است برای انجام آن نیاز به تعریف مجددی در فرآیند ذوب هال-هرولت داشته باشیم.

Tolga Egrilmezer رئیس بخش بازاریابی آلومینیوم ریوتینتو می‌گوید: شرکت‌های ریوتینتو و آلکوا پیش‌ازاین با استفاده از فرآیندهایی درصدد آن بودند که مانع انتشار مستقیم گازهای گلخانه‌ای در کارخانه‌های ذوب آلومینیوم شوند که درحال‌حاضر نیز شرکت ELYSIS (تامین‌کننده آلومینیوم در مونترآل، کانادا) نیز به این جمع پیوسته است.

در این راستا بسیاری از تولید‌کنندگان آلومینیوم به‌ویژه چینی‌ها مسیری طولانی و دشوار را در حرکت به سمت کربن صفر را درپیش خواهند داشت.

با وجود اینکه تولید‌کنندگان آلومینیوم (عمدتا برق‌ آبی) به‌دنبال تمایز در تولید محصولات خود هستند اما همچنان امتیاز ویژه‌ای به این تولید‌کنندگان داده نشده است.


ثبت نظر

ارسال