مدیرعامل آلومینای ایران: مصرف آلومینیوم جهان تا سال 2100 دو تا چهار برابر می‌شود

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت آلومینای ایران گفت: بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال 2100، مصرف آلومینیوم جهانی دو تا چهار برابر خواهد شد.
  • یکشنبه 8 خرداد 1401 ساعت 10:15

به گزارش فلزات آنلاین، تورج زارع عنوان کرد: میزان تولید آلومینیوم در جهان حدود 68 میلیون تن برآورد شده و از سال 2010 تا 2020 با رشد تقاضای 6 درصدی همراه بوده است. بر اساس پیش‌بینی‌های انجام‌شده تا سال 2100، مصرف آلومینیوم دو تا چهار برابر خواهد شد. چراکه این فلز از خواص ویژه‌ای نسبت به سایر فلزات برخوردار است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای مس و نقره باشد. ضمن اینکه از قیمت مناسب‌تری نسبت به فلز مس برخوردار است و بر همین اساس شاهد افزایش تقاضای جهانی آن هستیم.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پاسخ به این سوال که با توجه به انرژی‌بر بودن صنعت آلومینیوم، چه تمهیداتی را در زمینه تامین انرژی اندیشیده‌اید، بیان کرد: صنعت آلومینیوم به‌عنوان یک صنعت انرژی‌بر در سطح جهان شناخته می‌شود و بر همین اساس لازم است بهینه‌سازی مصرف انرژی در دستور تولیدکنندگان آلومینیوم قرار گیرد. چراکه کشور ما همواره با کمبود انرژی مواجه بوده است و سال گذشته آسیب‌های بسیاری در زمینه قطعی برق و گاز به شرکت آلومینای ایران وارد شد. در حال حاضر شرکت آلومینای ایران سالانه 90 مگاوات برق مصرف می‌کند اما با اجرای فازهای توسعه‌ای، نیاز ما به برق بیشتر خواهد شد؛ بنابراین در نظر داریم با توجه به موقعیت جاجرم، از انرژی خورشیدی که یک انرژی پاک است، برای تولید برق با ظرفیت 10 مگاوات استفاده کنیم و در کنار آن، احداث یک نیروگاه سیکل ترکیبی برق با ظرفیت 160 مگاوات را در دستور کار قرار داده‌ایم. ضمن اینکه برای تولید آلومینا، آب زیادی باید مصرف شود و جاجرم نیز در یک منطقه کم‌آب قرار دارد؛ بنابراین تلاش کرده‌ایم میزان مصرف آب و انرژی خود را نسبت به نرم مصرف کاهش دهیم.

زارع در خصوص صادرات شمش آلومینیوم، عنوان کرد: سال گذشته 200 هزار تن شمش آلومینیوم به کشورهای همسایه مانند چین، عراق و ترکیه صادر شد و پیش‌بینی می‌کنیم امسال این میزان به 350 هزار تن افزایش پیدا کند. البته در سایر محصولات آلومینیومی همچون بیلت نیز صادرات داشته‌ایم. از سوی دیگر، جنگ روسیه و اوکراین در ماه‌های گذشته سبب افزایش قیمت آلومینیوم تا مرز چهار هزار دلار در هر تن شد که همین مسئله فرصت مناسبی را برای توسعه صادرات در اختیار شرکت‌های ایرانی قرار داد. اگرچه این جنگ در ابتدا بازار آلومینیوم را تحریک کرد اما با تثبیت شرایط، قیمت آلومینیوم روند نزولی به خود گرفت و در حال حاضر به حدود دو هزار و 700 دلار به ازای هر تن رسیده است.

وی در ارتباط با عرضه سهام شرکت آلومینای ایران در سازمان بورس، مطرح کرد: سود عملیاتی شرکت آلومینای ایران در سال گذشته، یک هزار و 500 میلیارد تومان بوده که نسبت به سال قبل از آن، رشد 100 درصدی داشته است. همچنین اقدامات لازم برای عرضه اولیه شرکت در بورس اوراق بهادار به همراه نماد شرکت درج شده است و انتظار داریم که عرضه اولیه سهام شرکت آلومینای ایران در بورس در سال جاری انجام شود.

مدیرعامل شرکت آلومینای ایران در پایان یادآور شد: تمام تجهیزات کارخانه آلومینای ایران وارداتی بوده است اما هم‌اکنون 95 درصد تجهیزات و قطعات موردنیاز در کشور بومی‌سازی شده و قابل تامین است. نیروی انسانی فعال در شرکت، سه هزار و 500 نفر است که به دنبال جذب 500 نفر جدید در راستای اجرای طرح توسعه هستیم.

 


ثبت نظر

ارسال