برگزاری کمپین «نما، هویت شهر ما» به‌صورت مجازی

پنجره‌ایرانیان؛ دبیرخانه کمپین «نما، هویت شهر ما» قصد دارد این کمپین را با حضور معماران، سازندگان و تولیدکنندگان در قالب گردهمایی‌های مجازی برگزار کند.
  • یکشنبه 14 اردیبهشت 1399 ساعت 13:33

 با توجه به شیوع بیماری همه‌گیر کوید 19 بسیاری از همایش‌های حضوری کشور به حالت تعلیق درآمده است. این اتفاق در حالی روی داده که هولدینگ رسانه‌ای راه و ساختمان (صما) از سال 94 بنا به درخواست مردمی و وظیفه ذاتی رسانه‌ای برای بهبود وضعیت و هویت ساختمان‌های کشور همایش‌ها و رویدادهای مختلفی را برنامه‌ریزی و اجرا کرده است که ازجمله این رویدادها می‌توان به «کمپین نما هویت شهر ما» اشاره کرد.

گسترش مشکلات شهری در دهه‌های اخیر و عدم توفیق برخی برنامه‌ها در حوزه برنامه‌ریزی شهری، لزوم تغییر نگرش به شهر با بهره‌گیری از دیدگاهی جامع را ضرورت بخشیده است. منظر شهری به دلیل ماهیت عینی خود به نحوی با حواس انسان درگیر بوده و ازآنجاکه شهر به بازار ساخت‌وساز تبدیل‌شده، اکثر ساختمان‌ها به‌صورت انفرادی و بر اساس سلیقه‌های شخصی و جدا از بستر و زمینه آن طراحی می‌شوند، درواقع شاهد هستیم که نمای ساختمان‌ها هرروز آشفته‌تر شده و حتی منظر شهرها با هویت و ریشه‌های معماری ایران فاصله دارد.

در همین راستا و به‌منظور بررسی علل و عوامل این اتفاق، در سال 97 همایشی تحت عنوان نما با محوریت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران و توسط مجتمع رسانه‌ای راه و ساختمان (صما) برگزار شد که نتیجه آن رونمایی از کمپین نما هویت شهر ما توسط جناب آقای دکتر حناچی بود.

از ابتدای سال 98 جلسات هم‌اندیشی با هدف برنامه‌ریزی و اجرای کمپین نما هویت شهر ما برگزار شد که در طول این نشست‌ها، بسیاری از معماران، سازندگان، مدیران شهری، صاحب‌نظران و تولیدکنندگان حضور داشته و به بررسی ابعاد مختلف این رویداد پرداختند.

درنهایت در مرداد 98 این کمپین به‌صورت طرحی 6 ماهه و به‌صورت برگزاری کارگاه‌های آموزشی، جلسات پرسش و پاسخ، آسیب‌شناسی نماهای تهران و نمایشگاه مصالح نما و نمایشگاه نماهای برتر وارد مرحله اجرایی شد.

بدین ترتیب در سال گذشته این کمپین در ۱۸ منطقه شهرداری تهران برگزار و طی این مدت بیش از 3000 نفر از طراحان و سازندگان پایتخت مخاطبان آن بودند و دستاوردهای بسیار خوبی حاصل شد.

حال با توجه به شرایط فعلی جامعه و عدم امکان برگزاری این رویداد و با توجه به تاکیدات معاونت شهرسازی و معماری شهرداری تهران مبنی بر استمرار این جریان آموزشی، دبیرخانه کمپین نما هویت شهر ما قصد دارد این کمپین را در قالب گردهمایی‌های مجازی و با حضور معماران، سازندگان و تولیدکنندگان برگزار نماید.

درواقع در این نشست‌ها که به‌صورت وبینار برگزار خواهد شد، تعدادی از پروژه‌های شاخص از منظر فنی و اقتصادی و با حضور معمار، سازنده و سرمایه‌گذار ارائه خواهد شد.

این دبیرخانه امید دارد که بتواند از این طریق حلقه معمار – سازنده و تولیدکننده را بار دیگر به همان قوت قبل برقرار کند.

مقررشده این وبینار‌ها به‌صورت رایگان در ساعت و روزهای از پیش تعیین‌شده برگزار و ظرفیت آن نیز نسبت به میزان حضور ثبت‌نام کنندگان متفاوت است.


ثبت نظر

ارسال