قیمت‌گذاری آزاد به پیشرفت صنایع آلومینیوم کمک می‌کند

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیات ‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در مورد اقدامات بورس کالا برای قیمت‌گذاری محصولات آلومینیومی، گفت: بورس مشخص می‌کند که چه شرکتی، چه محصولی را با چه قیمتی و البته به چه میزانی خریداری کند و در حقیقت، قیمت‌گذاری تمام محصولات آلومینیومی در کشور توسط بورس صورت می‌گیرد که این امر در هیچ کشوری به این شکل، متداول نیست.
  • چهارشنبه 10 مهر 1398 ساعت 10:19

محمد کشانی در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، در مورد مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار، اظهار داشت: ستاد تنظیم بازار با ارائه مصوبه‌ای در بورس کالا، به این منظور که تمامی مشتریانی که دارای کد معاملاتی فعال در بورس کالای ایران هستند، می‌توانند محصولات آلومینیومی عرضه‌شده را به‌شرط اینکه کالا به آدرس واحد تولیدی اعلامی توسط خریدار حمل شود را خریداری نمایند؛ تلاش کرد که میزان معاملات را در بورس افزایش دهد اما به نظر می‌رسد که این اقدام تاثیری بر افزایش معاملات بورس کالا نگذاشته است.

وی در خصوص به وظیفه بورس در کشور، بیان کرد: در حقیقت بورس کالا، محلی برای عرضه و تقاضای محصولات آلومینیومی و برقراری ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده است اما در حال حاضر، بورس کالا، فلسفه اصلی خود را ازدست‌داده و بیشتر به قیمت‌گذاری محصولات می‌پردازد.

عضو هیئت‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) در خصوص اقداماتی که دولت در زمینه قیمت‌گذاری محصولات فلزی انجام می‌دهد، توضیح داد: دولت بهتر است زمانی مداخله کند که مشکلی برای مصرف‌کننده نهایی وجود داشته باشد اما در شرایط فعلی که میزان عرضه از تقاضا بیشتر شده اگر بورس به‌صورت آزاد دربیاید، قیمت‌ها منطقی‌تر خواهد شد.

کشانی تصریح کرد: قیمت محصولات باید به‌وسیله میزان عرضه و تقاضا، تعیین شود و با ایجاد محدودیت‌های مختلف نمی‌توان انتظار قیمت‌گذاری واقعی و درست را داشت و در زمینه تولید محصولات آلومینیومی خواستار توسعه و پیشرفت بیشتری شد.

ایجاد بازاری در حاشیه بورس

وی در خصوص مصوبات ستاد تنظیم بازار، عنوان کرد: ستاد تنظیم بازار برنامه‌ای را در پیش‌گرفته که به‌تمامی شرکت‎هایی که دارای کد معاملاتی هستند، اجازه خرید می‌دهد و این طرح به تولیدکنندگانی که سرمایه در گردش کافی ندارند، کمک زیادی می‌کند.

 عضو هیئت‌مدیره شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) درباره این مصوبه، اذعان کرد: یکی از موانعی که در تمام صنایع در کشور مشاهده می‌شود، مشکلات نقدینگی است که موجب شده بازار حاشیه‌ای در کنار بازار بورس به وجود بیاید که این مصوبه بورس، بازار حاشیه‌ای را از بین می‌برد.

‌ کشانی در ادامه افزود: تمام شرکت‌های دارای کد معاملاتی می‌توانند از بورس، شمش خالص آلومینیومی خریداری کنند اما بورس به‌منظور جلوگیری از بازار سیاه و صادرات مواد اولیه، شرطی را برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده‌ احتمالی قرار داده است، به‌گونه‌ای که به شرکت‌های خریدار تنها منوط به حمل مواد اولیه به کارخانه‌های تولیدی، اجازه خرید شمش خالص را می‌دهد. اگر دستگاه‌های نظارتی در کشور به‌صورت فعال و گسترده فعالیت می‌کردند، چالش‌های موجود در زمینه خریدوفروش شمش و مواد اولیه آلومینیومی کاهش می‌یافت.

کشانی در مورد زنجیره تولید و فروش محصولات آلومینیومی در کشور، خاطرنشان کرد: زمانی که محصولات تولید شده در بازار فروش رود، امکان تهیه مواد اولیه برای شرکت‌های بالادستی فراهم می‌شود اما در شرایط فعلی که شرکت‌ها فروشی ندارند، زنجیره تولید آلومینیوم با مشکل مواجه می‌شود.


ثبت نظر

ارسال