صرفه‌جویی ۹۰ درصدی انرژی با قراضه‌های طلایی آلومینیوم

پنجره ایرانیان؛ در بسیاری از کشور‌های پیشرفته، تولید انواع پروفیل آلومینیوم از مواد حاصل از بازیافت نه‌تنها امری رایج که اقتصادی شمرده می‌شود.
  • سه شنبه 5 شهریور 1398 ساعت 15:0

به گزارش روزگار معدن، پسماندهای خشک اگر به‌درستی در چرخه بازیافت قرار بگیرند، منابع بسیار ارزشمندی برای تامین مواد اولیه کالاهای موردنیاز در جامعه خواهند بود. بازیافت آلومینیوم، فولاد، مس و فلزات دیگر در درجه نخست برای حفظ محیط‌زیست فعالیتی ارزشمند به‌شمار می‌آید و همچنین ازنظر اقتصادی برای دولت و افراد فعال در این حوزه سودی چشمگیر را به دنبال خواهد داشت. استفاده دوباره از فلزات و دیگر مواد قابل بازیافت، هزینه‌ای به‌مراتب کمتر از حفاری و معدنکاری را درپی خواهد داشت و مهم‌تر از آن از اتلاف منابع ملی نیز جلوگیری خواهد کرد.

بازیافت قوطی‌های آلومینیومی در بسیاری از کشور‌های پیشرفته به‌عنوان یک فعالیت پرسود شناخته می‌شود و بسیاری از قشرهای معمولی جامعه امکان شرکت در آن را دارند. در تولید قوطی‌های آلومینیومی که برای نگهداری انواع نوشیدنی استفاده می‌شود، حجم زیادی از منابع این فلز ارزشمند مصرف می‌شود که البته با ذوب این محصولات امکان بازگشت آن‌ها به چرخه تولید فراهم می‌شود. بازیافت آلومینیوم فقط به قوطی‌ها محدود نمی‌شود و ذوب قراضه بسیاری از محصولات آلومینیومی، ماده اولیه برای تولید انواع پروفیل‌های آلومینیوم و پروفیل دروپنجره را فراهم خواهد کرد.

ظرف‌ها و ضایعات آلومینیوم به هر شکلی که باشند، قابل بازیافت هستند؛ بنابراین فویل آلومینیومی و قوطی‌های نوشابه، کنسرو، بشقاب و چارچوب پنجره‌ها و حتی تراشه‌های آلومینیوم در کارگاه‌ها و حلقه‌های آلومینیومی دربازکن‌ها را می‌توان جمع‌آوری و بازیافت کرد. برای حفظ بهداشت محل نگهداری قوطی‌های مصرف‌شده و بازیافت صحیح‌تر و بهداشتی‌تر می‌توان آن‌ها را شست و درجایی معین جمع‌آوری کرد. برای بازیافت قوطی‌های آلومینیومی نیز ابتدا آن‌ها را ذوب می‌کنند. سپس فلز مذاب را به‌محض سرد شدن زیر فشار می‌گذارند و به ورق تبدیل کرده و سرانجام این ورق‌ها را دوباره به شکل قوطی درمی‌آورند. آلومینیوم بازیافتی نه‌تنها در ساخت قوطی‌های جدید که در ساخت مواد آلومینیومی ازجمله مواد ساختمانی به‌کار می‌رود. صرفه‌های اقتصادی که بازیافت آلومینیوم به همراه می‌آورد، باورنکردنی هستند که در ادامه به برخی از آن‌ها می‌پردازیم:

از بازیافت ۵۰۰ گرم آلومینیوم قوطی‌های نوشابه می‌توان انرژی کافی برای روشنایی یک لامپ ۱۰۰ واتی به مدت ۴ ساعت یا انرژی لازم برای روشنایی یک تلویزیون به مدت ۵ /۳ ساعت را تامین کرد. بازیافت یک قوطی آلومینیوم در مقایسه با تولید همان قوطی از مواد خام اولیه باعث کاهش آلودگی هوا به میزان ۹۵ درصد می‌شود. تولید آلومینیوم از آلومینیوم بازیافت شده نسبت به تولید آن از سنگ معدن به ۹۰ درصد انرژی کمتری نیاز دارد. بازیافت دو قوطی آلومینیومی موجب صرفه‌جویی در انرژی به‌اندازه نیم لیتر بنزین است.


ثبت نظر

ارسال