استفاده از نانو پوشش برای ارتقاء صنعت آلومینیوم و حفظ محیط‌زیست

شرکت آلومرول نوین و آلومینیوم پردیس (روان‌گذار پردیس) موفق به ‌جایگزینی نانوپوشش‌های تبدیلی زیرکونیومی به‌جای پوشش‌های تبدیلی کروماته رایج در صنعت آلومینیوم شده‌اند. با این کار مزیت رقابتی صنعت آلومینیوم کشور ارتقاء یافته و قیمت نهایی محصول کاهش می‌یابد.
  • سه شنبه 24 اردیبهشت 1398 ساعت 12:13

پوشش‌دهی تبدیلی کرومات یا کروماته‌کردن، نوعی از پوشش‌دهی است که با عملیات شیمیایی می‌توان ترکیبات فلزی نظیر اسید کرومیک +۶، کرومات یا دی کرومات روی سطح قرار داد. نتیجه چنین عملیاتی ایجاد پوشش محافظ تبدیلی، شامل ترکیبات کروم بر روی سطح فلز بوده که این روش برای چسبندگی رنگ و مقاومت خوردگی آلومینیوم انجام می‌شود.

یکی از مشکلات رایج در این فرآیند، آلودگی‌های زیست‌محیطی در اثر استفاده از کروم+۶، اسیدنیتریک و سود سوزآور است. شرکت‌های تولیدکننده آلومینیوم باید تدابیر ویژه‌ای برای جلوگیری از آسیب به نیروی انسانی و همچنین ممانعت از آلودگی محیط‌زیست اتخاذ کنند که ازجمله این اقدامات می‌توان به استفاده از پوشش تبدیلی زیرکونیوم اشاره کرد، همچنین اقدامات دیگری نظیر جایگزینی سود و اسید نیتریک (در دمای محیط و بدون افت وزن بار) قابل انجام است.

گفتنی است، آلومرول نوین و روان‌گذار پردیس (آلومینیوم پردیس) زیر نظر یک هلدینگ مشترک کار می‌کنند. آلومرول نوین یکی از باسابقه‌ترین واحدهای صنعت آلومینیوم در کشور بوده که از سال ۱۳۸۶ شرکت روان‌گذار پردیس را برای تولید آلیاژهای آلومینیوم و رنگ‌آمیزی مقاطع آلومینیومی تأسیس کرد. هر دو شرکت از این فناوری نانو پوشش در خط تولید خود استفاده می‌کنند.


ثبت نظر

ارسال