سهم بازار آلومینیوم ایران در منطقه محفوظ است

پنجره‌ایرانیان؛ بازار آلومینیوم در دنیا طی سال‌های اخیر روند مثبتی را طی کرده است و به‌ نظر می‌رسد این روند در سال آینده نیز ادامه یابد.
  • سه شنبه 25 اردیبهشت 1397 ساعت 11:40

به گزارش اخبار فلزات در یادداشتی از آقای تورج زارع مدیرعامل آلومینای جاجرم نوشته است: بازار آلومینیوم داخلی نیز که متاثر از بازارهای جهانی است، به‌تبع افزایش قیمت‌های جهانی آلومینیوم، بازار داخلی نیز روند رو به رشدی را طی کرد. بااین‌حال قرار است که در سال آینده نیز دو واحد تولید آلومینیوم دیگر به جمع تولیدکنندگان بپیوندد و بازار این فلز را در کشور بیش از گذشته گرم کند. البته واحد تولید آلومینیوم جاجرم، مشکلی برای تامین مواد اولیه ندارد چراکه در کنار معدن بوکسیت قرار گرفته است. همچنین لازم به ذکر است که ایران همواره بخشی از بازار آلومینیوم منطقه را در اختیار دارد؛ بنابراین حضور شرکت‌های جدید می‌‌تواند سهم بازار ایران را در منطقه تقویت کند. با توجه به اینکه چشم‌اندازهای صنعت آلومینیوم در سال آینده بسیار روشن است، درنتیجه شرکت‌های تولید آلومینیوم در ایران نیز می‌توانند از این روند استفاده لازم را ببرند.

خواص منحصربه‌فرد آلومینیوم و استراتژیک بودن این فلز در دنیا باعث شده است که همواره استفاده از آن در بسیاری از صنایع و به‌ویژه صنایع با تکنولوژی بالا، گسترده‌تر شود. همچنین با توجه به هدف‌گذاری تولید ارقام بالایی از این فلز در برنامه‌های توسعه‌ای کشور و احداث چند کارخانه تولید شمش آلومینیوم، اهمیت تولید این فلز استراتژیک بیشتر مشخص می‌شود.

تولید شمش آلومینیوم نیازمند آلومینا است

ماده اولیه و اصلی جهت تولید آلومینیوم اکسید آلومینیوم (AL۲O۳) با درصد خلوص بالا است و تنها تولیدکننده پودر آلومینا در کشور، شرکت آلومینای ایران مجتمع جاجرم است. دراین‌بین «انجام اکتشافات تکمیلی»، «کمک گرفتن از بخش خصوصی برای تامین و بهبود ذخیره بوکسیت» و «واردکردن بوکسیت‌های کم‌عیار استخراج‌شده در سال‌های قبل به فرآیند تولید» برنامه‌هایی هستند که در راستای سیاست‌های کلان کشوری و برای دستیابی به هدف تامین بوکسیت انجام شده است. ضمن اینکه طی دو سال گذشته اکتشافات بی‌سابقه‌ای انجام شده است که این مهم سبب شده تا به عمر معادن بوکسیت اضافه شود. بر این اساس حدود ۱۶ هزار متر حفاری اکتشافی صورت گرفت که حاصل آن ۱۶ میلیون تن ذخیره قطعی بوکسیت بود؛ بنابراین تجمیع این ذخیره با ذخایر قطعی که از پیش وجود داشت، حدود ۳۶ میلیون تن ذخیره قطعی را در اختیار شرکت آلومینای ایران گذاشته است. مقرر است طبق برنامه‌ریزی انجام‌شده در سال ۹۶، معادل ۲۵۰ هزار تن پودر آلومینا در این شرکت تولید شود.

این در حالی است که عدم اطمینان از عرضه مواد اولیه باعث کاهش شتاب رشد قیمت آلومینیوم نسبت به دیگر فلزات شد؛ اما واقعیت امر آن است که آلومینا یک ماده اولیه بسیار استراتژیک محسوب می‌شود. درنتیجه همواره تامین این ماده اولیه به‌ویژه در داخل کشور با سختی‌هایی همراه است؛ اما شرایط عرضه آلومینا در دنیا تقریبا به‌اندازه تقاضای موجود در بازار بوده است. این یعنی اکثر کارخانه‌های تولید آلومینیوم در دنیا توانسته‌اند آلومینای موردنیاز خود را از بازار تامین کنند. در کشور ما نیز دو کارخانه آلومینیوم موجود توانسته‌اند بخش عمده مواد اولیه موردنیاز خود را از طریق واردات و حدود یک‌سوم آن را از طریق جاجرم به‌دست آورند. ازآنجاکه قیمت آلومینا به‌صورت یک نسبتی از آلومینیوم موردمحاسبه قرار می‌گیرد، آلومینا نیز شامل قیمت جهانی شد. در داخل کشور نیز با توجه به تبعیت قیمت آلومینا از قیمت جهانی، قیمت این ماده معدنی افزایش یافت؛ بنابراین به نظر می‌رسد که بازار پودر آلومینا برای جاجرم شرایط بسیار بهتری خواهد داشت.

آلومینیوم‌سازان در سال آینده برای واردات آلومینا اقدام کنند

در سال آینده قرار است که دو واحد ذوب آلومینیوم به مدار تولید وارد شوند. یکی از آن‌ها در جاجرم واقع شده است که از اواسط سال آینده تولید خود را آغاز می‌کند. ظرفیت در نظر گرفته‌شده برای این طرح در ابتدا ۴۰ هزار تن شمش آلومینیوم خواهد بود. واحد ذوب جاجرم مزیت نسبتا مناسبی در زنجیره تولید خود دارد چراکه این واحد ذوب در کنار معدن بوکسیت جاجرم قرار دارد همچنین پودر آلومینا نیز برای خوراک آن در دسترس خواهد بود. فعالیت اجرایی پروژه شمش آلومینیوم جاجرم از سال ۸۶ آغاز شد که تا پایان سال ۹۳ پیشرفت ۴۰ درصدی داشت و درحال‌حاضر به ۸۲ درصد پیشرفت رسیده است. با تکمیل و راه‌اندازی این پروژه، سیاست ایجاد توسعه پایدار، تکمیل چرخه، بوکسیت ـ آلومینا ـ آلومینیوم و ایجاد اشتغال تحقق‌یافته و ارزش‌افزوده بالایی را ایجاد خواهد کرد. همچنین باید اضافه کرد که قرار است از طریق روش‌های مختلف فرآوری تولید، آلومینای بیشتر و بهتر چه ازنظر کیفیت و چه ازنظر تنوع، تولید شود و با تعریف پروژه‌هایی ازجمله توسعه فاز ۲ و ۳ تولید شمش آلومینیوم، صنایع پایین‌دستی آلومینیوم، طرح تولید هیدرات ویژه و فرآوری بوکسیت‌های کم‌عیار این مهم دست‌یافتنی خواهد بود. همچنین شرکت آلومینیوم جنوب نیز قرار است که در سال آینده به مدار تولید وارد شود.


ثبت نظر

ارسال