ساخت مسکن ارزان برای کارگران توسط تعاونی‌ها

پنجره‌ایرانیان؛ یک فعال کارگری اختصاص وام‌های مسکن ارزان با اقساط بلند را در خانه‌دار شدن کارگران موثر دانست و تاکید کرد: کارفرمایان می‌توانند برای کارگران فاقد مسکن از طریق راه‌اندازی تعاونی‌های مسکن اقدام کنند.
  • سه شنبه 31 خرداد 1401 ساعت 10:38

رحمت‌الله پورموسی ـ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره بالا بودن هزینه‌های مسکن و اجاره‌بها اظهار کرد: در حال حاضر بیش از دو سوم حقوق کارگران بابت هزینه مسکن و اجاره‌بها صرف می‌شود درحالی‌که دریافتی کارگران بالا نیست و کرایه یک‌خانه در حاشیه شهرها هم سرسام‌آور است به همین دلیل دولت باید به موضوع مسکن کارگران ورود کند و ساخت مسکن ارزان برای کارگران در دستور کار قرار گیرد.

وی تشکیل تعاونی‌های مسکن کارگری را ازجمله راهکارهای خانه‌دار شدن کارگران عنوان کرد و گفت: کارفرمایان می‌توانند برای کارگران فاقد مسکن از طریق تشکیل تعاونی‌های مسکن اقدام کنند تا کارگران به عضویت آن‌ها درآیند.

پورموسی درباره اختصاص وام‌های ودیعه مسکن به کارگران گفت: پرداخت وام‌های ارزان‌قیمت با اقساط بلندمدت بخشی از هزینه مسکن را پوشش می‌دهد و می‌تواند به کارگران کمک کند تا مسکن موردنیاز خود را خریداری کنند.

این فعال کارگری تاکید کرد: ساخت مسکن توسط تعاونی‌ها مقرون‌به‌صرفه تر است چون کارگران با قیمت ارزان‌تری صاحب مسکن می‌شوند.

وی با اشاره به ماده ۱۴۹ قانون کار گفت: به‌موجب قانون، کارفرمایان مکلف هستند در جهت تامین خانه‌های شخصی مناسب برای کارگران فاقد مسکن اقدام کنند و بنگاه‌های بزرگ، ساخت خانه‌های سازمانی در جوار کارگاه را در دستور کار قرار بدهند.

پورموسی متذکر شد: بر اساس اصل ۳۱ قانون اساسی نیز دولت در قبال تامین مسکن برای آحاد جامعه مسئول است و موظف است برای مسکن اقشار محروم و کم‌درآمد با اولویت کارگران و روستاییان اقدام کند.


ثبت نظر

ارسال