افرایش ۴۰۰درصدی قیمت زینک

پنجره ایرانیان، به گفته مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان، بحران نبود زینک صنعت چاپ را تحت تاثیر قرار داده است.
  • سه شنبه 7 اسفند 1397 ساعت 19:30

به گزارش مرکز اطلاعات کاغذ ایران، مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان و نماینده تشکل‌های صنعت چاپ و مصرف کاغذ استان‌های کشور گفت: ۸۵ درصد محصولات فرهنگی، مطبوعاتی، بسته بندی، مواد غذایی، دارویی و بهداشتی برای چاپ نیازمند زینک هستند که نبود این کالا در بازار، صنعت چاپ را با بحران مواجه کرده است.

غلامرضا شجاع افزود: زینک ورقی فلزی، پلاستیکی یا کاغذی با ابعاد مشخص است که در لیتوگرافی طرح مورد نظر برای چاپ را روی آن کپی می‌کنند و در چاپ از آن استفاده می‌شود.

شجاع با بیان اینکه زینک در داخل کشور تولید نمی‌شود، بیان کرد: با توجه به تغییر نرخ ارز، با کمبود و گرانی بسیار بالای زینک در کشور مواجه هستیم و واردکنندگانی که با ارز تعیین شده در سامانه نیما اقدام به واردات کرده‌اند، بدون نظارت سازمان حمایت و تعزیرات، با هر قیمتی که می‌خواهند، اقدام به فروش زینک می‌کنند و در این خصوص هیچ گونه نظارتی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت تعاونی لیتوگرافان کشور از زینک به عنوان کالای استراتژیک در صنعت چاپ یاد کرد و گفت: این کالا سال گذشته به قیمت ۶ هزار تومان در بازار به فروش می‌رسید اما در حال حاضر به دلیل اینکه واردکنندگان با ارز نیمایی اقدام به واردات این کالا می‌کنند، با افزایش قیمت ۴۰۰ درصدی مواجه شده است و اگر ارز دولتی برای خرید زینک در اختیار واردکنندگان قرار داده نشود این افزایش قیمت به ۶۰۰ درصد خواهد رسید.


ثبت نظر

ارسال