گرانی کاغذ و نگرانی ما!

مهندس امیر شیری/ عضو شورای سردبیری

پنجره‌ایرانیان؛ افزایش شگفت‎انگیز قیمت کاغذ نگرانی‌های بسیاری را در زمینه نشر و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی مرتبط با این حوزه ایجاد کرده است.
  • دوشنبه 4 شهریور 1398 ساعت 7:46

افزایش شگفت‎انگیز قیمت کاغذ نگرانی‌های بسیاری را در زمینه نشر و فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغاتی مرتبط با این حوزه ایجاد کرده است. کسانی که آشنایی بیشتری با حوزه چاپ و نشر دارند، می‌دانند که کاغذ گرچه مهم‌ترین عنصر در صنعت چاپ کتاب و نشریات است اما یکی از این عوامل به‌حساب می‌آید و گرانی‌های اخیر موجب افزایش قیمت سایر این عوامل نیز شده است؛ یعنی قیمت زینک و سایر هزینه‌های چاپ، صحافی، سلفون‌کشی و خدمات مربوط به چاپ و نشر همه گران شده‌اند و در این میان قیمت کاغذ در گرانی پیشتاز بوده و بیشتر به چشم آمده است. پیش‌ازاین هم با افزایش‌های ناگهانی در زمینه قیمت کاغذ روبه‌رو بوده‌ایم. چه زمانی که یارانه کاغذ حذف شد و چه هنگامی‌که دلار حدود هزارتومانی یک‌باره به بیش از 3 هزار تومان رسید کاغذ گران شد. آن گرانی یک‌باره بود و با توقف آن روند، آثار آن نیز کم‌کم تحلیل رفت و قیمت کاغذ تعدیل شد؛ اما وضعیت اخیر کاغذ به‌گونه‌ای دیگر است و هنوز این افزایش ادامه دارد.

افزایش قیمت کاغذ و مقوا موجب بی‌ثباتی در بازار نشر و برخی صنوف مرتبط شده است. همه این اتفاقات در حوزه‌ای رخ داده که قیمت محصول تمام‌شده به سهولت افزایش نمی‌یابد و قیمت کتاب و نشریات برای افزایش نیازمند عوامل متعددی است. افزایش قیمت نشریات و مجلاتی که درزمینه‌های متفاوتی مانند تبلیغات و آگهی‌های تخصصی فعالیت می‌کنند به‌مراتب پیچیده‌تر است و افزایش قیمت تعرفه‌های این محصولات روند سخت‌تری دارد. چراکه مصرف‌کننده نهایی در بیشتر موارد عملا پولی بابت محصولی که دریافت می‌کند پرداخت نمی‌کند و سفارش‌دهنده آگهی نیز محصول نهایی را چندان مصرف نمی‌کند و از کم و کیف این مسائل تا حدود زیادی بی‌خبر است. به همین دلیل قانع کردن افراد و شرکت‌هایی که تبلیغاتشان را در این نشریات منتشر می‌کنند کار بسیار سختی است.

برای دیدن فایل کامل پی دی اف کلیک کنید

 

نشریه پنجره ایرانیان-سال یازدهم-شماره 139 - اردیبهشت 98


ثبت نظر

ارسال