نظر وزیر راه و شهرسازی درباره لیزینگ مسکن

پنجره ایرانیان: وزیر راه و شهرسازی از تصویب توسعه‌ای شدن بانک مسکن در مجمع عمومی این بانک خبر داد و همچنین درخصوص لیزینگ مسکن گفت: فکر نمی کنم لیزینگ بتواند تمام مشکل مسکن را حل کند بلکه می ‏تواند مساله خاصی را از یک سازنده حل کند.
  • شنبه 7 آذر 1394 ساعت 16:28

به گزارش ایسنا، وزیر راه و شهرسازی در حاشیه پانزدهمین همایش سیاست‏ های توسعه مسکن در ایران اظهار کرد: ما در نظر داریم حتما بانک توسعه مسکن را داشته باشیم. بانک مسکن باید بیش از این تامین اعتبار کند و دولت یک سرمایه‏ گذاری جدی در بخش مسکن صورت دهد و بانک مسکن را تبدیل به یک نهاد مالی کند تا بتواند عدم تعادل‏ های سرمایه ‏گذاری در بخش مسکن را جبران کند. وی افزود: مذاکرات با وزارت دارایی، بانک مرکزی انجام شده و همچنین مجمع عمومی بانک مسکن، ارتقای این بانک به یک بانک توسعه ‏ای را تصویب کرده و در حال طی کردن مراحل بعدی هستیم.

به گفته وزیر راه و شهرسازی، وقتی صحبت از خروج از رکود می ‏کنیم، باید چند هزار میلیارد تومان سرمایه بانک مسکن را افزایش دهیم. تامین این رقم کار سختی خواهد بود، ولی من مطمئنم که این کار را انجام می ‏دهیم و بانک مسکن را به یک بانک توسعه‏ ای تبدیل می کنیم.

آخوندی در پاسخ به این سوال که چرا در پرداخت تسهیلات مثل بخش خودرو به بخش مسکن توجه نشد و آیا چالش ‏هایی در این زمینه با بانک مسکن دارید، گفت: بخش مسکن نیاز به اقدامات بسیار مستحکم دارد. تا به حال هرچه را که گفته‏ ایم توانسته‏ ایم با موفقیت اجرا کنیم و ارتقا دهیم. این بحثی است که ما نیاز به اقدامات مطمئن داریم. به همین دلیل عمدتا به دنبال این بودیم که به دنبال سیاست پس انداز برویم و تا امروز هم صندوق پس‏ انداز مسکن بیش از 421 میلیارد تومان پس انداز ایجاد کرده و سپرده‌ها هم بیشتر در شهرهای متوسط صورت گرفته است.

وی ادامه داد: من با ایجاد شوک در بخش مسکن همواره مخالف بودم؛ چرا که اقدامات شوک گونه فقط به نفع سوداگران است و مردم متضرر می‌شوند. باید اقداماتی کنیم که متکی به راهبرد بلندمدت باشد تا خانوارها بتوانند زندگی‌شان را با آن تنظیم کنند.

آخوندی تاکید کرد: کاری که ما در آینده باید انجام دهیم این است که پس ‏انداز را تشوق کنیم، سقف تسهیلات تعهدی را افزایش دهیم و در برابر پس ‏انداز کاهش نرخ سود را مدنظر قرار دهیم. اگر این کار به شکل یک دوره دو سه ساله صورت گیرد به نظر من خانواده ‏ها می‌توانند در آخر کار به سیاست‌های دولت اعتماد کنند. حسن تسهیلات تعهدی این است که کسی که پس ‏انداز می‏ کند به شکل مطمئن به تسهیلاتش دسترسی می ‏یابد و همچنین پس‏ انداز افراد بهترین پشتوانه برای تامین مالی خواهد بود. این سیاستی است که ما تعقیب می ‏کنیم و بانک مرکزی، سازمان برنامه و وزارت دارایی هم قانع شدند تا در این زمینه از ما حمایت کنند.

وزیر راه و شهرسازی همچنین درباره لیزینگ مسکن گفت: سیاست‏ های لیزینگ و انواع آن می‏ تواند کمک کند ولی فکر نمی ‏کنم بتواند تمام مشکل مسکن را حل کند، بلکه می‏ تواند مساله خاصی را از یک سازنده حل کند.


ثبت نظر

ارسال