ساخت خانه‌های آبی؛ ایده معمار مجارستانی

شیوه ساختمان‌سازی نوین برای صرفه‌جویی در مصرف انرژی؛

پنجره ایرانیان: یک معمار مجارستانی طرح جدید برای ساخت خانه‌ای که دیوارهای آن از جنس آب هستند ارائه داده و معتقد است با این روش در مصرف انرژی صرفه جویی می‌شود.
  • سه شنبه 25 فروردین 1394 ساعت 15:1

به گزارش ایمنا تا کنون معماران و طراحان سراسر جهان به منظورصرفه جویی در مصرف انر‍ژی، شیوه های مختلفی را برای ساخت منازل در پیش گرفته اند، اما این بار دکتر متیوس گوتایی، معمار مجارستانی طرح جدید برای ساخت خانه ای که دیوارهای آن از جنس آب هستند ارائه داده است. وی از شیوه طراحی مفهومی خود با عنوان "مهندسی مایعات" نام برده و قصد دارد برای ساخت دیوارهای خانه از ترکیب آب، شیشه و فولاد استفاده کند، به گونه ای که لایه نازکی از آب درون دیوارها ، سقف و کف منزل کار گذاشته می شود.

دکتر گوتایی معتقد است که با این روش تا میزان ۲۰ درصد در انرژی منازل صرفه جویی می شود. همچنین برخلاف خانه های کنونی که در آنها از آجرهای معمولی استفاده می شود، استفاده از آب در ساخت دیوارها باعث سبک تر شدن بنا می شود. چنانچه این طرح برای ساخت خانه های مسکونی و دفاتر اداری مورد استفاده قرار گیرد، مراحل ساخت آنها آسان تر شده و دیگر نیازی به عایق کاری ساختمان ها نیست. همچنین با این روش بناهایی ساخته می شود که قابلیت جذب انرژی را داشته و مقدار مازاد آن را برای استفاده های بعدی در دسترس ساکنان خانه قرار می دهند.

از آنجایی که در ساخت دیوارهای منزل آب به کار رفته است، گرما به طور یکسان در میان اتاق ها و فضای داخلی منزل توزیع شده و گرمای اضافی، باعث افزایش دمای آب می شود. بنابراین یک مخزن ذخیره آب در تانک های زیرزمینی خانه انبار می شود. حال در فصل زمستان و زمانی که هوا سرد شود، گرمای ذخیره شده در تانک ها از طریق آب گرم به فضای خانه منتقل می شود.


ثبت نظر

ارسال