افت تقاضا برای پلی پروپلین با خوش‌بینی به پی.وی.سی

پنجره ایرانیان:کم ترین تقاضای بازار مربوط به گروه پلی پروپیلن شیمیایی است، این گروه حدود 2 ماه است که از رونق افتاده و با توجه به قیمت و تقاضای آن در بورس، قیمت این محصول در بازار آزاد نیز ثابت و یا کاهش یافته است و معامله ی زیادی صورت نمی گیرد.
  • شنبه 1 آذر 1393 ساعت 17:5

در هفته پایانی آبان ماه 1393 بازار کاملا بی رونق بود و حجم معاملات نسبت به هفته قبل (20 آبان)، کاهش یافت. گزارش بازار محصولات به تفکیک گروه ها به شرح زیر است:به گزارش روابط عمومی انجمن ملی صنایع پلاستیک ایران، بیشترین تقاضای بازار مربوط به گروه PVC بود که البته با توجه به حجم بسیار بالای عرضه نمی توان گفت تقاضای زیادی را داشته است ولی نسبت به کل بازار بیشترین می باشد.

کم ترین تقاضای بازار مربوط به گروه پلی پروپیلن شیمیایی است، این گروه حدود 2 ماه است که از رونق افتاده و با توجه به قیمت و تقاضای آن در بورس، قیمت این محصول در بازار آزاد نیز ثابت و یا کاهش یافته است و معامله ی زیادی صورت نمی گیرد.

گروه سبک فیلم: با توجه به قرار داشتن در فصل مصرف زیاد این گروه در هفته پایانی آبان با کاهش شدید تقاضا مواجه است، البته در این گروه کالای 0075 بندر امام با رقابت جزئی مواجه شد و برای اولین بار در چند هفته اخیر کالای 0200 این پتروشیمی وارد معاملات مچینگ شد.

گروه سنگین فیلم: این گروه نیز یکی از گروه هایی بود که تقاضای بسیار کمی نسبت به هفته های مشابه برایش ثبت شد، و محصول پتروشیمی مهر و مارون وارد مرحله مچینگ شد و در معاملات مچینگ هم مورد توجه بازار قرار نگرفت.

گروه PP نساجی: تنها گروهی که نسبت به کل بازار تقاضای نسبتا خوبی داشت این گروه بود، حجم کل تقاضای این گروه 7502  تن بود که به نسبت عرضه 9000 تنی این گروه تقاضای نسبتا خوبی محسوب می شود.

گروه پلی استایرن:  این گروه نیز دارای تقاضای نسبتا خوبی بود البته 4970 تن این تقاضا برای گریدهای انبساطی 300 و 400 و 1680 تن مابقی برای گرید های استایرن مقاوم و معمولی ثبت شد. دلیل تقاضای بیش از حد انبساطی می توان به شکاف قیمتی بسیار زیاد این محصول در بازار بورس و آزاد و عرضه های خیلی کم پتروشیمی تبریز اشاره کرد. در مورد تقاضا برای گرید های مقاوم و معمولی می توان گفت که بعد از دو کاهش نرخ متوالی پتروشیمی تبریز بار دیگر این گریدها برای خریداران جذاب شده و خرید بیشتری نسبت به هفته های قبل صورت گرفت. قبل از کاهش نرخ محصول 1540 این کالا در بازار آزاد به قیمت 5700 تومان معامله می شد که خریداران در صورت خرید از طریق بورس مجبور به پرداخت 5900 تومان بودند در نتیجه یک مدت سه هفتگی خرید این محصول به سمت بازار آزاد منتقل شد.

گروه اکستروژن و سنگین لوله: این گروه مثل هفته های پیش دارای تقاضای معقولی بود فقط عرضه های P100-off پتروشیمی جم با تقاضای خوبی مواجه شدند البته این تقاضا به نسبت به عرضه های پیشین گریدهای OFF به شدت کاهش یافته بود. درمورد محصول سنگین اکستروژن به دلیل کاهش عرضه این محصول توسط امیر کبیر در هفته قبل و عدم عرضه در هفته جاری برای کالای شازند تقاضای بیشتری نسبت به عرضه ثبت شده و خریداران به رقابت قیمتی پرداختند.

گروه سنگین تزریقی:  این گروه نیز با تقاضایی معادل 2177 تن هفته ای کم رونق را سپری کرد.

مقایسه عرضه، تقاضا و حجم معامله انجام شده سبک فیلم در هفته آخر مهر و 4 هفته آبان ماه 1393

همانطور که از روند معاملات مشخص است کالای پی وی سی بعد از کاهش نرخی که گرفت با تقاضای بیشتری نسبت به سایر کالاهای بازار مواجه شد، کالای PP نساجی نیز که از افزایش نرخ آن جلوگیری شد نسبت به سایر گروه ها تقاضای بیشتری را تجربه کرد. کالای پلی اتیلن ترفتالات بطری نیز به واسطه اتمام فصل مصرفش همچناندارای تقاضای بسیار کمی در بازار می باشد و کاهش نرخ مجدد پتروشیمی تندگویان نیز نتوانست در افزایش تقاضای این گروه موثر واقع شود. در مورد کالاهای استایرن مقاوم و معمولی تبریز نیز می توان گفت که در ابتدای تعیین نرخ های جدید قیمت های اعلامی از قیمت بازار آزاد گران تر بود به همین خاطر جذابیتی برای خرید از بورس وجود نداشت اما با کاهش نرخ فعلی تقاضا برای این محصولات کمی افزایش یافت.

برخی دلایل کاهش تقاضا

  • افت بی سابقه قیمت نفت و به تبعیت آن افت قیمت جهانی برخی کالاهای پلیمری
  • محافظه کاری برخی از تولیدکنندگان برای خرید به دلیل انتظار تغییرات قیمت ها در آذر ماه(اعلام قیمت های پایه جدید کالاها)
  •  عدم اعتماد فعالان بازار به قیمت های فعلی و احتمال کاهش نرخ: این دلیل باعث شده که اکثر فعالان بازار از ترس کاهش نرخ ها دست از خرید بردارند و زمانی که این افراد خرید انجام نمی دهند به دلیل نقدینگی بیش از حدی که در دست دارند بازار  با رکود خاصی مواجه می شود.
  • رکود حاکم بر معاملات فعالان بازار آزاد به حدی که نیازی به خرید مجدد در بورس ندارند.
  • بالا بودن بیش از حد قیمت برخی کالاها: به گفته فعالان بازار قیمت برخی کالاها به حدی بالا هست که در صورت خرید توسط آنها این نگرانی وجود دارد که در بازار آزاد کالا را از آنها خریداری نکنند و تحت فشار کاهش شدید تقاضا تولیدکننده آن محصول مجبور به کاهش نرخ شود و متضرر شوند.
  • آزاد بودن خرید برای کدهای بدون سهمیه در معاملات مچینگ: این آزادی سبب شده که برخی بتوانند به راحتی تا 900 تن نیز خرید نمایند و با ورود این حجم از مواد به بازار بی کشش داخلی باعث اشباع شدن بازار شوند و در نتیجه قیمت بازار از بورس در مورد برخی کالاها کمتر شود و دیگر نیازی به خرید از طریق بورس نبینند.
  • کم شدن سهمیه مواد در آخر ماه:  البته این عامل دارای تاثیر بسیار کمی است، زیرا حجم معاملات در ماه آبان نسبت به سال گذشته به شدت کاهش یافته است و این عامل نباید باعث افت تقاضا به این شدت شود.
  • نداشتن سرمایه در گردش کافی برخی تولیدکنندگان در شرایط رکود و نیاز به خرید اعتباری بدون بهره
  • افزایش عرضه ها در بورس کالا به دلیل کاهش نرخ های جهانی و گرانتر بودن کالا در بازار داخلی(صرفه بیشتر فروش در بازار داخلی به جای صادرات)
  • وجود شایعاتی مینی بر کاهش نرخ های پایه محصولات پلیمری در بازار آزاد
  •  

 


ثبت نظر

ارسال