تولید برق این بار با ابتکاری جدید

پنجره ایرانیان:محققان موسسه تحقیقاتی فنی VTT فنلاند شیوه جدیدی برای تولید انرژی الکتریکی ارائه داده‌اند. روش جدید را می‌توان برای برداشت انرژی از ارتعاشات مکانیکی به کار برد.
  • شنبه 24 آبان 1393 ساعت 1:31

برداشت‌کنندگان انرژی به طور مثال در حسگرهای خودنیروده بی‌سیم و کاشت‌های پزشکی موردنیاز هستند که در آینده فرصت‌های جدیدی در حوزه‌های کاربردی مانند ابزار الکترونیکی پوشیدنی ارائه خواهند داد.

محققان در این روش از پدیده‌ شارژ‌کننده‌ای که به طور طبیعی بین دو جسم با تابع کار متفاوت رخ می‌دهد، استفاده می‌کنند. تابع کار، میزان انرژی است که برای برداشتن یک الکترون از یک جامد لازم است و به طور مثال، اثر فتوالکتریک را تعیین می‌کند. زمانی که دو جسم‌هادی با توابع کار مختلف از لحاظ الکتریکی به یکدیگر متصل می‌شوند، بارهای مخالف را انباشت می‌کنند. حرکت‌دادن این جسم‌ها به نسبت یکدیگر، به دلیل نیروی الکترواستاتیک بین بارهای مخالف، انرژی تولید می‌کند.

در آزمایش دانشمندان فنلاندی، انرژی تولیدشده توسط این حرکت با متصل‌کردن این اجسام به مداری خارجی به انرژی الکتریکی تبدیل شد. این شیوه تبدیل انرژی جدید برای نیمه‌رساناها نیز کارساز است. در بسیاری از کارکردها و کاشت‌های پزشکی مانند ضربان‌سازها، باتری‌ها به تامین نیروی الکتریکی می‌پردازند اما در فناوری جدید به باتری یکپارچه نیازی نیست. دانشمندان مدعی‌اند فناوری جدید تولید الکتریسیته را می‌توان ظرف سه تا شش سال آینده در حوزه صنعت نیز به کار برد.


ثبت نظر

ارسال