اتلاف انرژی ایران به 10 درصد می‌رسد

پنجره ایرانیان:مدیرعامل توانیر با تشریح تاکتیک کاهش اتلاف انرژی در شبکه برق ایران اعلام کرد: تا پایان سال آینده حجم اتلاف نرژی در شبکه تولید، انتقال و توزیع برق ایران به کمتر از 10 درصد کاهش می یابد.
  • چهارشنبه 21 آبان 1393 ساعت 16:18
به گزارش مهر، همایون حائری در تشریح مهمترین تاکتیک های در دست اجرا به منظور کاهش اتلاف انرژی در سطح شبکه برق ایران، گفت: فضای حاکم بر تلفات انرژی در سطح جهان را از نگاه کارشناسی به پنج دسته تقسیم می شود به طوری که تلفات بیشتر از 20 درصد به طور معمول به دلیل وجود فقر اقتصادی و فنی، مشکلات اجتماعی وعمومی رخ می دهد اما کاهش تلفات در این بخش نیاز به تمرکز دارد ولی نیازبه منابع مالی چندانی ندارد.
مدیرعامل توانیر با اعلام اینکه تلفات بین 15 تا 20 درصد در شبکه‌های برق دنیا، به دلیل مشکلات اقتصادی جامعه و ضعف مهندسی به وجود می آید و دراین فضا منابع مالی با علم مهندسی مخلوط می شود، تصریح کرد: ضعف در طراحی و کمبود منابع مالی و تاثیر مخربی که این دو برهم دارند، موجب می شود تلفات در این رده قرار گیرد چرا که اگر در طراحی از همان ابتدا ضعف وجود نداشته باشد و شبکه به درستی طراحی و اجرا شود، تلفات تا این حد وجود نخواهد داشت.
این مقام مسئول درخصوص تلفات 10 تا 15 درصدی حاکم بر صنعت برق ایران با اشاره به اینکه ضعف مدیریتی از جمله مهمترین دلایل قرار گرفتن در این فضا است، اظهار داشت: در شرکت های توزیع برق تاکتیک حاکم است اما تاکتیک بر استراتژی غلبه می کند و در این شرایط ضعف مدیریت خودش را نشان می دهد اما عدم توانایی ما در پیاده سازی استانداردها و طرح های مطلوب موجب می شود که ما در این فضا قرار بگیریم.
وی عدم توانایی مدیریت در تشخیص اولویت ها را دلیل دیگر این موضوع دانست و افزود: همچنین کل درآمد صنعت برق کشور به کنتورنویس ها است، بخش عمده ای از مشکلات در این حوزه به دقت نکردن به وضعیت کنتورنویس ها و نیز برق های غیرمجاز حاصل می شود درحالی که برق مورد نیاز متقاضیان به موقع تامین شود، تبدیل به برق غیرمجاز نمی شود.
مدیرعامل توانیر ادامه داد: موضوع بعد، کیفیت نامطلوب تجهیزات است که سبب می شود ترانس‌هایی با تلفات بالا و خطوط برق طولانی مورد استفاده قرار گیرد که این خود یکی از ویژگی‌های کنونی شبکه برق کشوراست.
حائری با تاکید بر اینکه یکی از مشکلات صنعت برق درکشور، عملیاتی فکر کردن شرکت های توزیع است درحالی که تاکتیک باید در خدمت عملیات باشد، تبیین کرد: عملیاتی فکر کردن را به معنی تامین برق مشترک به هرصورت ممکن و حتی به قیمت عدم رعایت استانداردهای کیفی است به طوری که در حدود نیمی از تلفات فنی برق کشور مربوط به ترانسها است.
این مقام مسئول در تشریح آماری از ترانس های موجود در کشور با یادآوری اینکه در حال حاضر 545 هزار دستگاه ترانس هوایی با ظرفیت 77 هزار مگاولت آمپر و 35 هزار دستگاه ترانس زمینی با ظرفیت 26 هزار مگاولت آمپر و در مجموع 580 هزار دستگاه ترانس با ظرفیت 103 هزارمگاولت آمپر در شبکه برق کشور نصب شده میانگین ظرفیت کل ترانسهای توزیع را 178 کیلوولت و میانگین کل ترانس های هوایی را 141 کیلوولت عنوان کرد و افزود: میانگین مجموع ترانسهای توزیع زمینی کشور 743 کیلوولت است.
مدیرعامل توانیر سپس به مقایسه تعداد ترانسهای برق ایران وکره جنوبی پرداخت یادآور شد: ظرفیت ترانسهای کر هجنوبی با 106 هزار مگاولت آمپر، تقریبا مشابه ایران است درحالی که در کره 3.5 میلیون ترانس توزیع وجود دارد که این معنی حذف شبکه فشار ضعیف است و با این روش میانگین هر ترانس را به 30 کیلوولت رسانده اند درحالی که میانگین هر ترانس در ایران 187 کیلوولت است و این به معنی استفاده 6 برابری ایران از شبکه های فشار ضعیف است.
حائری در خصوص تلفات بین 5 تا 10 درصد هم توضیح داد: نگاه خاص اقتصادی و ضعف در اجرای صحیح کار که اشتباهات کارگران در رده های پایین در این رده می گنجد از جمله دلایل قرارگرفتن در این سطح از تلفات محسوب می شود چرا که تلفات زیاد به دلیل اشتباهات مهندسی و ضعف مدیریتی رخ می دهد.
وی همچنین یادآور شد: مطلوب نبودن بهره برداری، ضریب قدرت پایین، اندازه نامناسب هادی ها، اضافه بار شدن ترانسها از دیگر دلایل قرار گرفتن شبکه برق در فضای بین تلفات 5 تا 10 درصد است.

ثبت نظر

ارسال