لوازم برقی مشمول اجرای اجباری استاندارد

پنجره ایرانیان: مدیرکل استاندارد استان اصفهان گفت: تمام محصولات لوازم خانگی برقی به دلیل اینکه ارتباط مستقیم با سلامتی و جان و ایمنی مصرف کنندگان جامعه، مشمول مقررات اجرای اجباری استانداردها هستند.
  • سه شنبه 1 مهر 1393 ساعت 14:23

به گزارش ایمنا غلامحسین شفیعی با اشاره به لزوم توجه به استانداردها در تهیه لوازم خانگی، افزود: در نظر نگرفتن نشان استاندارد بر روی لوازم خانگی و استفاده از محصولات بی کیفیت و فاقد استاندارد می تواند سبب سوانح و صدمات غیر قابل جبران همچون آتش سوزی، برق گرفتگی شود. وی بیان داشت: به عنوان نمونه اگر چرخ گوشت غیر استاندارد باشد، ابعاد گلویی آن، مطابق با استانداردها نبوده و می تواند منجر به قطع انگشتان کاربر و یا حتی کودکان گردد و یا در مورد سبزی خردکن های غیراستاندارد در صورت نداشتن میکروسوییچ در هنگام کار، امکان برداشتن درب محصول میسر خواهد بود و با توجه به تیغه محصول که فوق العاده تیز است، می تواند منجر به صدمات جبران ناپذیری شود.

مدیرکل استاندارد استان اصفهان با بیان اینکه مصادیق حوادث فوق الذکر بارها تکرار شده است، گفت: مصرف کنندگان لازم است در هنگام خرید محصولات خانگی به نشان استاندارد دقت کرده و از خرید محصولات غیراستاندارد خودداری کنند. وی با اشاره به اهمیت برچسب انرژی در خرید محصولات خانگی از جمله انواع یخچال، فریزر، لباسشویی تمام اتوماتیک، اتو، آبگرمکن برقی، کولر آبی، کولر گازی، سماور برقی، بخاری برقی، جارو برقی و ...، افزود: مصرف کنندگان باید در هنگام خرید محصولات یاد شده علاوه بر نشان استاندارد به برچسب مصرف انرژی دقت کنند و ترجیحا محصولاتی که در گروه مصرف انرژی A یا B قرار می گیرند خریداری نمایند، در غیر این صورت راندمان (کارآیی) محصول پایین تر و مصرف انرژی بالاتر خواهد بود و ناگزیر باید هزینه برق مصرفی بیشتر نیز پرداخت کنند.

شفیعی با تاکید بر اجباری بودن تمام محصولات و لوازم خانگی، گفت: یخچال و فریزرهای ویترینی و ایستاده مورد استفاده در فروشگاه ها نیز از ابتدای مرداد ماه سال ۱۳۹۱ مشمول مقررات استاندارد اجباری شد و تولید کنندگان، توزیع کنندگان و مصرف کنندگان باید دقت کنند که این نوع یخچال و فریزرها حتماً دارای نشان استاندارد و برچسب گرید مصرف انرژی باشند و این اداره کل نیز با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان متخلف برخورد قانونی خواهد کرد.


ثبت نظر

ارسال