شیوه تامین مالی مسکن دولت

پنجره ایرانیان:مدیرگروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت با بیان اینکه سیاست وزارت راه و شهرسازی در افزایش وام خرید با سیاست‌های کلی و بسته خروج از رکود دولت در تناقض است، گفت: باتوجه به شکاف عمیق عرضه و تقاضای مسکن دولت بر روی تولید مسکن متمرکز شود.
  • دوشنبه 24 شهریور 1393 ساعت 12:54

فرهاد بیضایی گفت: باتوجه به قرارگیری میلیون‌ها زوج جوان در صف ازدواج و نیز با درنظر گرفتن انباشت تقاضای مسکن، هفت میلیون و پانصد هزار تقاضای مسکن در کشور وجود دارد و چنانچه دولت بخواهد از طریق افزایش وام خرید مسکن به کمک متقاضیان بیاید به افزایش تقاضا کمک می کند. وی گفت: دولت برای تولید مسکن هیچ برنامه‌ای ندارد و این امر باعث می‌شود که در آینده شکاف بین عرضه و تقاضای مسکن تعمیق شود.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: ساز وکار وام مسکن 80 میلیون تومانی به گونه‌ای است که اقساط آن ماهیانه یک میلیون و هشتصد هزار تومان می‌شود و دهک 9 و10 درآمدی را هدف قرار می‌دهد اما دولت برای اینکه بتواند یک دهک دیگر را نیززیرپوشش قرار دهد مقررکرده است با پرداخت یارانه 600 هزار تومان از این رقم را متقبل شود که این باعث می شود گروه‌های هدف به 8 و9 و10 خلاصه شود و چون توان اقتصادی بسیاری از خانوارها تکافوی پرداخت این مقدار اقساط را نمی‌دهد ، قشر متوسط از دریافت این وام جا می ماند.

بیضایی ادامه داد: بانک‌ها توان پرداخت این یارانه سود را ندارند و اگر هم چنین مبلغی را پرداخت کنند همچنان گروه‌های هدف متوسط قادر به استفاده از این وام خواهند شد.مدیرگروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: برای وام خرید 80 میلیونی ، دولت باید 130 هزار میلیارد تومان به عنوان یارانه پرداخت کند که قاعدتا دولت توانایی پرداخت چنین مبلغی را ندارد.

سوال دیگر هم در باره اصرار دولت برخانه دارشدن عده ای با هزینه گزاف است، در دولت قبلی دولت با 33 هزار میلیارد تومان بنای ساخت 4 میلیون واحد مسکونی را گذاشت و هرچند نمی توان منکر اثار تورمی طرح مسکن مهر شد اما در نهایت با توجه به اینکه جنس این پروژه تولید بوده و در اشتغالزایی سهم بالایی داشته است بنابراین می توان گفت در افزایش عرضه موثر بوده است.

این استاد دانشگاه گفت: این در حالی است که در وام خرید به هیچ وجه هیچ تضمینی وجود ندارد که وام در عرصه تولید مسکن به گردش بیاید. بیضایی اظهار داشت: در شرایطی که انباشت تقاضای مسکن در بالاترین حد خود قرار گرفته است این احتمال می رود که این وام اثر تورمی داشته باشد.وی با اشاره به سیاست‌های کشورهای دیگر در حوزه مسکن گفت: در تمام دنیا ابتدا در بخش مسکن طرف عرضه تقویت می شود و در هیچ کجای دنیا در کشوری مثل ما که محور تولید مسکن آن برپایه بسازبفروشی است و با انبوه سازی تولید مسکن صورت نمی گیرد از این شیوه تامین مالی مسکن بهره گرفته نمی شود.


ثبت نظر

ارسال