چند درصد از متقاضیان می‌توانند وام بگیرند؟

پنجره ایرانیان:بانک‌مسکن با انتشار گزارشی از عملکرد 5ماه اول امسال در بخش پرداخت تسهیلات خرید مسکن، از شکاف گسترده بین ظرفیت وام‌دهی و تعداد متقاضیان وام خبر داد.
  • یکشنبه 23 شهریور 1393 ساعت 11:7

در گزارش بانک‌مسکن آمده است، در 5 ماه اول سال93 تعداد 60 هزار فقره تسهیلات خرید مسکن توسط این بانک به متقاضیان پرداخت شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 106درصد در میزان وام‌های پرداختی به خریداران مسکن رشد حاصل شده است.بررسی‌ها در این باره نشان می‌دهد: رشد دو برابری در کارنامه پرداخت تسهیلات خرید مسکن طی 5ماه اول امسال بیانگر آن است که بانک‌مسکن در 5 ماه اول سال92 رقمی معادل 30هزار فقره وام خرید به متقاضیان مسکن پرداخت کرده است.از طرفی، آمار سامانه رهگیری معاملات مسکن نیز حکایت از آن دارد که در 5ماه اول سال گذشته، 480هزار معامله خرید مسکن در کل کشور به ثبت رسیده است.

به این ترتیب از آنجا که همه خریداران مسکن در شرایط موجود بازار، متقاضی دریافت تسهیلات به حساب می‌آیند و نیاز به وام بانکی برای خرید مسکن در تک‌تک خریداران آپارتمان وجود دارد، مشخص می‌شود: در سال گذشته از هر 6 نفر خریدار قطعی مسکن، یک نفر موفق به دریافت تسهیلات از بانک‌مسکن شده است. به بیان دیگر، در حال حاضر ظرفیت پرداخت تسهیلات خرید مسکن در بانک عامل این بخش، به اندازه یک‌ ششم ظرفیت بازار معاملات مسکن است.

از طرفی، عملکرد امسال بانک مسکن در پرداخت وام خرید که 60هزار فقره بوده است نیز به مراتب کمتر از نیاز بازار به حساب می‌آید. آنچه در 5ماه اول امسال توسط این بانک در قالب تسهیلات خرید پرداخت شده، از میزان معاملات مسکن شهر تهران نیز کمتر بوده است.

در شهر تهران طی 5ماه اول سال93، بیش‌از 79 هزار واحدمسکونی در بنگاه‌های املاک معامله شده است به این معنی که در این مدت 79هزار خریدار مسکن در تهران، صاحب خانه شده‌اند. این در حالی است که کل وام خرید مسکن پرداخت شده در این مدت در کل کشور، 19هزار فقره از نیاز شهر تهران کمتر بوده است. بنابراین، ظرفیت وام‌دهی به خریداران مسکن نه‌تنها با نیاز متقاضیان در کل کشور همخوانی ندارد که حتی به اندازه تنها یک شهر –تهران- هم نیست. ناهمخوانی بین تعداد وام خرید و تقاضای وام یکی از دلایل اصلی جهش قیمت اوراق مسکن طی ماه‌های اخیر بوده است. محدودیت منابع بانک‌ها عمده‌ دلیل این ناهمخوانی عنوان می‌شود.


ثبت نظر

ارسال