مدیرعامل ایلیا صنعت پنجره:

توان انجام پروژه‌های بزرگ در هر سطحی را داریم

پنجره‌ایرانیان: اشتهارد از مراکز صنعتی است که نامش با تولید عجین شده و به‌عنوان یکی از مهم‌ترین مراکز صنعتی معروف است. یکی از دلایل اهمیت این شهرک صنعتی، موقعیت مناسب و قرار گرفتن  آن بافاصله نسبتا نزدیک به تهران (به‌عنوان پایتخت) و استان البرز (به‌عنوان یکی از مهم‌ترین استان‌های کشور) است. شهرک صنعتی اشتهارد در فاصله کمی بیشتر از 120 کیلومتری از پایتخت، مسیری سهل برای  در دسترسی به راه‌های اصلی کشور دارد و به همین دلیل تعداد زیادی از شرکت‌های بزرگ کشور در این منطقه صنعتی مستقر شده‌اند.
  • دوشنبه 14 اسفند 1402 ساعت 22:23

آذرماه گذشته انجمن صنفی تولیدکنندگان دروپنجره ایران، در ادامه اجرای جدول بازدیدهای خود، برنامه‌ای اجرا کرد که طی آن از کارخانه‌های تولیدی اعضای خود، بازدید به عمل آورد. شرکت ایلیا صنعت پنجره میزبان یکی از این بازدیدها بود. مجموعه‌ای که در زمینه تولید دروپنجره‌ با پروفیل‌های یو‌پی‌وی‌سی و آلومینیومی، فعالیت می‌کند و پروژه‌های زیادی را اجرا کرده و هنوز هم پروژه‌هایی را در دست اجرا دارد. امیر اسماعیل‌خانی، فرصتی دست داد تا با مدیرعامل ایلیا صنعت پنجره، در حاشیه این بازدید گپ و گفتی داشته باشیم. اسماعیل‌خانی ضمن استقبال از این گفت‌وگو، به پرسش‌های مطرح‌شده از سوی پنجره‌ایرانیان پاسخ داد. آنچه در ادامه می‌آید، مشروح این پرسش و پاسخ است:

 

اگر موافق باشید در آغاز، درباره شرکت ایلیا صنعت برای مخاطبان ماهنامه پنجره‌ایرانیان بگویید....

شرکت ایلیا صنعت پنجره، در ساختار خود، مجموعه‌ای است که کارگروهی را به‌عنوان یک اصل پذیرفته و به مشتریان به‌عنوان سرمایه‌های اجتماعی خود اهمیت فراوان می‌دهد. این شرکت با بهره‌گیری از سال‌ها تجربه مدیران خود که عموما جوان هستند، استراتژی‌ها و برنامه‌های مدونی را دارد که حالا پس از گذشت بیش از یک دهه  از فعالیتش بدون اغراق از پیشگامان صنعت دروپنجره‌های یوپی‌وی‌سی به شمار می‌آید. خدمات و محصولات ایلیا صنعت پنجره پس از طی سال‌های فعالیت به مرحله مناسبی رسیده که می‌توان با تکیه بر توانمندی‌های موجود، پروژه‌های مختلفی را اجرا کند.

 

 گاهی اوقات برخی شرکت‌ها مبانی خاصی را در کار رعایت می‌کنند. آن‌طور که از شواهد برمی‌آید این موضوع در ایلیا صنعت هم دیده می‌شود. این برآورد درست است؟

بله. حتما این‌طور است. ما در ایلیا صنعت پنجره، کارگروه‌های مختلف و تخصصی را به‌صورت مستقل و مجزا از هم در حوزه‌های کاری مرتبط، ایجاد کرده‌ایم به‌عنوان‌مثال، در زمینه تحقیق و توسعه، تولید، بازرگانی، تامین کالا، فروش و پشتیبانی محصولات کارگروه‌هایی تشکیل شده که اصل کار آن، ارائه خدمات بر اساس دانش و تخصص نیروهای انسانی است که در شرکت مشغول به کار هستند. این‌ها جزو مبانی کار ما در ایلیا صنعت پنجره است.

 

اگر امکان دارد، مختصات و ویژگی‌های مکانی که در آن حضور داریم را نیز توضیح دهید. ویژگی خدمات ارائه‌شده توسط ایلیا صنعت چیست؟

مضاف بر دفتر مرکزی ما در تهران که بخش اداری و فروش آنجا مستقر است، در این محل که کارخانه را تاسیس کرده‌ایم، بخش تولید مستقرشده است. این مجموعه به مساحت 2400 مترمربع در شهرک صنعتی اشتهارد واقع شده که توان تولید و پشتیبانی قابل‌توجهی دارد و می‌تواند پروژه‌های بزرگ را پشتیبانی کند. به همین دلیل کارخانه ما در اشتهارد، توانسته اعتماد متولیان صنعت ساختمان کشور را تا حد زیادی به خود و توانایی‌های موجود در آن جلب کند تا بسیاری از پروژه‌های ساختمانی کشور به ایلیا صنعت پنجره سپرده شود طی این سال‌ها با اجرای پروژه‌های مختلف به شهادت کارشناسان به اعتماد بدنه صنعت ساختمان کشور، پاسخ بسیار مناسبی داده شده است. باید بر این نکته تاکید کنم که عصر حاضر، عصر الکترونیک است و ویژگی‌های زندگی در این عصر نیز، منطبق بر همین زمان است لذا ما این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم و بهره‌گیری از اصول تجارت الکترونیک و ابزارها و وسایل نیز در مجموعه ما جایگاه ویژه دارد تا بتوانیم بر این اساس، بهترین خدمات را در عرصه‌های طراحی، فروش، خدمات پس از فروش و تولید ارائه دهیم.

 

به‌طور طبیعی در هر زمینه‌ای، مشکلات و موانعی وجود دارد.  صنعت  دروپنجره هم از این قاعده مستثنی نیست. به نظر شما  مشکلات موجود در مسیر تولید دروپنجره، چیست؟

ببینید این سوالی که می‌پرسید، یک بخش عام دارد و بخش دیگر بیش از هر چیز به تجربیات شرکت‌ها مربوط می‌شود. در بخش عام به‌عنوان نمونه در ساخت دروپنجره هجوم پروفیل‌های بدون کیفیت از مسائل اصلی صنعت است. ما در بازار حجم انبوهی از این پروفیل‌ها را می‌بینیم که در گوشه و کنار بازار وجود دارند اتفاقی که این بخش رقم می‌زند این است که در و پنجره‌هایی بی‌کیفیت ساخته می‌شود و این امر ذائقه مشتری را تغییر می‌دهد. این امکان وجود دارد که مشتریان به دلیل فشارهای اقتصادی رازی شوند از پروفیل‌های کم کیفیت استفاده کنند که قیمتم نسبتا پایینی هم دارد. لذا عرصه برای کسانی که در چشم‌انداز سازمانی آن‌ها تولید باکیفیت وجود دارد، تنگ و تنگ‌تر می‌شود. بخشی دیگر از کار مربوط به پروفیل‌های آلومینیومی است. ما در این بخش هم مشکلات زیادی داریم. مواد اولیه موردنیاز برای تولید محصولات آلومینیومی با توجه به نوسانات قیمت ارز و تعیین قیمت جهانی، دچار بی‌ثباتی و گاه افزایش قیمت خارج از عرف است.  همین موضوع به‌طور خاص، در بیشتر موارد موجب افزایش هزینه‌های تولید خواهد شد و گاه رغبت مشتریان برای استفاده از این کالاها از بین می‌رود.  

به‌هرحال ما برای تولید دروپنجره، پروفیل‌ها را از بازار آزاد تهیه می‌کنیم و بازار آزاد هم متاثر از تحولاتی است که در حوزه‌های اقتصادی روی می‌دهد.

 

آن‌طور که مشخص است یکی از مشکلات این روزهای صنعت دروپنجره، ورود تعداد بسیار زیادی از تولیدکنندگان است که سابقه چندانی هم ندارند و مشتریان را هم سردرگم کرده است. این دریافت را تایید می‌کنید؟

بله ما در ابتدای فعالیت خود که از سال 1384 شروع شد، تمام خطوط تولید را از کشور آلمان وارد کردیم و در آن زمان، صنعت پنجره‌سازی در ایران به‌صورت کلی در انحصار 20 تا 23 نفر بود که موفق به اخذ جواز تولیدشده بودند که شرکت ایلیا صنعت پنجره نیز جزو این شرکت‌ها بود اما حالا بین هشت تا 9 هزار پروانه و جواز تولید دروپنجره در کشور صادر شده است که این تولید بی‌رویه و بعضا کم‌کیفیت در این صنعت باعث شد تا بازارهایی هم که در اختیار تولیدکنندگان برتر بود، به‌نوعی از بین برود. این موضوع از یک منظر ممکن است به رقابت بیانجامد مشروط به اینکه شرکت‌های تولیدکننده دروپنجره از سابقه مشخص و شناسنامه کاری معتبری برخوردار باشند والا ضرر اصلی آن را هم تولیدکنندگان برتر می‌بینند و هم مصرف‌کنندگان

 

در سوابق دیدم که یک‌بار توضیحی درباره یک شایعه داده بودید که احتمالا می‌تواند به وجود رقابت ناسالم مرتبط باشد. شایعه ظاهرا این بود که از پروفیل‌های چینی در تولید دروپنجره استفاده می‌کنید. درست ذکر کردم؟

بله. یک‌بار چنین شایعه‌ای را علیه ما رواج دادند. اینکه منبع این شایعه کجا بود جای خود اما این شیوه اگر مرتبط با رقبا باشد، شیوه نادرستی است. آن روزها شایعه کرده بودند که پروفیل‌های وکا ساخت چین و ترکیه است. این اقدام ناشایست در صورتی انجام شد که گروه صنعتی وکای آلمان در سال 1969 توسط هاینریش لومان (Heinrich Laumann) با نام اولیه وکا پلاست (Veka Plast) با هدف تولید پروفیل یو.پی.وی.سی تاسیس شد. این شرکت با تولید دامنه وسیعی از محصولات یو.پی.وی.سی به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان پروفیل در جهان شناخته می‏‌شود که تولیداتش با درجاتی، مختص شرایط آب و هوایی گروه خاصی از کشورها طراحی و تولید شده است. سیستم‏‌های پروفیلی طراحی‌شده وکا برای ایران موسوم به سری خانواده  Soft line بوده که منحصرا در مقر اصلی وکا تولید و توسط شرکت ایلیا صنعت پنجره به‌عنوان نماینده رسمی وکا آلمان وارد و در بازار ایران عرضه می‏شود بنابراین گاهی به دلیل همان تعدد، رقابت‌ها از شکل اخلاقی آن خارج می‌شود و این‌گونه در مسیر نادرست قرا می‌گیرد.

 

چه پروژه‌هایی توسط ایلیا صنعت اجرا شده است که بتوانید درباره آن‌ها به‌طور ویژه صحبت کنید؟

ما پروژه‌های مختلفی را انجام داده‌ایم و اگر قرار باشد لیست این پروژه‌ها را بیان کنم هم لیست طولانی است و هم از حوصله بحث خارج خواهد بود بااین‌حال تاکید ما این است با توجه به انواع تولیدات  در سطوح مختلف، در مجموعه ایلیا صنعت پنجره که نیروهای متخصص را  با دانش روزبه کار گرفته، این امکان وجود دارد تا پروژه‌های مختلف را در سطوح متفاوت در نقاط مختلف کشور اجرا کنیم. ایلیا صنعت افتخار دارد با کادری مجرب خدمات خود را مانند سال‌های گذشته در اختیار بدنه صنعت ساختمان کشور قرار دهد. تجربه‌ای که طی سال‌های گذشته توانسته است اعتماد اهالی صنعت ساختمان را جلب کند که به این اعتماد مفتخریم.

 

برای دریافت این گفت‌وگواینجا را کلیک کنید 


ثبت نظر

ارسال