در پژوهشگاه مواد و انرژی:

نسل دوم سلول های خورشیدی ساخته شد

پنجره ایرانیان: دانشجویان آلمانی پژوهشگاه مواد و انرژی که برای انجام دوره ‏های کوتاه مدت تحقیقاتی به پژوهشگاه آمده بودند، موفق به ساخت سلول خورشیدی مبتنی بر لایه نازک شدند.
  • سه شنبه 28 مهر 1394 ساعت 9:52

به گزارش خبرگزاری مهر، دانشجویان آلمانی پژوهشگاه مواد و انرژی پروژه ساخت سلول ‏های خورشیدی خود را در آزمایشگاه ساخت قطعات نیمه هادی و به سرپرستی نیما نادری مسئول روابط بین ‏الملل پژوهشگاه به اتمام رساندند. سلول خورشیدی ساخته شده مبتنی بر لایه نازک اکسید روی به عنوان نیمه هادی نوع n است که فناوری نسل دوم یا تکنولوژی لایه نازک، براساس لایه نشانی نیمه هادی روی بسترهای شیشه‌ای، فلزی یا پلیمری است.

هزینه مواد اولیه در تکنولوژی نسل دوم، پایین‌تر است و اندازه سلول تا ۱۰۰ برابر بزرگتر از اندازه سلول ساخته شده با تکنولوژی نسل اول است که مزیتی برای تولید انبوه آن محسوب می‌شود. بازدهی سلول‌های نسل اول، که اغلب سلول‌های بازار را تشکیل می‌دهند، به دلیل کیفیت بالاتر مواد، از بازدهی سلول‌های نسل دوم بیشتر است. انتظار می‌رود اختلاف بازدهی میان سلول‌های دو نسل با گذشت زمان کمتر شده و تکنولوژی نسل دوم جایگزین نسل اول شود.

گفتنی است، دانشجویان بین‏ المللی، پیرو انعقاد تفاهم‏نامه پژوهشگاه مواد و انرژی و کمیته بین ‏المللی آیسته وابسته به دانشگاه تهران تابستان امسال در آزمایشگاه‏ های الکتروسرامیک، ساخت قطعات نیمه هادی، تبدیل و ذخیره انرژی، بیوتکنولوژی و محیط زیست مشغول به کار بودند.


ثبت نظر

ارسال