ابزار جدید گوگل برای توسعه استفاده از انرژی خورشیدی

نشریه پنجره ایرانیان: شرکت گوگل در حال توسعه ابزاری آنلاین است که میزان نورپذیری پشت‏ بام‏ ها را ارزیابی کرده و بام ‏هایی را که ارزش نصب پنل خورشیدی دارند اعلام می‏ کند.
  • یکشنبه 15 شهریور 1394 ساعت 14:27

شرکت گوگل اعلام کرده است که طرحی به نام پروژه سانروف را در دست اجرا دارد که می‏ تواند مقرون به صرفه بودن سرمایه ‏گذاری برای نصب پانل انرژی خورشیدی را تعیین کند. بر اساس این گزارش، این ابزار هم ‏اکنون به ‏صورت محدود در مناطق فرانسیسکو و فرزنو در کالیفرنیا و در بستون ماساچوست در دسترس است.

به گفتۀ کارل الکین یکی از کارشناسان گوگل، این ابزار جدید از سیستم نقشه ‏برداری هوایی با وضوح بالا (سیستم مورد استفاده گوگل ارث) بهره می‏ گیرد. به گفته وی این ابزار نشان می‏ دهد که در طول روز چه میزان نور خورشید بر سقف یک خانه می ‏تابد؛ و برای انجام این کار به تحلیل فاکتورهایی مانند، جهت سقف، سایه‏ های درختان یا ساختمان‏ های نزدیک و الگوهای  آب و هوایی منطقه می‏ پردازد. سپس همه این داده ‏ها را با هم ترکیب می ‏کند تا میزان انرژی را که می ‏توان با پنل خورشیدی ذخیره کرد، تخمین بزند. همچنین این ابزار آنلاین می‏ تواند صاحبان خانه را با تولیدکنندگان انرژی خورشیدی محلی مرتبط سازد.

 هزینه نیروی خورشیدی بسیار اندک است و یک پنل خورشیدی خانگی معمولی می‏ تواند سالانه صدها یا حتی هزاران دلار از هزینه قبوض برق این افراد بکاهد. گوگل امیدوار است که در ماه ‏های آتی بتواند این طرح را به مناطق دیگری گسترش دهد.

(منبع سایت  Phys.org)


ثبت نظر

ارسال