روشنایی منزل‌ با نور طبیعی

پنجره ایرانیان: مخترعان ایتالیایی موفق به ساخت گجت هوشمندی شده ‏اند که می‏ تواند برترین نور یعنی نور خورشید را به درون منزل منعکس کند.
  • پنجشنبه 29 مرداد 1394 ساعت 19:5

به گزارش خبرگزاری مهر، گجت جدیدی با نام لوسی (Lucy) تولید شده است که روشن‏ترین نور در میان تمامی نورها یعنی نور خورشید که نوری طبیعی است را به منزل کاربرانش می‏ آورد. این گجت همانند یک آینه روباتیک خورشیدی بوده که نور را به درون خانه بازتاب می ‏دهد.

کار کردن با این گجت بسیار ساده بوده و کاربران می توانند لوسی را در مسیر مستقیمی بین نور خورشید و مکانی که نور کافی نداشته، قرار دهند تا نقطه مورد نظرشان روشن شود. سپس لوسی به صورت خودکار حرکت نور خورشید را ردیابی کرده و در تمام طول روز مکانی را که تاریک است روشن می ‏کند.

محققان ایتالیایی کمپانی Solenica معتقدند، گجت هوشمند لوسی نه تنها می ‏تواند نور طبیعی را به منزل کاربرانش منتقل کند بلکه از قابلیت کاهش تاثیرات کربنی و میزان گازهای گلخان ه‏ای نیز برخوردار است.

این گجت گوی مانند انرژی مورد نیاز خود را از طریق نور خورشید و به صورت مستقیم دریافت کرده و به برق یا باتری برای تامین انرژی نیازی ندارد. لوسی از طراحی کروی و ساده ای برخوردار است که باعث حفاظت بیشتر از آن می‏ شود. این گجت را می ‏توان با قیمتی در حدود ۱۵۰ دلار پیش خرید کرد.

گفتنی است، نور خورشید، یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامت انسان است. علاوه بر سلامت جسمانی، کمبود نور خورشید می‏‏ تواند علت بروز برخی اختلالات روانی مانند افسردگی نیز باشد. استفاده از روشنایی طبیعی یا همان نور روز، ارتباط بسیاری با معماری ساختمان دارد و پس از ساخت آن ممکن است گفته شود که کاری از دست ساکنان منزل برنمی ‏آید.

 

 


ثبت نظر

ارسال