مدیرعامل شرکت قالب‌سازان آلومینیوم بهفرد عنوان کرد:

افزایش تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی بی‌کیفیت

  • چهارشنبه 8 مرداد 1399 ساعت 12:32

پنجره‌ایرانیان؛ مدیرعامل شرکت قالب‌سازی بهفرد گفت: به دلیل مشکلات صنعت خودروسازی و برخی دیگر از صنایع مصرف‌کننده پروفیل آلومینیومی، این صنایع برای بقای خود از مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده می‌کنند، به همین دلیل کیفیت محصولات آن‌ها افت پیدا کرده است.

مرتضی اسلامی‌فرد در گفت‌وگو با فلزات آنلاین، اظهار داشت: شرکت قالب‌سازی بهفرد از سال 1380 شروع به تولید قالب اکستروژن کرد و در سال 1388 تحت نام شرکت قالب‌سازان بهفرد به ثبت رسید. این مجموعه با بهره‌گیری از 25 سال تجربه و سابقه در صنعت آلومینیوم، از طریق متخصصین و همکاری با کارخانه‌های تولید پروفیل اکستروژن آلومینیومی تبدیل به یک واحد مدرن و پویا در طراحی پروفیل آلومینیوم، ساخت قالب اکستروژن و تولید پروفیل اکسترود آلومینیوم شده ‌است.

وی افزود: عمده‌ترین محصولات شرکت قالب‌سازان بهفرد، پروفیل آلومینیوم است که به‌تبع آن، قالب آلومینیوم نیز تولید می‌کند. پس از تولید پروفیل و قالب، بسته به سفارش ممکن است قالب، رنگ یا آندایز شود. ظرفیت اسمی مجموعه حدود یک هزار تن در سال است و اکنون با 40 درصد از ظرفیت فعالیت می‌کند. به‌این‌ترتیب، میزان تولیدات مجموعه قالب‌سازان بهفرد به حدود 400 تن در سال می‌رسد.

مدیرعامل شرکت قالب‌سازان بهفرد اضافه کرد: تولیدکننده قالب اکستروژن آلومینیوم به‌روز CAD/CAM در ایران هستیم. شرکت ما برای ساخت قالب اکستروژن آلومینیوم به انواع سخت‌افزارها و نرم‌افزارهای روز دنیا در این زمینه تجهیز شده است که مهم‌ترین این تجهیزات شامل کامپیوترهای پرقدرت برای طراحی قالب اکستروژن به شکل سه‌بعدی و شبیه‌سازی فرآیند اکستروژن، ماشین فرز CNC، ماشین تراش، ماشین اسپارک و بقیه تجهیزات مربوطه است.

مدیرعامل شرکت قالب‌سازان بهفرد عنوان کرد: پروفیل آلومینیوم به‌عنوان یک ماده اولیه، کاربردهای بی‌شماری در صنعت دارد. ازاین‌رو، عمده مشتریان این شرکت به علت طیف متنوع کاربردهای پروفیل آلومینیومی شامل انواع گروه‌هایی مانند تولید قطعات خودرو، آسانسورسازی، صنایع لوازم‌خانگی، مبلمان اداری و... می‌شود که از پروفیل برای ساخت محصولات خود استفاده می‌کنند.

اسلامی‌فرد در خصوص تامین مواد اولیه، خاطرنشان کرد: در حال حاضر، مرغوب‌ترین مواد اولیه آلومینیومی شرکت ما یعنی بیلت، از شرکت آلومینیوم ایران (ایرالکو) تامین می‌شود. این شرکت معمولا تمامی محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کند و برای فروش محدودیت‌هایی دارد. شرکت قالب‌سازان بهفرد بخشی از مواد اولیه خود را از بورس کالا که توسط شرکت ایرالکو در بورس عرضه می‌شود، تامین می‌کند و ناچار است بخشی از آن را از بازار آزاد تامین کند، البته میزان کمی نیز واردات دارد.

وی عنوان کرد: مواد اولیه ساخت پروفیل معمولا بیلت آلومینیومی است. بااین‌حال، در کشور ما کیفیت بیلت‌ها با توجه به افزایش قیمت و محدودیت مرز‍‌ها، در حد رضایت جهان سوم است، اما تقاضا برای پروفیل‌های آلومینیومی بی‌کیفیت افزایش یافته است. به دلیل مشکلات صنعت خودروسازی و برخی دیگر از صنایع مصرف‌کننده پروفیل آلومینیومی، این صنایع برای بقای خود از مواد اولیه با کیفیت پایین استفاده می‌کنند، به همین دلیل کیفیت محصولات آن‌ها افت پیدا کرده است.

وی ادامه داد: با ادامه‌دار شدن این شرایط، کیفیت محصولات ما هم به همین نحو کاهش می‌یابد که بخشی به محدودیت واردات و نبود تکنولوژی و بخش دیگر به افزایش قیمت مواد اولیه مربوط می‌شود. به‌این‌ترتیب، تولیدات به سمت کاهش کیفیت می‌روند و با این روند، کیفیت محصول در اولویت قرار نمی‌گیرد، بلکه در شرایط کنونی، حفظ بقای بنگاه اقتصادی است که اهمیت دارد.

مدیرعامل شرکت قالب‌سازان بهفرد در خصوص مشکلات شیوع کرونا، مطرح کرد: شیوع این ویروس باعث شد بازدهی کار در زمینه‌های مختلف پایین بیاید و از ساعات کار، کاسته شود. ضمن اینکه به دلیل اعمال قرنطینه در ماه‌های فروردین و اردیبهشت، رفت‌وآمدها به شرکت دچار مشکل شد و به‌ناچار در مقطعی کوتاه، به‌ناچار شرکت را تعطیل کردیم. به‌موجب شیوع این ویروس، سلامتی و بهداشت کارکنان در اولویت قرار گرفت. گرچه در این بحران، حوزه‌ کاری ما نیاز اولیه مردم نبود، اما در این مدت فروش آنلاین داشتیم.

وی در پایان اظهار کرد: انتظار می‌رود دولت اگر به صنایع آسیب‌دیده کمک نمی‌کند، حداقل مشکل و موانعی هم مانند حذف دلار نیمایی، عدم کنترل قیمت‌ها و چالش‌های گمرکی نیز ایجاد نکند. این‌که دولت از چه سیاست اقتصادی پیروی می‌کند مهم نیست؛ بلکه نظارت آن بر بازار باید برقرار باشد تا جلوی مشکلاتی نظیر شکل‌گیری رانت‌خواری را بگیرد.


ثبت نظر

ارسال