واگذاری شرکت‌های سالکو و آلومینا ایران به سازمان تامین اجتماعی

پنجره ایرانیان؛ شرکت های آلومینیوم جنوب، آلومینا ایران، دخانیات، پتروشیمی دماوند، هپکو، طلای زرشوران، توسعه گردشگری و ماشین سازی تبریز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شد.
  • چهارشنبه 25 تیر 1399 ساعت 10:9

به گزارش پنجره ایرانیان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیات وزیران در جلسه مورخ ۱۸ تیر ۱۳۹۹ مصوب کرد سهام دولت به ارزش تقریبی ۳۲ هزار میلیارد تومان به سازمان تأمین اجتماعی بابت رد بخشی از دیون دولت به این سازمان واگذار شود. این مصوبه در تاریخ 23 تیرماه به وزارت اقتصاد، رفاه، صمت، نفت، میراث و سازمان برنامه و بودجه ابلاغ شد.

بر این اساس، سهام دولت در شرکت های مندرج در این مصوبه، پس از کسر سهام ترجیحی، از تاریخ این مصوبه توسط سازمان خصوصی سازی بابت رد بخشی از دیون دولت به سازمان تأمین اجتماعی به ارزش تقریبی ۳۲ هزار میلیارد ریال واگذار می شود. این مصوبه با امضای اسحاق جهانگیری برای اجرا ابلاغ شد.

بر اساس تصمیم هیات وزیران مقرر شد تا 17 درصد آلومینیوم جنوب،17 درصد آلومینای ایران (جاجرم)، 55 درصد سهام «هپکو»، 16.46 درصد سهام دخانیات،22 درصد پتروشیمی دماوند، 17 درصد توسعه گردشگری ایران، 17 درصد «شاراک»، 17 درصد طلای زرشوران، 35 درصد ماشین سازی تبریز به سازمان تامین اجتماعی واگذار شود.

در روز‌های اخیر زمزمه‌هایی از واگذاری شرکت هپکو به سازمان تامین اجتماعی و یا ایمیدرو بابت رد بخشی از دیون دولت شنیده می‌شد اما؛ حقیقت آنجاست که هپکو به «شستا» واگذار شود یا «ایمیدرو»، محل بحث خیلی از کارشناسان بوده؛ اما با توجه به مشکلات این شرکت در سال‌های اخیر، به نظر می‌رسد واگذاری هپکو به هر یک از این دو مجموعه بزرگ حداقل این مزیت را دارد که غول روزگار نه چندان دور صنعت تولید ماشین آلات صنعتی دوباره مجال نفس کشیدن یافته و شاید بتواند به دوران طلایی رونق قبل بازگردد.

شستا در حال حاضر، سهامدار عمده تعداد زیادی از شرکت‌های بورسی و غیر بورسی است و بررسی وضعیت زیرمجموعه‌های شستا نشان می‌دهد این هلدینگ عظیم در مدیریت زیرمجموعه‌ها عملکرد قابل قبولی داشته و نبض خیلی از صنایع بزرگ بازار سرمایه، در شستا می‌تپد.

 


ثبت نظر

ارسال