یک مسؤول خبر داد:

۵۰درصد گاز طبیعی کشور در بخش ساختمان مصرف می ‏شود

پنجره ایرانیان: مجری طرح ‏های بهینه سازی مصرف انرژی سابا گفت: بخش ساختمان ‏های کشور اعم از ساختمان‏ های مسکونی، تجاری و عمومی حدود ۵۰ درصد از مصرف گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است.
  • سه شنبه 12 آبان 1394 ساعت 9:47

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت نیرو (پاون)، احمد توکلی اظهار داشت: براساس آخرین ترازنامه انرژی کشور، در سال ۱۳۹۲ مجموع مصرف گاز طبیعی در بخش ساختمان‏ های کشور(شامل خانگی، تجاری و عمومی) افزون بر ۵۱ میلیارد و ۱۶۳ میلیون مترمکعب بوده که حدود ۵۰ درصد از مصارف نهایی گاز طبیعی را به خود اختصاص داده است. وی ادامه داد: مصرف گاز طبیعی در این بخش نسبت به سال قبل از آن با رشدی معادل ۱۱ درصد مواجه بوده است.
توکلی با بیان اینکه بیشترین سهم مصرف گاز طبیعی در این بخش به زیربخش خانگی تعلق دارد، افزود: بخش خانگی با مصرف ۴۴ میلیارد و ۶۹۲ میلیون مترمکعب گاز حدود ۴۲.۵ درصد از مصرف را به خود اختصاص داده که افزایش مصرف نهایی بخش ‏های خانگی، تجاری و عمومی به دلیل شدت سرما و روشن بودن همه سامانه ‏های گرمایشی این بخش ها است.
وی تصریح کرد: نتایج استخراج شده از آمار و ارقام گویای این مطلب است که در صورت مدیریت نکردن مصرف انرژی در این حوزه، دولت و مصرف کنندگان با چالش جدی مواجه خواهند بود. این مسؤول خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش قیمت حامل‏ های انرژی گاز و برق و با اجرای طرح هدفمندی یارانه ‏ها، صرفه جویی از دیدگاه مصرف کنندگان نیز اهمیت قابل توجهی یافته است.
توکلی با اشاره به روش‏ های بهینه مصرف انرژی در ساختمان، ادامه داد: استفاده از ترموستات در هیترهای برقی، استفاده از شیر کنترل ترموستاتیک رادیاتورها و فن کوئل‏ ها، خاموش کردن پیلوت تجهیزات گازسوز در روزهای گرم، کم کردن درجه ترموستات در ساعت های عدم حضور در ساختمان و نصب سامانه های کنترل هوشمند مرکزی موتورخانه از جمله راهکارهای کاهش مصرف انرژی در تجهیزات گرمایشی به شمار می رود.
وی تاکید کرد: مصرف آگاهانه و آشنایی با فرهنگ مصرف بهینه انرژی و اجرای آن، علاوه بر کمک به کشور در حفظ منابع انرژی، باعث کاهش چشمگیر هزینه های انرژی (قبوض) در ساختمان ها خواهد شد و فقط با اجرای یکسری راهکارهای بی هزینه و کم هزینه در ساختمان های عمومی، تجاری و مسکونی می توان تا ۳۰ درصد صرفه جویی به عمل آورد.


ثبت نظر

ارسال