پتروشیمی حواله‌ای تولید را تعطیل می‌کند

پنجره ایرانیان: مدیرعامل اتحادیه سراسری صنایع پلاستیک کشور با اشاره به این که بازگشت به سیستم حواله‏ ای در صنعت پتروشیمی، تولید را تعطیل می‏ کند، گفت: زمانی که محصولات در بازار متشکل و قانونمند بورس کالا معامله نشوند، واحدهای تولیدی دچار مشکلات زیادی خواهند شد.
  • چهارشنبه 18 شهریور 1394 ساعت 10:15

به گزارش خبرگزاری تسنیم، مسعود میرزایی در خصوص خبرهای منتشر شده در مورد خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالا گفت: اتحادیه سراسری صنایع پایین دستی پتروشیمی به عنوان بزرگترین نهاد غیردولتی و تنها تشکل فراگیر صنایع پایین دستی پتروشیمی اعلام می‏ کند که خروج محصولات پتروشیمی از بازار شفاف بورس کالا و بازگشت به سیستم حواله ‏ای نتیجه ‏ای جز توسعه دلال بازی، رانت و برقراری روابط پشت پرده به جای ضوابط و قانون نخواهد داشت.
مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع پلاستیک کشور افزود: در دو سال گذشته در جلساتی که با وزارت صنعت داشته ‏ایم بارها خواستار اعلام دلایل منطقی این وزارتخانه در خصوص خروج محصولات پتروشیمی از بورس شده ‏ایم، اما متاسفانه دیدگاهی که وجود دارد بیشتر با نظر حمایتی از صنایع بالا دستی و پتروشیمی‏ ها ایجاد شده است، در شرایطی که صنایع پایین دستی به‏ عنوان مصرف کنندگان مواد اولیه شرایط عرضه و معاملات بورس کالا را به مراتب بهتر و منطقی‏ تر از سیستم قدیمی و حواله ‏ای می ‏دانند.
به گفته وی، زمانی که محصولات در بازار متشکل و قانونمند بورس کالا مورد معامله قرار نگیرد، شک نکنید که واحدهای تولیدی دچار مشکلات زیادی خواهند شد، اما امروز همه چیز شفاف است و شرایط خرید برای همه شرکت ‏ها در بورس کالای ایران به‏ صورت برابر تعیین می‏ شود.
میرزایی در ادامه عنوان کرد: اگر این اقدام به قول وزارت صنعت برای رفع مشکلات در برنامه ‏ریزی تولید واحدهای مصرف کننده انجام گیرد، ما به این وزارتخانه اعلام می‏ کنیم که در صورت خروج معاملات پتروشیمی از بورس طولی نخواهد کشید که با تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی به دلیل رواج رانت و فساد در بازار پتروشیمی روبرو خواهیم شد.
مدیر عامل اتحادیه سراسری صنایع پلاستیک کشور در پایان گفت: در حال حاضر 37 تشکل و تعاونی در اتحادیه سراسری صنایع پلاستیک کشور فعالند که هرکدام 100 تا دو هزار واحد تولیدی را تحت پوشش دارند و به‏ صورت کشوری و شفاف فعالیت می ‏کنند. همچنین همه این واحدها از طریق بورس کالای ایران و به صورت شفاف تامین نیاز می‏ کنند و موافق بازگشت معاملات به سیستم حواله ‏ای و ناکارآمد نیستند.


ثبت نظر

ارسال