ناچار از واردات پنل های خورشیدی کولرهای گازی هستیم

پنجره ایرانیان: طرح بهینه سازی مصرف انرژی با اشاره به کاربرد پنل های خورشیدی در تامین برق کولرهای گازی، نیاز کشور به واردات این قطعه را یک مشکل اساسی دانست.
  • جمعه 30 مرداد 1394 ساعت 19:13

به گزارش خبرنگار خبرگزاری موج، احمدرضا توکلی، مجری طرح بهینه سازی مصرف انرژی در سازمان بهره وری انرژی ایران (سابا)، در خصوص کولرهای گازی خورشیدی که اخیرا تبلیغات درباره آنها افزایش یافته است، گفت: اساسا دو نوع سیستم سرمایشی خورشیدی داریم. ساختار یکی از آنها به صورت پنل نیست بلکه لوله های خلاء (Vacume Tube) در آن به کار می رود؛ چیزی مانند آبگرمکن های خورشیدی. در این سیستم قرار است آب وارد لوله شود و دما افزایش یابد. با افزایش دما و متعاقب آن فشار، راندمان سیستم بهتر شود. 

وی با تاکید بر این که اصولا کولرها با میزان مصرف انرژی سنجیده نمی شوند، بلکه بر مبنای نسبت انرژی ورودی به خروجی (EER) ارزیابی می شوند، افزود: نباید فریب هر نوع کاهش مصرفی را خورد چرا که در برخی از این کولرها، کاهش مصرف انرژی خروجی، نتیجه کم بودن انرژی وارد شده است. 

رئیس گروه ساختمان در سازمان بهره وری انرژی ایران ادامه داد: واقعیت این است که سیستم ذکر شده نه در تئوری و نه در عمل نتوانسته است موفق باشد و می توان گفت در حد یک ادعا باقی می ماند. 

توکلی نوع دیگری از سیستم های سرمایشی خورشیدی را دارای پنل خورشیدی دانست و خاطرنشان کرد: در این حالت، برخلاف کولرهای گازی رایج، بخشی از انرژی برق مورد نیاز خود را به وسیله پنل ذکرشده، از خورشید می گیرند که بعد از ایجاد فشار، به برودت تبدیل می شود که کیفیت آن تفاوتی با کولرهای عادی ندارد.

وی ارزان نبودن این سیستم را یک معضل بزرگ خواند و تاکید کرد: هر کولری که این قطعه را داشته باشد، دست کم 7-8 میلیون تومان هزینه دارد و طبیعی است با این قیمت، مصرف کننده رغبتی به خرید نخواهد داشت. از طرف دیگر متاسفانه تکنولوژی ساخت این قطعه در ایران چندان رشد نکرده است و لذا در حال حاضر، امکان تولید انبوه و در نتیجه کاهش قیمت وجود ندارد. 

این کارشناس حوزه بهره وری انرژی یک کار سودمند در راه کاهش هزینه ها و مصرف انرژی را تشویق مردم به نصب پنل خورشیدی بر روی پشت بام ها دانست و تصریح کرد: با نصب این پنل، امکان استفاده از انرژی خورشیدی برای تامین برق کل ساختمان – و نه صرفا برق کولر گازی – فراهم می شود. 

توکلی در ادامه به بررسی نوع دیگری از کولرهای گازی خورشیدی پرداخت و گفت: این دو نوع که ذکر شد، بر اساس «سیکل تراکمی» کار می کنند. نوع سومی هم هست که بر مبنای «سیکل جذبی» کار می کند و در اصطلاح، سیستم جذبی خورشیدی خوانده می شود. در این حالت، آب داغ یا بخار نیاز است و پتانسیل انرژی خورشیدی هم در جایی مثل کشور ما زیاد است، آب را در درون لوله های خلاء (VacumeTube) تا دمای بالای 80 درجه حرارت پیدا می کند. در حقیقت به جای اینکه ما آب را گرم کنیم، این کار را خورشید انجام می دهد. این آب گرم وارد سیکل جذبی می شود که صرفه جویی قابل توجهی در مصرف گاز دارد. 

رئیس دفتر ساختمان در سازمان بهره وری انرژی ایران، با اشاره به فقر تکنولوژی کشور در این زمینه گفت: متاسفانه در تولید پنل های خورشیدی به واردات متکی هستیم و حتی شرکت های تولید آب گرم کن های خورشیدی هم ناچار از واردات این قطعه هستند؛ هرچند در این سیستم، صرفه جویی در مصرف گاز اتفاق می افتد اما مشکل اینجاست که به لحاظ فنی، راندمان سیستم های سرمایشی بر اساس سیکل ترکیبی پایین است.

وی گریزی هم به دورنمایی استفاده از کولرهای گازی خورشیدی زد و گفت: همان طور که مصرف آبگرمکن های خورشیدی در کشور رونق پیدا کرد، امکان سرمایه گذاری در این حوزه وجود دارد و چشم انداز خوبی را برای آن می توان پیش بینی کرد.


ثبت نظر

ارسال