پنل‌های خورشیدی برای افزایش راندمان عرق می‌کنند

پنجره‌ایرانیان؛ محققان دانشگاه "مریلند" با ابداع یک سیستم جدید موفق شده‌اند کاری کنند تا پنل‌های خورشیدی تحت نور آفتاب، عرق کنند تا بدین‌وسیله مانند فرآیندی که در بدن انسان رخ می‌دهد، خنک شوند.
  • یکشنبه 28 اردیبهشت 1399 ساعت 10:55

به گزارش ایسنا، اگر فرآیند تعریق روی انسان کار می‌کند، چرا برای صفحات خورشیدی به کار گرفته نشود؟ محققان دانشگاه "مریلند" طرحی هوشمندانه برای عرق کردن صفحات خورشیدی ابداع کرده‌اند تا بتوانند آن‌ها را خنک کنند و بازدهی آن‌ها را افزایش دهند.

"لیانگبینگ هو" دانشمند مواد در دانشگاه مریلند گفت: این یک راه ساده، ظریف و مؤثر برای افزایش فوری بهره‌وری صفحات خورشیدی است.

اما این سیستم چگونه کار می‌کند؟ مطالعات قبلی نشان داده‌اند که خنک کردن پنل‌های خورشیدی با آب می‌تواند بازده آن‌ها را بالا ببرد، اما این کار به آب فراوانی احتیاج دارد که در مناطق خشک و در کشور‌های درحال‌توسعه در دسترس نیست.

به همین دلیل است که محققان دستگاه "جمع آورنده آب جو" را اختراع کرده‌اند. این دستگاه می‌تواند بخارآب را از هوا بکشد و آن را به شکل آب مایع، متراکم کند.

در این میان، ژلی وجود دارد که بخارآب را در شب جذب می‌کند و با افزایش گرما در روز آن را آزاد می‌کند. همچنین اگر پنل خورشیدی با پلاستیک پوشانده شود، بخار آزادشده مجدداً به شکل آب مایع متراکم می‌شود و درون یک ظرف جمع می‌شود.

محققان تصمیم گرفتند از این آب جمع‌آوری‌شده به‌عنوان خنک‌کننده برای پنل‌های خورشیدی استفاده کنند. آن‌ها برای رسیدن به این هدف، ورقه‌ای از ژل را بر روی قسمت زیرین یک صفحه خورشیدی سیلیکونی استاندارد تعبیه کردند، به این امید که در طول روز، این ژل از گرمای پنل خورشیدی برای تبخیر آب جمع‌آوری‌شده در شب قبل استفاده کند.

بدین ترتیب، همان‌طور که عرق در بدن انسان تولید می‌شود، بخارآب نیز از طریق ژل آزاد می‌شود.

محققان می‌توانند مقدار ژل موردنیاز را با رطوبت محیط تطبیق دهند و کاری کنند تا این سیستم حتی در خشک‌ترین شرایط نیز کار کند.

درنهایت مشاهده شد که با به‌کارگیری این سیستم تعریق، دمای پنل‌های خورشیدی تا ۱۰ درجه سانتی‌گراد کاهش می‌یابد و میزان تولید برق آن‌ها نیز به‌طور متوسط ​​۱۵ تا ۱۹ درصد افزایش می‌یابد.

 


ثبت نظر

ارسال