تصویب طرح پیشنهادی دانشگاه شریف در شورای عالی انرژی کشور

پنجره‌ایرانیان؛ طرح «ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» باهدف کاهش چشمگیر مصرف انرژی در کشور توسط شورای عالی انرژی کشور به تصویب رسید.
  • یکشنبه 1 مرداد 1396 ساعت 13:13

به گزارش ایسنا، طرح «ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» که از سوی پژوهشکده علوم و فناوری انرژی دانشگاه صنعتی شریف و باهدف پیشبرد اهداف کشور در خصوص مبحث انرژی و صرفه‌جویی در آن ارائه شده بود، توسط شورای عالی انرژی کشور به تصویب رسید.

این طرح در جلسه شورای عالی انرژی کشور که 19 تیر امسال به ریاست معاون اول ریاست‌جمهوری و با حضور معاون علمی ‌و فناوری رئیس‌جمهور، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، رئیس حفاظت محیط‌زیست، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه، وزیر نفت، وزیر صنعت و معدن و بازرگانی، وزیر راه و شهرسازی، معاونین وزارت نیرو و نفت و سازمان برنامه‌وبودجه تشکیل شد، به تصویب رسید.

بر اساس اعلام روابط عمومی دانشگاه صنعتی شریف، دکتر سبوحی درخصوص مزایای اجرای این طرح گفت: اجرای طرح «ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» سبب خواهد شد بخش عمده پتانسیل صرفه‌جویی انرژی دارای توجیه اقتصادی در سطح فعلی قیمت‌های انرژی (بدون افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی برای مصرف‌کننده نهایی) باشد و این امر زمینه را برای فعالیت بخش خصوصی، به‌ویژه شرکت‌های خدمات انرژی هموار می‌کند.

وی یادآور شد: برآورد کارشناسی حاکی از آن است که گردش مالی بخش خصوصی در بازار بهینه‌سازی انرژی در حدود 230 هزار میلیارد ریال در سال خواهد بود و توسعه فعالیت شرکت‌های خدمات انرژی سبب خواهد شد نیاز و تقاضا برای فناوری‌های نوین و کارآمد انرژی در کشور شکل گیرد و در پی آن فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان برای توسعه فناوری‌های نوین و کارآمد گسترش یابد.

سبوحی اظهار کرد: رشد تقاضا برای فناوری‌های با بازده بالا، گسترش نیاز به دانش فنی جدید را می‌تواند در پی داشته باشد و این امر به فعال شدن دانشگاه‌ها برای تولید دانش فنی منجر خواهد شد.

این استاد دانشگاه صنعتی شریف گفت: اجرای طرح «بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» در چارچوب بازار بورس انرژی، فعال‌سازی شرکت‌های خدمات انرژی، جذب منابع بخش خصوصی برای اجرای طرح‌های بهینه‌سازی انرژی و توسعه همکاری‌های بین‌المللی برای فعال کردن بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست ازجمله اموری است که در حال حاضر در دستور کار ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست قرار دارد.

رئیس پژوهشکده علوم و فناوری انرژی در ادامه و در خصوص لزوم اجرای این طرح گفت: مصرف انرژی در کشور از سه دهه گذشته روند فزاینده‌ای داشته و این امر همراه با افزایش شدت انرژی (عکس بهره‌وری انرژی در اقتصاد) همراه بوده است. از سال 1374 موضوع ارتقای بهره‌وری انرژی در دستور کار دولت‌های مختلف در جمهوری اسلامی ایران بوده است. نهادهای مختلف برای تشویق و حمایت از بهینه‌سازی انرژی از سوی وزارت نفت (شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت) و وزارت نیرو (ساتبا) تاسیس شدند. علیرغم اقدامات تشویقی، توسعه فنی و تدوین برنامه‌های مختلف دستاورد محدودی حاصل شده و عمده‌ترین مانع برای بهینه‌سازی انرژی سطح پائین قیمت‌های حامل‌های انرژی و تداوم یارانه انرژی بوده و این امر عدم کارایی سیستم‌های تبدیل انرژی را در پی داشته است. پتانسیل صرفه‌جویی انرژی اولیه در حال حاضر بیش از 460 میلیون بشکه معادل نفت در سال تخمین زده می‌شود. لذا رفع موانع بهینه‌سازی انرژی از سال 1374 در دستور کار دولت‌ها قرار گرفته است.

سبوحی تصریح کرد: طرح تدوین‌شده به این صورت بود که اگر کسی یا شرکت خدمات انرژی با سرمایه‌گذاری در یک بخش با تعرفه پائین انرژی (مانند بخش خانگی و موسسات آموزشی و صنایع) بتواند در مصرف حامل‌های انرژی صرفه‌جویی کند، قادر می‌شود انرژی صرفه‌جویی شده را به بخش‌های با تعرفه انرژی بالا (مانند پتروشیمی یا ایستگاه‌های گاز فشرده) در چارچوب بازار بورس انرژی عرضه کند.

وی یادآور شد: در پی رایزنی‌های متعدد با وزارت نفت، شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، سازمان برنامه‌وبودجه، وزارت نیرو و ساتبا پیشنهاد اجرایی موردبحث مورد تائید قرار گرفت و طرحی تحت عنوان «ایجاد بازار بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست» در آذرماه 1395 از طرف معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری (ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست) به دبیرخانه شورای عالی انرژی کشور جهت تصویب ارسال شد. علت ارسال طرح به شورای عالی انرژی کشور آن بوده که بنا به ماده 5 قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی عالی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری انرژی کشور شورای مذکور است. طرح پیشنهادی در 24 اسفند 1395 در کمیسیون تخصصی شورای عالی انرژی به‌اتفاق آرا به تصویب رسید و در جلسه کمیسیون تخصصی مورخ 29 فروردین 1396 نهایی شد و مقرر شد در دستور کار شورای عالی انرژی کشور قرار گیرد. جلسه شورای عالی انرژی کشور در روز دوشنبه 19 تیر 1396 به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور تشکیل شد و طرح پیشنهادی به تصویب رسید.

سبوحی در خصوص فعالیت‌های پژوهشکده علوم و فناوری انرژی گفت: پژوهشکده علوم و فناوری انرژی شریف از سال 1374 به‌طور فعال در تدوین سیاست‌ها و تصمیم‌سازی برای بهینه‌سازی انرژی مشارکت کرده و ستاد بهینه‌سازی انرژی و محیط‌زیست نیز بر اساس تجارب و فعالیت‌های پژوهشکده شکل‌گرفته و این ستاد طی موافقت‌نامه بین معاونت علمی‌ و فناوری ریاست‌جمهوری با دانشگاه صنعتی شریف در محل ساختمان پژوهشکده علوم و فناوری انرژی مستقر است و گروه‌های پژوهشی پژوهشکده (مدل‌سازی انرژی، بهینه‌سازی انرژی، فناوری‌های نوین انرژی، انرژی و محیط‌زیست) در مطالعات فنی، توسعه ایده‌های راهگشا برای حل مسائل مهم کشور، تدوین گزارش‌ها، تولید اطلاعات برای دستگاه‌های اجرائی و تصمیم‌سازی به‌طور فعال حضور و مشارکت داشته‌اند.


ثبت نظر

ارسال