زنگنه: پنجره‌ها را باز نکنید، گاز کم داریم

پنجره ایرانیان:وزیر نفت بر ضرورت صرفه‌جویی مردم در زمینه‌ی مصرف گاز طبیعی و جلوگیری از هدررفت آن تاکید کرد و گفت: بازنکردن پنجره، پوشیدن لباس بیشتر کمک بزرگی به صرفه جویی در مصرف گاز خواهد کرد.
  • جمعه 30 آبان 1393 ساعت 18:21

 بیژن زنگنه مهمترین موضوع حال حاضر صنعت نفت را دغدغه تامین گاز در فصل سرما اعلام و خاطرنشان کرد: درحال حاضر ٧٠ درصد کل سبد انرژی ایران را گاز تشکیل می دهد و نزدیک به ٨٥ درصد گاز تولیدی نیز به مصرف خانگی و تجاری و عمومی در کشور می رسد. وی با اشاره به این‌که گاز طبیعی، انرژی بسیار ارزشمندی است، گفت: این گاز با گذر از 1500 کیلومتر، از عمق دریا و با زحمات، مشکلات و هزینه های سرسام آوری به مراکز مصرف می رسد و اتلاف این انرژی، اسراف واقعی است.

زنگنه افزود: درحال حاضر شبکه گازی وسیعی در کشور ایجاد شده است و اگرچه بحث تنظیم موتورخانه‌ها در دستور کار قرار دارد، اما اقدام فوری برای تامین گاز مصرفی، کنترل مصرف و صرفه جویی است. وزیر نفت با بیان این‌که بزرگترین مصرف کننده متمرکز گاز طبیعی در کشور، نیروگاهها هستند، ادامه داد: همچنین برخی صنایع مثل فولاد مبارکه نمی توانند جای گاز از گازوئیل یا مازوت استفاده کنند و با کنترل نشدن مصرف، ممکن است این صنایع با مشکل مواجه شوند. زنگنه با تاکید بر این‌که کنترل مصرف به معنای کاهش رفاه نیست و بازنکردن پنجره، پوشیدن لباس بیشتر و اقداماتی از این دست، در عین حال که رفاه مردم را کاهش نمی دهد، کمک بزرگی به صرفه جویی در مصرف گاز خواهد کرد،از مردم خواست در مصرف درست گاز طبیعی کوشا باشند.

 وی همچنین به به دستگاههای دولتی نیز هشدار داد و گفت: دستگاههای دولتی نیز دقت داشته باشند سیستمهای گرمایشی اداره ها و سازمانها در شبها روشن نماند چراکه با همین صرفه جویی به ظاهر کوچک، می توان از اتلاف عظیم سرمایه های ملی جلوگیری کرد. وزیر نفت، با اشاره به تولید روزانه فعلی ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز خاطرنشان کرد: از این میزان، مقدار کمی صادر می شود و کمتر از همان میزان صادرات، گاز وارد می کنیم. وی با اشاره به این که درحال حاضر روزانه بیش از ٣٠ میلیون مترمکعب گاز از ترکمنستان وارد و کمتر از ٣٠ میلیون مترمکعب نیز صادر می شود اظهار کرد: بخش خانگی سهم بیشتری از مصرف گاز را در داخل کشور به خود اختصاص داده است.

وزیر نفت با بیان این که این روند توان صادرات گاز ایران را در آینده نفی نمی کند و وزارت نفت هم اکنون نیز با وجود سختی زیاد کار، به تعهدها و قراردادهای خود پایبند است، اضافه کرد: باید توجه داشت در حالی هم اکنون روزانه ٦٠٠ میلیون مترمکعب گاز تولید می شود که هنوز هوا سردتر نشده و اگر همین روند مصرف ادامه یابد، مصرف گاز همراه با افزایش تولید در کشور ادامه خواهد یافت. وی در ادامه که از مردم خواست که سیستمهای گرمایشی اماکنی که در آن زندگی نمی کنند را خاموش کرده و در اصلاح الگوی مصرف گاز خود تلاش کنند زیرا این اقدام، منافع مردم را نیز در پی دارد و مبلغ قبوض گاز آنها نیز کاهش می یابد.

زنگنه با اشاره به این که اغلب تا موجی از سرما شروع می شود، موتورخانه و سیستمهای گرمایشی روشن می شود و با پایان فصل سرما و گرم شدن هوا نیز مدتی طول می کشد مردم این سیستمها را خاموش کنند، تصریح کرد: صدها کمپرسور، هزاران کیلومتر خط لوله و دهها هزار نفر در مجموعه نفت، در دریا یا خشکی و نقاط دورافتاده مشغول به فعالیت هستند تا گاز به مراکز مصرف برسد بنابراین اتلاف این سرمایه ملی جایز نیست. وزیر نفت تاکید کرد: پنج درصد صرفه جویی در مصرف گاز معادل جلوگیری از مصرف ٣٠ میلیون مترمکعب گاز طبیعی و تقریبا معادل تولید یک فاز پارس جنوبی است؛ با این تفاوت که ٣,٥ میلیارد دلار باید هزینه شود تا حدود ٢٥ میلیون مترمکعب گاز شیرین از پارس جنوبی حاصل شود.

وی با اشاره به عقب ماندگی از تولید گاز طی ٦ تا ٧ سال گذشته، تصریح کرد: سال جاری فرصتی استثنایی از لحاظ تولید گاز است اما باید توجه کنیم اگر مصرف کنترل نشود و راندمان افزایش نیابد، تمام پارس جنوبی هم که به تولید برسد گاز در داخل کشور مصرف می شود و بحران کنونی آب را طی ١٠ سال آینده در بخش گاز شاهد خواهیم بود.


ثبت نظر

ارسال