افزایش دلار، قیمت مسکن را تا متری ۲۰ میلیون بالا برد

پنجره‌ایرانیان؛ عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران با بیان اینکه با افزایش قیمت دلار در دو ماه اخیر قیمت مسکن در هر متر تا ۲۰ میلیون تومان هم افزایش پیدا کرد، گفت: وقتی بانک‌ها با بدهی قابل‌توجهی مواجه هستند و عمده دارایی آن‌ها در بازار ملک انباشت شده؛ افزایش قیمت مسکن می‌تواند تراز بانک‌ها را بالا ببرد و جلوی ورشکستگی آن‌ها را بگیرد.
  • شنبه 1 بهمن 1401 ساعت 12:40

عبدالله اوتادی در گفت‌وگو با ایلنا درباره وضعیت بازار مسکن و میزان افزایش قیمت مسکن با افزایش قیمت دلار در دو ماه گذشته اظهار داشت: معاملات خریدوفروش مسکن بسیار ضعیف بوده و اغلب همین معاملات اندک متعلق به تبدیل به احسن است، یعنی افراد برای خرید مسکن جدید باید نسبت به فروش ملک خود اقدام کند.

وی با بیان اینکه معاملات خرید مسکن اولی به‌ندرت انجام می‌شود، گفت: میزان معاملات خرید اولی مسکن کمتر از ۱۰ درصد است و محدود به برخی از مناطق تهران می‌شود.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران تاکید کرد: با کوچک‌ترین تکانی در بازار ارز فروشندگان معاملات را لغو می‌کنند و در همان روز قیمت‌ را افزایش می‌دهند به‌طوری‌که دلار بالای ۴۰ هزار تومان در همین یک ماه گذشته قیمت مسکن در هر مترمربع در مناطق مختلف تهران را از ۵ میلیون تا ۲۰ میلیون تومان افزایش داد اما وقتی قیمت دلار عقب‌نشینی کرد قیمت‌ ملک پایین نیامد.

اوتادی درباره مبنای افزایش قیمت سریع مسکن و اعلام مرکز آمار مبنی بر عبور قیمت متوسط مسکن از ۵۰ میلیون تومان در هر مترمربع ادامه داد: همین موضوع بازار ارز در قیمت مسکن بسیار اثرگذار است اما باید توجه داشت که عمده املاک در تهران و در کشور متعلق به بانک‌ها و بخش‌های مختلف دولت است. وقتی بانک‌ها با بدهی قابل‌توجهی مواجه هستند و عمده دارایی آن‌ها در بازار ملک انباشت شده؛ افزایش قیمت مسکن می‌تواند تراز بانک‌ها را بالا ببرد و جلوی ورشکستگی آن‌ها را بگیرد ازاین‌رو بانک مرکزی به افزایش قیمت مسکن و ملک دامن می‌زند.

وی افزود: از دیگر عوامل موثر در افزایش قیمت مسکن و ملک کاهش عرضه است و دولت هم عرضه‌ را نتوانست افزایش دهد و همچنین در این مدت هزینه تمام‌شده ساخت مسکن هم افزایش پیدا کرد و همین باعث شد سازندگان هم قیمت‌ها را بالا ببرند.

عضو هیئت‌مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به افزایش تسهیلات مسکن تا ۵۰۰ میلیون تومان اظهار داشت: این میزان تسهیلات دردی را دوا نمی‌کند و اگر مبنای همان گزارش دولت از قیمت متوسط مسکن را در نظر بگیریم، درواقع این مبلغ در تهران هزینه خرید ۱۰ متر خانه در تهران است. درحالی‌که در سایر کشورها دولت تا ۸۰ درصد هزینه مسکن را به مردم وام می‌دهد.

وی گفت: از سوی دیگر در حال حاضر مردم با توجه به هزینه‌های بالای زندگی توان بازپرداخت اقساط همین وام ۵۰۰ میلیون تومانی را هم ندارند.

اوتادی از افزایش استقبال مردم از خرید واحدهای بدون سند خبر داد و گفت: در حال حاضر واحدهای بدون سند کمی ارزان‌تر هستند و مردم ریسک خرید واحدهای بدون سند را می‌پذیرند و استقبال از خرید این واحدها افزایش یافته است. از سوی دیگر خریدار می‌تواند در این معاملات ۱۰ الی ۲۰ درصد هزینه خرید را بعد از تحویل سند بپردازد و این خود مزیتی برای خرید این واحدها محسوب می‌‌شود.


ثبت نظر

ارسال