طرح جهش تولید مسکن فرصتی برای صنعتی‌سازی است

پنجره‌ایرانیان؛ رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که مسکن مهر و جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنائی برای کشور در بحث صنعتی‌سازی هستند گفت:‌ صنعتی‌سازی مسکن در کشور کمتر از ۱۰ درصد است.
  • یکشنبه 12 دی 1400 ساعت 11:57

 به گزارش صما، محمد شکرچی زاده با یادآوری این‌که آنچه به‌عنوان ارکان صنعتی سازی دنبال می‌کنیم، بهره‌برداری بهینه از منابع، کاهش زمان و حفظ کیفیت است، اظهار کرد: واقعیت این است که درصد مهمی از ساخت‌وساز کشور، غیر از انبوه‌سازی‌های مسکن مهر به‌صورت انفرادی ساخته می‌شود. اگر صنعتی سازی به انبوه‌سازی منحصر شود سهم و درصد آن کاهش می‌یابد. هنر ما این است که بتوانیم حتی در تک سازی نیز از عنصر صنعتی‌سازی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه انبوه‌سازی به شکل اجتناب‌ناپذیری با موضوع صنعتی سازی پیوسته شده، ادامه داد: برای بهره‌برداری مناسب از منابع باید به تقویت عنصر صنعتی سازی در کشور بپردازیم و زمینه‌های صنعتی‌سازی را بهبود بخشیم. بدین شکل نیازی به انبوه‌سازی نیست. در ساخت‌وسازهای انفرادی که با سرمایه‌های اندک انجام می‌شود، بهتر است از مزایای صنعتی سازی استفاده شود. انبوه‌سازی بستر مناسب‌تری برای صنعتی سازی فراهم می‌کند، اما متضمن صنعتی سازی نیست.

وی با تاکید بر اینکه لزوما صنعتی سازی سبک‌سازی نیست، افزود: ممکن است که هزینه‌های سبک‌سازی به‌اندازه‌ای باشد که ضرورتی وجود نداشته باشد و اگر ساختمانی یک یا دوطبقه باشد سبک‌سازی ضرورتی پیدا نمی‌کند. می‌توان گفت برای اقتصادی سازی کردن پروژه بسیاری مواقع اقتضا می‌کند که سبک‌سازی صورت بگیرد.

رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با بیان این‌که مدیریت آب یکی از چالش‌های امروز کشور است، گفت: اگر بتوان در ساختمان مدیریت آب خاکستری را انجام داد و آن را بازیابی کنیم و مجدد از آن استفاده کنیم بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیش رفته‌ایم.

شکرچی‌زاده اضافه کرد: میزان مصرف انرژی نیز در ساختمان‌ها بین ۴۰۰ تا ۴۵۰ کیلووات ساعت بر مترمربع در سال است. درصورتی‌که با همین وضعیت اقلیمی کشور به‌طور متوسط می‌تواند ۱۵۰ در سال باشد، اگر بتوانیم در ساختمانی با اجرای درست مبحث ۱۹ مقررات ملی ساختمان این امر صورت بگیرد، قائدتا می‌بایست به‌صورت عناصر و المان‌های باشد که به‌صورت صنعتی تولید می‌شود که بدین شکل به سمت صنعتی سازی پیشرفته پیش رفته‌ایم.

وی با تاکید بر این‌که باید بهره‌وری از صنعت ساختمان با سهم ۴۰ درصدی از اقتصاد را افزایش دهیم، اظهار کرد: ساخت‌وساز متداول ما سنتی بوده و صنعتی سازی به‌طورکلی شاید کمتر از ۱۰ درصد است، بنابراین باید به سمت صنعتی سازی پیش برویم. فرصت‌هایی مانند مسکن مهر یا جهش تولید مسکن فرصت‌هایی استثنائی هستند که اگر هر میزان از آن محقق شود، می‌تواند زمینه صنعتی سازی را به‌صورت پایدار در کشور فراهم کند و تغییر پارادیمی در ساخت‌وساز صورت دهد.


ثبت نظر

ارسال