رشد ۲ برابری ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر تا پایان ۱۴۰۰

پنجره‌ایرانیان؛ معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر با اشاره به افزایش تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ۱۰۰ به ۸۲۰ مگاوات در هفت سال گذشته، گفت: در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ این مقدار را به ۱۷۰۰ مگاوات برسانیم یعنی ظرفیت فعلی به دو برابر برسد.
  • دوشنبه 31 شهریور 1399 ساعت 11:49

به گزارش ایرنا، میزان تولید انرژی‌های تجدیدپذیر از حدود ۱۰۰ مگاوات ابتدای دولت یازدهم به ۸۲۰ مگاوات در سال ۹۸ رسید.

استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌عنوان انرژی پاک در جهان به‌خوبی جایگاه خود را یافته و بسیاری از کشور‌ها استفاده از این نوع انرژی را اولویت خود قرار داده‌اند.

استفاده از این نوع انرژی در کشورمان چندان موردتوجه به دلیل ارزان بودن انرژی‌های فسیلی نبود.

بهره‌برداری از انرژی‌های تجدیدپذیر در ابتدای انقلاب اسلامی فقط به میزان ۶ مگاوات بود که به دلیل کم بودن میزان آن در آمار‌های انرژی دیده نمی‌شد.

روند بی‌توجهی به این نوع از انرژی در طول سال‌ها همچنان ادامه داشت و کج دار و مریز با آن برخورد می‌شد به‌گونه‌ای که در ابتدای دولت تدبیر و امید فقط ۱۰۵ مگاوات مورداستفاده قرار گرفته بود.

 در پایان کار دولت یازدهم ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر به ۳۴۱ مگاوات برسد.

افزایش نرخ ارز در سال ۹۷ روند خللی در روند استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر ایجاد کرد و سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری برق در یک اقدام تعرفه خرید این نوع انرژی‌ها را افزایش داد و همین امر سبب شد بخش خصوصی با همه سختی‌ها به این امر ورود کرده و توسعه آن تداوم یابد.

همین موضوع سبب شد تا پایان پارسال ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به ۸۲۰ مگاوات برسد.

روند توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر طی امسال هم به‌خوبی ادامه یافت به‌گونه‌ای که در طرح‌های پویش هر هفته الف ب-ایران وزارت نیرو همواره افتتاح چند طرح انرژی‌های تجدیدپذیر هم صورت می‌گیرد.

تلاش دولت آن است که ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر کشور به بیش از هزار مگاوات افزایش یابد گرچه این میزان با هدف برنامه ششم توسعه کشور (۱۳۹۶ _۱۴۰۰) فاصله دارد، اما نشان از تلاش خوب این دولت برای تحقق هدف پیش‌بینی شده است.

 

هدف‌گذاری برای افزایش تولید به ۱۷۰۰ مگاوات

مصطفی رجبی مشهدی، معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی توانیر پیش با اشاره به افزایش تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر از ۱۰۰ به ۸۲۰ مگاوات در هفت سال گذشته، گفته بود: در نظر داریم تا پایان سال ۱۴۰۰ این مقدار را به ۱۷۰۰ مگاوات برسانیم یعنی ظرفیت فعلی به دو برابر برسد.

سخنگوی صنعت برق از روش‌های توسعه تجدیدپذیر‌ها را اعمال ۲۰ درصد تولید برق دستگاه‌های اجرایی از محل انرژی تجدیدپذیر عنوان کرد و گفت: بر این اساس مقرر است دستگاه‌های اجرایی ۲۰ درصد برق موردنیاز خود را از محل انرژی خورشیدی تامین کنند.

رجبی مشهدی از تلاش برای تشویق مشترکان پرمصرف برای ایجاد نیروگاه خورشیدی پشت‌بامی خبر داد و گفت: دو درصد مشترکان پرمصرف که قیمت واقعی برق را می‌پردازند برایشان به‌صرفه است که از نیروگاه‌های خورشیدی پشت‌بامی استفاده کنند.

وی افزود: این مشترکان اگر یک نیروگاه خورشیدی یک یا دو کیلوواتی بگذارند می‌تواند هزینه‌های برق را تا ۵۰ درصد کاهش دهند.


ثبت نظر

ارسال