برنامه تولید انرژی تجدید پذیر در سال ۹۶

پنجره‌ایرانیان: توسعه تجدیدپذیرها یکی از برنامه‌های ویژه دولت یازدهم تدوین‌شده بر همین اساس قرار است که در سال ۱۳۹۶ میزان ظرفیت تولید انرژی‌های تجدید پذیر در کشور به حدود ۷۰۰ تا ۸۵۰ مگاوات می‌رسد.
  • چهارشنبه 16 فروردین 1396

به گزارش ایسنا، میزان ظرفیت جدید نصب‌شده نیروگاه‌های تجدید پذیر در سال گذشته بیش از میزان ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های فسیلی جدید در جهان بوده علاوه بر این نیز در سال گذشته (۲۰۱۵) ظرفیت نیروگاه‌های فتوولتائیک نصب‌شده بیش از کل ظرفیت فتوولتائیک نصب‌شده از ابتدا تا سال ۲۰۱۴ بوده که این موضوع نیز نشان‌دهنده تبدیل‌شدن انرژی‌های نو در آینده به انرژی‌های اصلی در دنیا است.

از سوی دیگر هم‌اکنون بیش از ۲۲ کشور جهان بیش از یک درصد از کل برق موردنیاز خود را از سامانه‌های فتوولتائیک تأمین می‌کنند چراکه اگر هزینه‌های اجتماعی و زیست‌محیطی را محاسبه کنیم، هزینه تولید انرژی‌های خورشیدی و بادی کمتر از انرژی‌های فسیلی است دراین‌بین ایران نیاز دارد در سال جاری حدود ۱۰۰ مگاوات به ظرفیت نصب‌شده نیروگاه‌های تجدید پذیر قبلی خود که ۷۰ مگاوات آن فتوولتائیک بوده است، اضافه کند تا بتواند کمی به کشورهای جهان نزدیک‌تر شود.

در همین راستا طبق برآوردهای صورت گرفته قرار شده تا در سال ۱۳۹۶ به ظرفیت تجدیدپذیرها اضافه شود که حدود ۹۰ درصد از میزان ظرفیت تولید انرژی تجدید پذیر در بخش بادی و خورشیدی خواهد بود و بقیه نیز به نیروگاه‌های زمین‌گرمایی، زیست‌توده و... تعلق خواهد گرفت.

عمده این نیروگاه در ظرفیت‌های ۱۰، ۲۰ تا ۳۰ مگاواتی در سراسر کشور است و مزیت عمده احداث این نوع نیروگاه‌ها این است که تلفات چندانی در حوزه انتقال برق نخواهند داشت.

همچنین پنج نیروگاه تولید برق از زباله در کشور راه‌اندازی شده که درمجموع حدود ۹ مگاوات ظرفیت تولید برق خواهند داشت که عمده این نیروگاه‌ها در شمال کشور قرارگرفته و تفاوت آن با سایر نیروگاه‌ها وابستگی آن‌ها با اقتصاد تأمین زباله است.

میزان درخواست سرمایه‌گذاری خارجی برای احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در کشور حدود ۳ میلیارد دلار بوده که البته تاکنون تنها بخشی از آن محقق شده است.

ظرفیت انرژی‌های تجدید پذیر برای مدیریت بار تابستان ۹۶ حدود ۴۵۰ مگاوات است که حدود ۱۰۰ مگاوات آن خورشیدی است و در سه‌ماهه اول سال ۹۶ به بهره‌برداری می‌رسد.


ثبت نظر

ارسال