عمر مفید ساختمان در ایران یک پنجم میانگین جهان

پنجره ایرانیان:عضو هیات رییس شورای مرکزی نظام مهندسی کشور گفت: عمر مفید ساختمان در ایران بین 25 تا 30 سال و در کشورهای پیشرفته 150 سال است.
  • یکشنبه 3 اسفند 1393 ساعت 14:34

مجید ولدان در گفت وگو با ایرنا افزود: این بدان معناست که یک نسل برای استفاده از یک ساختمان در کشورمان، باید دو بار پول هزینه کند، چرا که آن ساختمان عملا پس از 30 سال کلنگی محسوب می شود و باید تخریب و بازسازی شود.وی ادامه داد: در کشورهای پیشرفته عمر مفید ساختمان 150 سال است، یعنی سه تا چهار نسل می توانند از آن ساختمان استفاده کنند.

نایب رییس اول نظام مهندسی فارس گفت: ششمین همایش ملی مقررات ساختمان که در شیراز برگزار می شود، فرصت مناسبی برای بررسی راهکارهای افزایش عمر مفید ساختمان در کشور است.

ولدان گفت: ساختمان ها ثروت ملی و نماد هویت شهری است و اینکه در این همایش، بررسی مبحث 22 مقررات ملی ساختمان، یعنی 'مراقبت و نگهداری از ساختمان ها' در دستور کار قرار می گیرد، نشان دهنده اهمیت این مبحث است.وی ادامه داد: امروز بخش عمده ای از سرمایه و پس انداز یک خانواده در بخش مسکن و ساختمان هزینه می شود که باید کوشید تا این ثروت و پس انداز به یک ثروت بین نسلی تبدیل شود و چندین نسل از آن بهره مند شود.

ولدان اظهار کرد: توجه به مقوله مراقبت و نگهداری از ساختمان، علاوه بر جلوگیری از اتلاف سرمایه ملی و از بین رفتن ثروت خانواده ها، کمک می کند تا آن ساختمان به عنوان یک ثروت از نسلی به نسل دیگر منتقل شود.عضو هیات رییسه شورای مرکزی نظام مهندسی کشور گفت: توسعه روند شهرنشینی و گسترش آپارتمان نشینی و افزایش فضاهای مشاعی نیز ضرورت مراقبت و نگهداری از ساختمان ها را دو چندان کرده است.

ولدان افزود: امروز ضرورت دارد که این فکر را در سطح ملی مطرح کنیم که هم مردم و مسوولان و هم جامعه مهندسان که وظیفه اصلی را در این راه بر عهده دارند، باید توجه جدی به مقوله مراقبت و نگهداری از ساختمان داشته باشند.وی گفت: همچنین برنامه ریزی ها باید برای استفاده تخصصی از مهندسان عضو سازمان نظام مهندسی در چارچوب شرکت های تعمیر و نگهداری ساختمان باشد، چرا که این اقدام، علاوه بر کمک به ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان این حوزه، به حفظ سرمایه ملی و آسایش مردم به عنوان بهره برداران اصلی کمک بسیار می کند. ششمین همایش مقررات ملی ساختمان، ششم و هفتم اسفندماه جاری(93) در شیراز برگزار خواهد شد.


ثبت نظر

ارسال