نظام مهندسی ساختمان و سازنده پاسخگو

پنجره ایرانیان:مدت زمانی است که نام سازنده پاسخگو بر سر زبان مسئولان حوزه ساختمان افتاده است که بر اساس نظر کارشناسان امر، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از مهمترین دست‌اندرکاران ساختمان می‌تواند نقش بسزایی را در تولد سازنده پاسخگو ایفا کند.
  • شنبه 25 بهمن 1393 ساعت 11:22

عدم کیفیت و نداشتن ساختمان‌های پایدار، مدیران حوزه صنعت ساختمان را برآن داشته تا در کمترین زمان ممکن بهترین راه‌حل‌ها را برای افزایش کیفیت ساخت و ساز ارائه دهند؛ بر اساس نظر کارشناسان یکی از مواردی که می‌تواند عاملی مهم در افزایش کیفیت ساختمان‌ها محسوب شود، حضور فردی (حقیقی یا حقوقی) با نام تولید کننده پاسخگو یا سازنده متعهد است.

مدت زمانی است که نام سازنده پاسخگو بر سر زبان مسئولان حوزه ساختمان افتاده است که بر اساس نظر کارشناسان امر، سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از مهمترین دست‌اندرکاران ساختمان می‌تواند نقش بسزایی را در تولد سازنده پاسخگو ایفا کند. اما باید دید که سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان استان‌ها چگونه می‌توانند در تجلی سازنده پاسخگو ایفای نقش کنند؟

تجلی سازنده پاسخگو در گروی اجرای قانون است

عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ضمن بیان اینکه نظام مهندسی ساختمان در مسائل مربوط به ساخت و ساز کشور نقش مهمی را ایفا می کند، گفت: قطعا وظیفه هر نهاد و ارگانی بر اساس قانون کاملا مشخص است و نهادهای مختلف با اجرای قوانین مندرج می‌توانند خروجی خوبی را برای سازمان خود به‌دست آورند.

علیرضا سنایی دشتی در ادامه اضافه کرد: سازمان نظام مهندسی در صورتی که براساس قوانین تصویب شده در سال 74 حرکت کند و با توجه به شرح وظایف مدون اقدام نماید، قطعا می‌تواند به عنوان یک سازنده پاسخگو وظایف خود را در قبال بهره‌بردارن به مرحله اجرا برساند.

این مسئول همچنین تاکید کرد: در صورت عدم توجه به شرح وظایف و قوانین مشخص شده، سازمان نظام مهندسی ساختمان در راستای تجلی تولید کننده پاسخگو گامی برنخواهد داشت.

اعتماد عمومی به مهندسان، راهی برای تجلی سازنده پاسخگو

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان سازنده پاسخگو را از جمله موضوعاتی نو در صنعت ساختمان دانست و گفت: این موضوع به‌تازگی مورد توجه دست‌اندرکاران ساختمان قرار گرفته که در این بین سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یکی از متولیان اصلی صنعت ساختمان نقشی مهمی را در روند تجلی تولیدکننده پاسخگو و یا سازنده متعهد خواهد داشت.

عبدالجلال ایری با اشاره به اینکه وجود طراحان حرفه‌ای، استفاده از مصالح استاندارد و در نهایت اجرای کامل مقررات ملی ساختمان از جمله موارد مهم و تعیین کننده در مسیر ظهور سازنده پاسخگو خواهد بود، اذعان داشت: یکی از زیرساخت‌های مهم در تجلی سازنده پاسخگو وجود  اعتماد عمومی به مهندسان است که این امر می‌تواند نقش مهم و حیاتی را در رسیدن به هدف مورد نظر ایفا کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان گلستان همچنین یادآور شد: البته باید توجه داشت که اگر صنعت ساختمان و به زبان ساده‌تر ساخت و ساز تخصصی نشود، نمی‌توان انتظار تحول در این صنعت را داشت.، لذا باید امکان اجرای قوانینی مانند مجریان ذیصلاح فراهم گردد.

معادله برد برد، رمز موفقیت فعالیت‌های حرفه‌ای

در ادامه این گزارش رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان قزوین، رمز موفقیت فعالیت‌های حرفه‌ای همچون ساخت و ساز را وجود معادله برد برد در برنامه‌ها دانست و گفت: در معادله برد برد منافع مردم و مهندسان، هر دو لحاظ می‌شود؛ به این معنا که مردم از خدمات حرفه‌ای مهندسان منتفع می‌شوند و مهندسان هم بابت خدماتی که ارائه می‌دهند سود می‌برند.به گفته علی فرخ زاد، قدر مسلم اگر تنها منافع مهندسان مدنظر باشد این منفعت کوتاه مدت بوده و نتیجه‌ای در پی نخواهد داشت.

 نظام مهندسی ساختمان تنها نهاد پاسخگو نیست

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان سمنان با اشاره به اینکه قطعا نقش نظام مهندسی ساختمان ویژه است اما نباید تنها نهاد پاسخگو در این زمینه باشد، تصریح کرد: برای حضور سازنده پاسخگو وجود قانون یک اصل انکار ناپذیر است؛ مجری ذی صلاح، طراحی، اجرا و نظارت از جمله مواردی است که بطور کامل اجرا نمی‌شود و حتی در برخی موارد مغفول مانده است.

فریبرز یدالهی وجود مجری ذی‌صلاح را یکی از راه‌های ارائه خدمات حرفه‌ای توسط مهندسان دانست و گفت: نبود مجری ذی‌صلاح باعث بروز مشکلات جدی و عدم کیفیت در ساختمان‌ها می‌شود و برای اینکه بتوانیم شاهد حضور سازنده پاسخگو و صدور واقعی شناسنامه فنی ملکی باشیم، وجود مجری ذیصلاح یک ضرورت است.


ثبت نظر

ارسال