طرح جامع مسکن؛ دستاوردها و نیازمندی‌ها

پنجره ایرانیان:مدیرکل دفتر طرح و برنامه و بودجه شرکت عمران و بهسازی شهری ایران به مهمترین دستاوردهای اصلی طرح روزآوری جامع مسکن اشاره کرد.
  • یکشنبه 12 بهمن 1393 ساعت 10:35

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی زهرا اسکندری طی یادداشتی نوشت:

«دستـــاورد اصلی طرح روزآوری جامع مسکن (١٣٩٣)، تهیه بسته تامین مسکن کم درآمد‌ها وگروه‌های آسیب پذیر اجتماعی است. سوگیری این طرح در مراقبت از دسترسی گروه‌های درآمدی متوسط در دهک‌های پنجم و ششم به مسکن، از دیگر نکات مهم و استراتژیک این طرح است. براساس این استراتژی، برای بازآفرینی پایدار شهری از طریق احیا، نوسازی و بهسازی، نقشه راهی در سیزده برنامه تنظیم شده است که خطوط کلی حرکت دولت و بخش عمومی و خصوصی را در حوزه‌های مالی، نهادسازی اجتماعی و اقتصادی و سازوکارهای تعیین نقش برای محدوده‌های هدف در تامین مسکن مورد نیاز بر اساس سند چشم انداز ١۴٠۴ ترسیم می‌کند. اهمیت این نقشه راه ارتباط و هم پیوندی آن با توسعه شهری، زمین و نهادهای مالی است.

یکی از خروجی‌های عملیاتی این طرح، مصوبه دولت در تامین وام نوسازی یک میلیون و هشتصد هزار واحد تا پایان برنامه ششم توسعه کشور است که بر اساس مطالعات و تعیین نیاز استان‌ها به مسکن، امکان توزیع تسهیلات را در سطح استان‌ها فراهم ساخت. در این طرح برای بهسازی مسکن، سکونتگاه‌های غیررسمی وظایفی برای دست اندرکاران مختلف مشخص و تاکید شده که برای بافت‌های تاریخی واقع در بافت فرسوده شیوه نامه مستقل نیاز است. بر این اساس می‌توان قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن را تدقیق و اصلاح کرد و در صورت اجرای طرح، به عنوان یک بسته کاری منسجم به سوی حل مسئله فرسودگی مسکن موجود کشور پیش رفت.

توجه به این نکته ضروری است که طرح جامع مسکن نیاز به برنامه‌های جامع پشتیبان دیگر، از جمله ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها و خدمات شهری برای محدوده‌های ناکارآمد شهری دارد، چراکه مسکن تنها یکی از عناصر شهری است که به فضای خصوصی شهروندان مرتبط است و پویایی و نشاط و سرزندگی آن منوط به ایجاد سایر امکانات است که تجربه مسکن مهر، آن را به خوبی نشان می‌دهد.

همچنین تهیه سند اجرایی این طرح و پایش و ارزیابی مستمر آن نیز ضروری است. مصوبه اخیر دولت در پرداخت وام نوسازی گام بلندی است که می‌بایست تاثیر آن را در سایر اجزای طرح دید. لزوم استقرار سیستم ارزیابی و پایش، مربوط به همه طرح‌هایی می‌شود که می‌خواهند جامعیت خود را فرازمان کنند. ارزیابی تاثیرات اجتماعی - اقتصادی طرح برای محدوده‌های ناکارآمد شهری نیز از الزامات دیگر است که دردستور کار است.


ثبت نظر

ارسال