به دنبال شاخص های به روز معماری باشیم

پنجره ایرانیان:معماری به عنوان موضوعی که در زندگی روزمره مردم جریان دارد و تاثیر مستقیم بر روحیات و نوع فعالیت افراد جامعه خواهد داشت از اهمیت بسزایی برخوردار است، معماری امروز ما گرفتار معضلات فراوانی شده که یکی از این مشکلات تضاد و دوگانگی موجود بین معماری سنتی و اصیل ایرانی با معماری مدرن است.
  • سه شنبه 23 دی 1393 ساعت 14:57

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان در برنامه ریزی توسعه و تقویت فرهنگ و ارزش های اسلامی در معماری و شهرسازی  گفت: واقعیت امر این است که ادعای تکرار معماری به شکل گذشته و سنت گرایی در این زمینه چندان درست و حرفه ای نیست و مسلما تقلید از معماری گذشته مد نظر هیچ یک از مدعیان حوزه معماری نخواهد بود.

محمد حسین آیت اللهی در ادامه اضافه کرد: البته باید توجه داشته باشیم که در حال حاضر هیچ شاخص مثبتی با توجه به شرایط روز جامعه برای معماری وجود ندارد و هم اکنون ما هیچ تعریفی از معماری عصر خودمان در دست نداریم.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه زندگی تغییر کرده و به دنبال آن خواسته ها و ذائقه مردم هم با شرایط روز تغییر می کند، اظهار داشت: این تغییرات واقعیت هر جامعه ای است و نبود الگوی مناسب در زمینه معماری باعث شده که سلیقه های اشتباه، کاذب و غیرحرفه ای که اکثریت آنها هم ریشه منفعت طلبانه دارد در جامعه رخنه کرده و لطمات جدی به حوزه معماری وارد کند.

آیت اللهی با اعتقاد به اینکه احترام به سلیقه و خواست مردم قطعا یک اصل ضروری در هر زمینه ای است، تصریح کرد: احترام به جامعه یک روی سکه و البته روی دیگر آن احترام و اهمیت دادن به اصول معماری است.

 به گفته عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور نباید اجازه داد که مردم به هر طریقی که می خواهند معماری را در مسیر سلایق خود قرار دهند؛ در این شرایط چگونه می توان توقع کالبد درست و اصولی از معماری داشت.

آیت اللهی در ادامه یادآورشد: معماری با زندگی رابطه مستقیم دارد و در اصل ظرف زندگی انسان به شمار می رود، شاید وضعیت آشفته ای که در معماری مشاهده می شود گویای یک نوع آشفتگی ذهنی و روحی و تغییرات جدی در سطح جامعه باشد که معماری امروز ما را به این سمت کشانده است.

این مسئول سازمانی با بیان اینکه این موضوعات از پیچیدگی خاصی برخوردار است و برای حل آن نیاز به بررسی و درک مشکلات موجود می باشد، تاکید کرد: برای رفع معضلات موجود درحوزه معماری، باید مسیر درست و هماهنگ با شرایط روز جامعه را بدانیم و شروع آن باید از دانشکده های معماری و تغییر نوع زندگی به ایرانی اسلامی باشد.

مشاور رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه چه زمانی خداوند این حق را به ما داده است که طبیعت و زمین را اینگونه به حراج بگذاریم و محیط زیست را این چنین آلوده کنیم، اذعان داشت: متاسفانه افراد جامعه بدون توجه به محیط زیست و بدون هیچ ملاحظه ای از انرژ ی های طبیعی استفاده بی رویه می کنند. لذا نتیجه این بی توجهی ها فاجعه ای است که امروز در کلان شهرها مشاهده می کنیم، هوای آلوده که شهرها را به خفگی کشانده، مشکلات آب و... همگی از جمله مواردی است که از بی رحمی انسان ها نسبت به زندگی خودشان و طبیعت خبر می دهد.

عضو شورای مرکزی ساختمان کشور در ادامه تاکید کرد: اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید از زندگی فردی کار را شروع کنیم و هر فردی رفتار خود را مورد بازبینی قرار دهد.

آیت اللهی در پایان خاطر نشان ساخت: با توجه به موارد یاد شده آموزش معماری باید ضوابطی داشته و سفره نقد پهن باشد، برای داشتن اصول حرفه ای نیاز به آسیب شناسی و نگاه واقع بینانه در حوزه مربوطه است؛ در شرایطی که یک سری از بدیهیات رعایت نمی شود چگونه می توان به دنبال مقولات جدید و تازه بود؟


ثبت نظر

ارسال